Luxman 58A rensning

Alt om GDS

Re: Luxman 58A rensning

Indlægaf Lasse » lør 22. okt 2011 12:24

Så har jeg testet Den sammen med min velfungerende SA9100. Resultatet blev som følger:

Med Luxman som "pre" var der fin lyd i begge kanaler.
Med Pioneer som "pre" var der lav og distortet lyd i højre.

Jeg kan vel herefter konkludere at der er L58A "main" som fejler?

Så har vi balladen... :shock: I skrivende stund hvor setuppet netop spillede med Pioneer som "pre" forsvinder lyden næsten helt i venstre kanal og er nu endnu lavere end den ellers lave højre kanal.. Jeg fjerner herefter Pioneer men det ændrer ikke noget.. Hmm... nu ved jeg så ikke helt hvad jeg skal konkludere?

Skal evt. bare fortsætte med servicere det sorte relæ fra billedet efter Fred´s foreskrifter?

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf MDA » lør 22. okt 2011 12:36

Det lyder jo som om Pre delen i din Luxman er fin, og den ikke sender signalet ordentlig ud i effekt delen, derfor ville jeg prøve at rense det relæet.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Lasse » lør 22. okt 2011 12:41

Ok det vil prøve så.. Men desvære virker det nu som om at selv uden Pioneer koblet på så spiller den lavt nu i begge kanaler.. hvor den før spillede fint i venstre..

Iøvrigt tester jeg den lige nu uden at have sat trækassen på, kan det have en betydning?
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. okt 2011 12:53

Ja- Jeg ville nu koncentrere mig 100% om slutdelen på Luxman - der ligger hunden begravet ét eller andet sted.

Hvad har vi så at få grå hår af?:

Relæ - ja (ganske som MDA indikerer ligeså)
ét eller andet problem på udgangsprint? - jahh
Dårlig eller ingen bias-forsyning? - jahh
dårlig forbindelse ved indgang på slutdel? - jaaa

Mulige angreb:

1: Rens relæ efter forskrift

2 :En mulig udskiftning af komponenter på voltageregulatorboardet nærmer sig stille og roligt.(bl.a. biasforsyning). (tror du skal skirive en liste over komponenter, som skal skaffes.) - der kan følge en særlig tommelfingeropskrift på, hvordan man dimensionerer komponenternes værdier - lidt á la det, som Santashooter var begyndt på.)

3: jeg kommer til at tænke på, om der sidder en biastrimmer, som måske også skulle renses (den er jo et potentiometer.) - husk at lade tørre fuldstændigt, hvis du renser.

4: Visuel meget kritisk gennemgang af lodninger på både voltageregulator board og udgangsprint. Evt. efterlodning af evt. mistænkelige lodninger her. Arbejd med akkuratesse og ordenssans :-)

Hvordan er du til at måle?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. okt 2011 12:56

Lasse skrev:Ok det vil prøve så.. Men desvære virker det nu som om at selv uden Pioneer koblet på så spiller den lavt nu i begge kanaler.. hvor den før spillede fint i venstre..

Iøvrigt tester jeg den lige nu uden at have sat trækassen på, kan det have en betydning?

Det har ingen betydning med trækassen - læg også den i "beskyttelsesrum" - det er træls med ridser og andet fims på sådan en flot ting.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Lasse » lør 22. okt 2011 15:44

ok så starter jeg med at forsøge at skille og rense relæet..

Billede

Relækassen er tilsyneladende delt i to dele og jeg har som det kan ses på billedet prøvet meget forsigtigt at lirke en kniv ind imellem delene for at se om jeg kunne skille dem ad på den måde.. Det var ikke umiddelbart muligt men jeg var også meget forsigtig.. Bør jeg skrue hele printpladen af og lodde den af? Som det ser ud for mig vil det kræve at jeg også aflodder en del andre ting bla. de 4 Mo fets som er loddet i pladen fra den anden side.

Mht. måling er jeg også en ren novice, har ikke engang et måleapparat. Men det må jeg vist hellere ud og investere i. Er det ligemeget hvilket et jeg køber? kan jeg bare gå ned og købe et i Silvan. Nogen anbefalinger evt?

Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Tube mania » lør 22. okt 2011 16:28

Fetterne er ikke loddet i, men sidder i fatninger...så bevar fatningen :cool1:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. okt 2011 17:01

Kan du komme til relæet nedefra? (har du bunden af apparatet?).

Jeg har ikke set den relætype før - jeg ved ikke, hvordan man skiller den ad - måske andre ved det?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Lasse » lør 22. okt 2011 17:06

Forsøger at bevare fatningen :lol:
Ok så kan jeg måske bare fjerne kølegitteret med fetterne i på bagsiden istedet for at skrue pladen helt af? Skal fetterne så skrues op først?

