yawwsaa! det er jo spændende at se.
Der var da nogle opfindsomme hovedet i PF's projekter - (også) i den tid.
Jeg følte mig lidt forvirret over deres brug af Martin højttalere - samt horn, som jeg ikke kender til . De fleste af diskanterne er der vist ikke så meget tvivl om. :-) Jeg husker mest, at de brugte det engelske WEM som speakersystemer, men de kan jo have skiftet, da de nåede frem til DSOTM.....
forstærkerteknikken på det tidspunkt var vel netop "begrænset" til højtydende Phase Linears, som i de år var noget af det mest powerfulde (når vi lige ser bort fra Grateful Dead's" McIntosh-arsenal" i 70'erne). bestod af bl.a. 48 McIntosh MC2300 amps
https://www.mcintoshlabs.com/about/news ... l-of-sound
I dag kan man mønstre langt kraftigere forstærkere - nogle gange også indbygget i de aktive kasser. Men mangler disse ikke noget "vintagesjæl" ??
Men disse Phase linears - primært model 700 fra nogle kraftka'le - der har vist også sneget sig en enkelt model 400 ind. Men ustabile var de - det er der vist skrevet en del om andetsteds. Dette kan dog imødegå's ved nogle ændringer, som jeg nærmest synes må være obligatoriske. Jeg har 2 af dem - begge model 400 - een 1. version med viser-metre og een model 400 2. version med "løbende" led-metre. 1. version er den, vi ser på filmen. Det er Bob Carvers opfindelser). Inden i er version 1 og version 2 nærmest ens. Både på model 400 og model 700 ( i "version 2-serien i slut 70'erne optrådte også en model "Dual 500".
https://hifihalloffame.com/equipment/phase-linear-700/
Det mest vilde i min optik er den fede båndecho Binson Echorec - som i virkeligheden ikke er en båndecho -men en disc-echo. Den har været ansvarlig for nærmet alt det ekko-lyd, som bl.a. kom fra PF i både 60-erne - 70'erne og en stor del af 80'erne. Disse echomaskiner er i dag i høj kurs og er legendariske. Der stod næsten altid sådan een på Richard Wrights Keyboards - også live. Jeg er den lykkelige ejer af 2 istandsatte af disse.
https://reverb.com/p/binson-echorec-2-t7e
Allen & Heath er jo stadig på banen med sine - nu digitale -mixere og er velrenommerede - dog ikke brugt så meget herhjemme live. De er dog brugt en del i mindre bands som alm. sanganlæg og instrumentforstærkning.
Jeg tror, at jeg ikke selv er specielt optaget af firkanals-fænomenet, men snarere bare "gearet" som helhed.
Når man har hørt Pink Floyd Project (PFP) er der for meste også - hvis forholdene tillader det, lavet flerkanals lyd i salen. Ganske effektfuldt må man sige..
vh
Freddy