Marantz 2015
-
- Lokalitet: københavn
Re: Marantz 2015
Ok. Og nej, jeg synes ikke det er højrøvet på nogen måde! Jeg siger bare Tak for alle gode råd, jeg kan få :-) kunne forestille mig at finde en eller anden forstærker at øve mig på... Marantzen skal ikke udsættes for min tortur igen !!!
- X-ray
- Lokalitet: Ejby - Down Town
- Geografisk sted: Vestegnen.
Stooop...!
Undskyld - det var måske lidt dårligt formuleret...
Dem jeg tænker på er midtpunkts-justeringen / "zero-point" / 23,5V-justeringen / equal clipping adjust.... - kært barn mange navne! Så det er altså bare 2 trimpot's i udgangene...
Hilsen X-ray.
Undskyld - det var måske lidt dårligt formuleret...

Dem jeg tænker på er midtpunkts-justeringen / "zero-point" / 23,5V-justeringen / equal clipping adjust.... - kært barn mange navne! Så det er altså bare 2 trimpot's i udgangene...

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
-
Ok, dem skal jeg vist slet ikke pille ved, ha ha.
- X-ray
Fredmarantz skrev:Den servicemanual, som både jeg er i besiddelse af og som du har fundet på nettet er desværre en US-exclusively - manual uden opskriften på, hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning..
Ja - det ser ud til, at der et lille issue hér... - fra tidligere i tråden - som var gået min næse forbi...!
Forsyner man den med 230V - så ligger der ca. 54V på hovedlytten "3300µF/55V" - det skal vi ha' lidt ned..!
Nu har jeg nærmest lige vækket NikonSP med problemet - og jeg tror det halve Jylland er sat på sagen...

Hvis én lige sidder med "guldkornet" er det fint... - hvis ikke, så prøver jeg at flytte den blå ledning fra den grønne - op på den anden blå... Det virker/ser logisk ud for mig. Ja - jeg skal nok bruge vario'en..!
Hilsen X-ray.
PS. Ja - den spiller fint nu. Trimpot's er skiftet..!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Hvad med at ome fra den sorte til de to blå og sammenligne? Det burde give et svar... eller hvis du kan måle selvinduktion? Og så på en vario med et meter på hovedlytten...
Bare det GLØDER!!!
-
puha, sikke en opgave du er kommet på, X-ray! Jeg er meget taknemmelig, og mine forventninger til forstærkeren stiger hver dag. Hvis jeg syntes at den spillede godt før, hvordan mon den så lyder nu!? Jeg er mildt sagt spændt på at høre den 

- X-ray
Tonni skrev:Hvad med at ohme fra den sorte til de to blå og sammenligne?
Jo - naturligvis ka' jeg det...!
Der gik jo lidt sport i det - da' jeg fandt ud af, at ikke en gang Marantz-fætrene havde diagrammet...

Skævede lidt til diagrammet 2215b - som minder lidt om det rigtige. Men dér ser det næsten ud til, at der har indsneget sig en fejl...

Til Bibliotekaren: Det er kun et lille problem - og vil blive løst. Har desværre først tid i næste uge...!
Hilsen X-ray.
-
Så spiller det hele bare GODT!

Tusind tak til X-ray for at reparere Marantzen for mig

til de nysgerrige:
Den sorte boks er min dac: Isabellina HPA LFP V-Edition (ikke vintage

Til højre: AKG K340 (vintage akg med en dynamisk enhed, seks passive enheder samt en electret enhed)
Til venstre: Stax Lambda (original 1979 normal bias lambda)
Midtfor øverst: Beyerdynamic T70 (ikke vintage

- X-ray
Fredmarantz skrev:....hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning.
Hér er så løsningen på det lille problem... ganske logisk blot at flytte den blå ledning en tand op...!
Godt at høre - at "librarian" er glad og det spiller. Hvis andet skulle være tilfældet - siger du til... der kan altid dukke issues op - på sådanne sager...

Hilsen X-ray.
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Hej X-ray!
Tak fro illustrationen til konverteringen. Det var sgu godt gået. hvordan knækkede du dén?
Vh
Freddy
Tak fro illustrationen til konverteringen. Det var sgu godt gået. hvordan knækkede du dén?
Vh
Freddy
- X-ray
Fredmarantz skrev:...hvordan knækkede du dén?
Skævede lidt til Marantz 1060 logikken... - og så bort fra farvekoden! Sådan altså at "lusen" sidder som den skal - fordi den allerede er sat til 220V. AC måling på primærviklingen viste, at der var "længere op"/flere viklinger på den sidste blå ledning/terminal.
Dernæst en ref. ved 100VAC via variotrafo - sammenlignet med samme måling med ledningen flyttet - Viola...!
Hilsen X-ray.
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
og ovenikøbet ser det ud til at man ikke engang behøver at lodde: kan man ikke bare skrue 'loddeøjet' af og flytte det op til den blå terminal?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- X-ray
Jo - men i dette tilfælde var "loddeøjet" loddet med fast - så derfor lod jeg det sidde...!
Her de fleste af de udskiftede dele...
Hilsen X-ray.
Her de fleste af de udskiftede dele...
Hilsen X-ray.
- 2-mas
- Lokalitet: Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Superb job X-ray