Så kom jeg til at "hoppe" på endnu en TD124 MkII, ikke fordi jeg strengt taget mangler en pladespiller, mest fordi det er sådan noget skøn teknik at arbejde med, og så fordi jeg aldrig fik sat min SME 3012 arm på min første TD124; STAX armen lød så godt på den, at jeg ikke nænnede at tage den af igen. Værket er i rigtig fin original, fungerende og komplet stand, men det skal selvfølgelig efterses i lejer, især i motoren, der skal skilles ad og smøres. Denne her er modellen i den klassiske sorte Ortofon plint, hvor min anden (dvs første ) er i Beogram 3000 kasse. Foreløbig har jeg fået sat mit hjemmesnedkererede 12" armbrædt på, og er ved at måle ud til hullet til armen. Det ville måske være flottere med et armboard i sort pianolak, der passede til plinten, men jeg nænner ikke at male mahogni boardet.
Serienummeret på denne her er 81218, hvilket placerer den produktionsmæssgt til H1 1968, måske endda til Q1.
MH Klaus
Senest rettet af KlausM 05 feb 2016, 08:03, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Så er motoren serviceret, dvs skilt ad, lejer renset og smurt, installeret nye filtringe, vendt nylon skiven i bunden og samlet motoren igen. Jeg "vrider" motoren inden den bliver spændt helt i motorboltene, til den løber mest gnidningsfrit. Motoren tilsuttes spænding via en vario trafo, og så måler jeg, hvor lav spænding der stadig kan få motoren til at dreje rundt, hvorefter boltene krydsspændes, stadig under iagttagelse af motorens funktion. Det er vigtigt at motoren holdes "vandret" under justering/kontrol. Den kørte stadig rundt nede ved 30 volt, det må være OK. Den bliver knap lun efter en times drift ved 220 volt, så der kan ikke være meget friktionsmodstand. Se iøvrigt vejledningen til motor renovering her:
Desuden har jeg købt et nyt tykkere bronze bundstykke til hovedlejet, det er fra Audiosilente i Italien, det originale forekommer mig at være noget tynd i pladen; det tror jeg også at jeg vil gøre til den anden TD 124 jeg har
Nu mangler jeg bare at fjedrene fra Hanzhifi ankommer, så jeg kan samle den igen og montere armen.
Mvh Klaus
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM 29 aug 2019, 08:52, rettet i alt 3 gange.
Jeg er også godt tilfreds med mellemhjulet fra Audiosilente - det kører fint. Derimod har jeg besluttet mig for, at de såkaldte 'sintered' lejer/Audiosilente - til motoren skal ud igen. Så jeg kigger mig lidt omkring efter leverandør af disse...
Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Jeg må igen på det kraftigste anbefale denne her meget simple modifikation, et tyndt stykke gummi mellem nylonskiven, der sidder under mellemhjulet og beslaget der holder mellemhjulet. Det nedsætter mekanisk støj fra værket, så man kan høre det med det blotte øre!! Også beskrevet her:
Hvis der er monteret en eller flere fiberskiver, kan gummi skiven erstatte en eller to af de eksisterende, ellers kan positionen mellem mellem hjul og "stepped pully" hjulet skulle justeres, begge kan justeres i højden:
124mk2_idler_adjustment400a.jpg
Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM 11 dec 2016, 12:43, rettet i alt 2 gange.
Så kom SME armen på Thorens'en, og så meldte spørgsmålet sig, hvilken pick-up der skal på sådan en 12" arm? Jeg valgte at forsøge med en Denon DL-160 high output MC. Jeg spiller mest på høj-compliante MM pick-up, men jeg valgte Denon'en på grund af samspillet mellem den (ift. en 9" arm) højere arm-vægt, og MC pick-up'ens (lavere) compliance, der burde give en optimal resonans frekvens. Desværre var lyden noget flad og komprimeret, fin detaljerigdom, men der manglede noget liv. Jeg ikke har spillet så meget på Denon pick-up'en så jeg er ikke helt fortrolig med lyden fra den, men jeg huskede den ikke så kedelig. Jeg tænker på, om det måske kan skyldes den jernholdige pladetallerken, der før har været nævnt som et problem ift magneterne i MC pick-up'er. Jeg forsøgte derefter at sætte min vel-renommerede Audio Technica AT-24 pick-up på, som jeg har været heldig at finde NOS på ebay (den kostede 1700 kr i DK omkring 1980, på det tidspunkt kostede Shure V15 Mk IV 1200 kr!!). Det var en helt anden historie, uanset arm-resonans. Nu var der liv kludene igen. Det mest fascinerende ved pladespilleren er dog det surrealistiske syn, det er at se på den over-size tonearm, mens den aftaster pladen. Der er en næsten overnaturlig ro over den måde den arm aftaster pladen.
TD124_SME3012.jpg
Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM 11 mar 2016, 21:44, rettet i alt 2 gange.
Elegant - enkel- smuk. Et klassisk mesterstykke. Den er godtnok flot.
jeg kører også til tider med MC på jerntallerken og letter lige trykket en bønne ift foreskrevet. Jeg holder øje med nålefanens vinkel, når den hviler på pladen. Det går glimrende. (MC30) + ja - netop Denon DL-160, som jeg så synes lyder fint. Men det kommer jo an på ørerne, der hører og de øvrige tingester, som det skal spille sammen med.