Jeg var ude hos en kamerat i weekenden og blev meget overrasket over, hvor godt hans Sony TA F-670ES spillede med et par Snell J'er. Nogle af mine egne fordomme blev blæst væk. Er der nogle bestemte modeller at gå efter? Er der mange/nogle ejer af Sony ES-forstærker her i forumet?
De brugte priser ser iøvrigt meget rimelige ud. Han havde fået sin for en slik. Sony klinger åbenbart ikke så godt hos rigtige "audiofiler". Mea culpa
Sony ES tingene er vildt lækkert bygget og mange af dem lyder også rigtig godt. Fx alle ES cdafspillerne.
Af mystiske årsager i fht til ES forstærkerne er dem der lå lige under topmodellerne ret billige brugt. fx var der her i weekenden en TA-E90ES til 2500kr og en TA-N55ES til 1500kr. Sådan en kombo leverer lyd for alle pengene og du skal langt over 30000kr i nyt udstyr for at få noget der ligner.
På samme måde er alle TA-F6XX ES modellerne ret billige og en gang i mellem også fx TA-F770ES
Jeg har dog ikke selv prøvet de integrerede forstærkere, men til gengæld haft de fleste for- og effektforstærkere fra ES serien, og jeg har lige nu TA-E9000ES, CDP557ESD og XA3ES som alle er forrygende gode
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Sony's ES-serier (der er flere generationer) er generelt alle værd at gå efter.
Der er vel kun ét problem ved de omtalte Sony ES-modeller ift. dette forum.
Nemlig at de ikke er vintagehifi, som det defineres på sitet her (op til 1985)...
Det er jo mest modeller fra 1990'erne og op i nullerne (f.eks https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00es.shtml ).
Kan en redaktør ikke som minimum flytte tråden til rette underforum.
hificlassic skrev:Sony ES tingene er vildt lækkert bygget og mange af dem lyder også rigtig godt. Fx alle ES cdafspillerne.
Af mystiske årsager i fht til ES forstærkerne er dem der lå lige under topmodellerne ret billige brugt. fx var der her i weekenden en TA-E90ES til 2500kr og en TA-N55ES til 1500kr. Sådan en kombo leverer lyd for alle pengene og du skal langt over 30000kr i nyt udstyr for at få noget der ligner.
På samme måde er alle TA-F6XX ES modellerne ret billige og en gang i mellem også fx TA-F770ES
Jeg har dog ikke selv prøvet de integrerede forstærkere, men til gengæld haft de fleste for- og effektforstærkere fra ES serien, og jeg har lige nu TA-E9000ES, CDP557ESD og XA3ES som alle er forrygende gode
De fleste Sony ES forstærkere synes jeg spiller super. Der er jo frit valg i modeller, alt efter pengepung, har pt. en F505ES til ingen penge, men den gør det godt som reserve.
Problemet opstår først hvis udgangstrinnet ryger, - udgangstransistorerne er urimeligt dyre i indkøb.