B&O Beogram 1202 hjælp!
-
- Lokalitet: København N
B&O Beogram 1202 hjælp!
Hej Vintage Hifi
Jeg har en Beogram 1202 som støjer, og jeg ved ikke hvor problemet er, da jeg ikke er expert, men vil gætte på at det er et jord problem. Beogrammen er forstærket af min Harmon Kardon 430 Twin. Da forstærkeren ikke har DIN indgang har jeg et lille omformer stik som sidder imellem pladespiller og forstærker (se billede). Når jeg holder fingrene på metallet imellem de to stik kan jeg formindske støjen en del ved at nørkle i noget tid. Hvad skal jeg gøre?
Mange hilsner
Jonathan
Jeg har en Beogram 1202 som støjer, og jeg ved ikke hvor problemet er, da jeg ikke er expert, men vil gætte på at det er et jord problem. Beogrammen er forstærket af min Harmon Kardon 430 Twin. Da forstærkeren ikke har DIN indgang har jeg et lille omformer stik som sidder imellem pladespiller og forstærker (se billede). Når jeg holder fingrene på metallet imellem de to stik kan jeg formindske støjen en del ved at nørkle i noget tid. Hvad skal jeg gøre?
Mange hilsner
Jonathan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- B&O Vintage
- Dobbelt profil, udelukket fra forummet
- Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj
- Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Re: B&O Beogram 1202 hjælp!
Ja, de samme problemer har jeg med min 430. Tillykke med den super forstærker.
De konverter stik er min ej heller glad ved, så jeg bruger kun pladespillere født med jackstik.
Der er en DIN indgang men den duer ikke til pladespilleren. Det bliver en lav lyd når du vrider om til AUX.
Men der er sikkert nogen herinde som har en løsning.
De konverter stik er min ej heller glad ved, så jeg bruger kun pladespillere født med jackstik.
Der er en DIN indgang men den duer ikke til pladespilleren. Det bliver en lav lyd når du vrider om til AUX.
Men der er sikkert nogen herinde som har en løsning.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Lav en stelforbindelse
- B&O Vintage
prøvede jeg også, narda hjælpte det.jan_stevns skrev:Lav en stelforbindelse
Dagplejer
-
Ja, jeg har også stelforbindelse på min. Kan det virkelig være rigtigt at forstærkeren ikke kan tage imod ældre gear med DIN stik i en omformer? Det virker helt skørt.
Er der nogen som har et bud på en løsning?

Er der nogen som har et bud på en løsning?
Åehh - når man nærstuderer dit billede kan man jo godt ane stelforbindelsen.
Du skriver "støjer" - hvad mener du sådan lidt mere præcist ?
( formoder da bestemt du har løsnet transportskruerne )
Du skriver "støjer" - hvad mener du sådan lidt mere præcist ?
( formoder da bestemt du har løsnet transportskruerne )
- Louis
- Lokalitet: Hørning
Var der ikke noget med at b&o ikke altid er jordet på samme måde som andet udstyr med din stk? Altså ikke i selve ringen, men et af benene? Det er bare noget jeg synes jeg har hørt engang, så jeg ved sgu ikke om det er rigtigt.
Venligst Louis
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
- Captain Phoenix
- Lokalitet: 2500 Valby
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Midter-benet i DIN-stikket er jo det fælles, hvortil begge skærme tilsluttes.Tonni skrev:Mener også at kunne huske noget om midterbenet...
Problemet kan sikkert løses ved at tilslutte dette til GND-forbindelsen på receiveren.
Jeg har lige lavet min nabos beogram, og den køre fint med sådan et konverter stik. Mener hun har en Technics Class H+ Receiver.
Prøv at tage pickuppen af tonearmen og lige tjekke forbindelsen der. Om ikke andet kunne du prøve med GND ledning direkte på pladespillerens bund.
Prøv at tage pickuppen af tonearmen og lige tjekke forbindelsen der. Om ikke andet kunne du prøve med GND ledning direkte på pladespillerens bund.
-
Tak for alle jeres svar!
Jeg har linket lyden af støjen. Jeg har ikke rørt nogle transport skruer, er det de fire der sidder i hjørnerne i bunden? Beogrammen har ikke været i brug meget længe.
Den begynder først at støje lige før armen går ned på pladen (automatisk).
Når jeg rør ved samlingen imellem DIN og konverter og river dem lidt fra hinanden kan jeg dæmpe støjen meget. (Så jeg tænker at forbindelsen mellem pickup og tonearmen er ok?)
Mvh Jonathan
Jeg har linket lyden af støjen. Jeg har ikke rørt nogle transport skruer, er det de fire der sidder i hjørnerne i bunden? Beogrammen har ikke været i brug meget længe.
Den begynder først at støje lige før armen går ned på pladen (automatisk).
Når jeg rør ved samlingen imellem DIN og konverter og river dem lidt fra hinanden kan jeg dæmpe støjen meget. (Så jeg tænker at forbindelsen mellem pickup og tonearmen er ok?)
Mvh Jonathan
Din normen forskrev at midterbenet i stikket (pin2) er signal stelCaptain Phoenix skrev:Midter-benet i DIN-stikket er jo det fælles, hvortil begge skærme tilsluttes.Tonni skrev:Mener også at kunne huske noget om midterbenet...
Problemet kan sikkert løses ved at tilslutte dette til GND-forbindelsen på receiveren.
apparat stel er selve metalkanten rundt på de ældre b&o ting
- B&O Vintage
Jeg har haft de samme problemer med min Lenco som også er forsynet med DIN stik, forrige ejer brugte den til en Beomaster 900.
Jeg prøvede at bruge den til 430:eren og +75 HK men det gik ikke uden rumle lyd i begge forsøg.
Ligesom Jonathan, kunne rumlen nedsættes ved at rokke lidt i DIN stikket i adaptoren, så nedtonedes rumlen.
Jeg prøvede at bruge den til 430:eren og +75 HK men det gik ikke uden rumle lyd i begge forsøg.
Ligesom Jonathan, kunne rumlen nedsættes ved at rokke lidt i DIN stikket i adaptoren, så nedtonedes rumlen.
Dagplejer
- X-ray
- Lokalitet: Ejby - Down Town
- Geografisk sted: Vestegnen.
Problemet er jo nok den adapter dér. Men den nemme løsning ville være, at forbinde pin2 til skærmen/kappen - altså i det 'grå' stik.jan_stevns skrev:Din normen forskrev at midterbenet i stikket (pin2) er signal stelCaptain Phoenix skrev:Midter-benet i DIN-stikket er jo det fælles, hvortil begge skærme tilsluttes.Tonni skrev:Mener også at kunne huske noget om midterbenet...
apparat stel er selve metalkanten rundt på de ældre b&o ting
Det kan måske også skyldes, at skærmen i det sorte stik - kun får fat i den øverste del af skærmen i det det grå stik. De havde det jo med at være to-delt i nogle typer..!
Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
-
Tusinde tak for alle jeres svar! Så nu vil jeg prøve at skære det grå stik op og tage pin2 fra, sætte det til stellet og samle de andre ledninger til DIN stikket igen. (?)