Billede

Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Tube mania » lør 22. okt 2011 19:05

Du kan godt skrue fetterne af og dermed kølepladen, men du bør isåfald have muligheden for at rense dem lidt og smøre nyt køle-pasta på...det forøvrigt altid en god ide. Pas på glimmer-skiven mellem trasistor og køle-plade...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf thov » lør 22. okt 2011 19:15

Inden du piller mere skilt ad, så dunk forsigtigt med en finger på relæet, mens du har signal igennem. Forandrer lydniveauet sig ikke, er det ikke besværet værd at åbne relæet (I første omgang).

Til os amatører (Taler for mig selv), er de billige multimetre helt ok.

Meen.. En 1kHz sinus fra en tonegenerator og et skop til at trace signalets vej gennem forstærkeren, er ikke sådan at foragte :cool1:
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf Lasse » søn 23. okt 2011 00:37

ok nu har jeg prøvet at banke lidt på relæet mens den spiller.. Der skete ikke nogen ændring i lyden og heller ingen skrat elller lign.

Tilgengæld kom lyden pludselig tilbage på fuld styrke i højre side da jeg rørte en af knapperne på fronten. Det viste at være (Stereo) Mode knappen som havde skabt den dårlige forbindelse. Masserede den lidt frem og tilbage og så holdt den op med det pjat.
Dvs. jeg er altså tilbage ved udgangspunktet hvor den spiller fint i højre men lavt i venstre kanal som også distorter lyden når jeg skruer op for volumen.

Jeg går ud fra at det er tid at forsøge at måle nogen af de foreslåede parametre. Jeg vil fluks anskaffe et multimeter fra silvan på mandag og så vender jeg tilbage..

Mht. at lave en liste over reservedele der skal skaffes som Fred nævner er jeg også lidt på bar bund så hvis nogen har input til denne?

En detalje jeg netop har opdaget er, at der en summen i højtalerne som bliver afbrudt når jeg rører ved enten volumen eller nogen af knapperne.. Ved ikke om det er normalt eller ej for en sådan forstærker.

Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. okt 2011 01:11

Hej Igen!

Super, at lyden i den "raske kanal" vendte tilbage (nu ved du da, hvor arnestedet for dens forsvinden er :-))

Kan du evt. tage et tydeligt billede af den "mode"-kontakt/omskifter fra bagsiden - altså selve mekanismen??

multimetre til omkring 200-300 kr. er som tidligere nævnt gode nok til laaangt de fleste ting.

Fik du fat i servicemanualen?

Man kan måle 1000 ting i sådan en tingest, men hvis det var mig, så ville jeg være interesseret i hvordan DC-balancen og bias lå. og power supply voltage (det board, som jeg synes virker sådan lidt erhh..)
Vi skal nok bruge servicemanualen til at finde målepunkter samt trimmer i forbindelse med Bias-check og evt. justering. Desuden trimmer til DC-balance, hvis nu den er skæv....
Hvis målingerne er ude i hampen, så skal vi interessere os for hvorfor de er det - og her kan komponentudskiftnig komme på banen. Det hele kommer nu også lidt an på, hvad din ambition med denne herlige Luxman er.
Når nu det relæ ikke lige er så let at arbejde i - så kan vi jo prøve andre ting og se, om det hjælper - inden vi (evt.) skal tilbage dertil. Fejlen kan ligge mange steder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MDA » søn 23. okt 2011 02:34

Prøv også lige at gi din balance knap noget ekstra massage.
Måske man på en eller anden måde kan lodde rundt på ledningerne på dine balanceknap, for så at se om problemet flytter sig til den anden kanal?

Os som ikke har den store teknisk snilde må ty til molbo metoder :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Lasse » søn 23. okt 2011 10:16

Billede

Billede af "Mode" omskifteren fra bagsiden. Det er den lige under den jeg er ved at rense på billedet.. Vil du foreslå at denne udskiftes Fred?

Jeg har fundet servicemanualen som jeg downloadede her: http://www.hifi-manuals.com/Download/Lu ... ice-manual

I den er der bla. både parts lister og en alignment procedure med forskellige indstillinger man kan måle på.
Så det er vel et meget godt sted at starte når jeg har fået købt mig et multimeter i morgen.

Min ambition er at denne herlige Luxman skal restaureres så den kommer til at spille op til sit bedste. Alt efter hvilke udfordringer det måtte bringe med sig vil jeg forsøge at bedømme hvornår jeg bør kaste håndklædet i ringen hvis udfordringerne bliver for store og jeg kan risikere at lave skade på den. Men lidt måleri kan vist ikke skade så meget så det vil jeg forsøge at kaste mig ud i og så ellers tage den derfra.

Igen tak til alle der bidrager til procesen :thumbsup:

Lasse
Brugeravatar
Lasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage