Forstærker med subsonisk filter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Forstærker med subsonisk filter

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 16:33

Hej Vintagehifi Jeg har problemer med min pladespiller som gir mig uønsket bevægelser i min højtaler(bassen) som er så dybe at jeg ikke kan høre dem, men kan se det når jeg spiller medium højt.

Jeg har INGEN forstærker med subsonisk filter, en externe riaa fra pro-ject med subsonisk filter koster 1200kr (de laver ingen billigere med subsonisk filter), kan ikke lave noget filter selv og så var det jeg tænkte på en forstærker med subsonisk filter, sort, ikke klemterminaler til højtalerkabel og med rimelig effekt, 70-80 watt som minimum i 8 ohm, mekanisk skal den være helt iorden ingen behov for at skifte kondensatore, ingen behov for nye udgangsrelæ

Taget fra dba
Hvis forstærkeren har +30 år på bagen, er relæerne færdige, længere er den ikke!

Udgangsrelæerne er en vital komponent, det er sidste (elektromekaniske) led som musikken passerer igennem.
Kontakterne i relæer vil med tiden blive oxyderet/slidte efter tusindvis af tilslutninger.
En simpel målemetode er at give forstærkeren et 1kHz sinus tone fra en funktionsgenerator, en “dummy load” på udgangen samt et oscilloscop.
Ved slidte/snavsede relæer kan man på oscilloscopet se en “sitren” af signalet.
Ved meget dårlige relæer vil kontakt modstanden være meget over få milliohm som bl.a. ødelægger forstærkerens dæmpningsfaktor.

Der kan heller ikke laves en belastningstest hvis relæerne er slidte med stor kontaktmodstand, de vil simpelthen brænde varme og gå helt i stykker.

Lyttemæssigt vil et dårligt relæ ødelægge forstærkerens performance, herunder basgengivelse, nuancering, dybde/bredde perspektiv.

Hvor stor forskel der er på hvor effektiviteten af subsonisk filtre er skal jeg ikke kunne sige, men de burde alle hjælpe hvis man har bas problemer i det subsoniske område

Har 2000kr at gøre godt med
Senest rettet af gasolin ons 22. apr 2020 12:35, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt

Lokalitet: aarup

Re: Forstærker med subsonisk filter

Indlægaf Sorenki » tors 9. apr 2020 16:53

Det du har fundet omkring relæ'er? det giver i min optik ingen mening i diskusionne om subsonisk filter.
Hvad med at få pladespilleren op på en ordenlig hylde så der ikke er mekanisk tilbagekobling? Det subsoniske filter er fint nok, men du har jo stadigvæk en tilbagekobling, bare ikke fra fodtramp eller fra højtaler-enheden.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 17:07

Har en hylde

Det var HVIS jeg finder en brugt ældre forstærker herinde så skal udgangsrelæerne være skiftet , fordi ham som jeg følger på dba har nogen få forstærker til salg og han skifter selv udgangsrelæerne, som du kan se skriver han lidt om at det har stor betydning for lyden.

Det simpelthen fordi han lyder til at vide hvad han skriver om og derfor tænker jeg det meget fornuftigt hvis jeg finder en forstærker herinde, at den har fået skiftet udgangsrelæerne (mekanisk 100% i orden)
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Pokemon » tors 9. apr 2020 17:19

dit problem er ikk din forstærker eler om du hænger din pladespille op på en hylle

din pickup er for blød til din arm eler din arm for tung
og det gør at den spiller bulerne i pladerne
og det gir dig dårlig sporing af pladerne udover at dine baser blafre

brug dine penge på en leter arm eller en stivr pickup

og vis du virklig ikk vil det så kan et sub filter lavs pasivt i din pickup ingang
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf spuncut » tors 9. apr 2020 17:21

Jeg har en håndfuld Nikko Alpha som ikke viser nogle tegn på svaghed i højtalerrelæ, det er således ikke bestemt ved naturlov at relæer er slidt op efter 30år.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Sorenki » tors 9. apr 2020 17:27

Enig med Henning - man kan ikke lave sådanne generelle postulater om alt ældre udstyr.
Relæer er nogen gange nødvendige at skifte - jeg har selv haft rigtig mange forskellige forstærkere med relæer og jeg har aldrig skiftet et relæ, kun renset enkelte af dem.
Hvis du vil have noget der er 100% i orden, og hvor du som køber har en sikkerhed i at alt virker i mange år, så lad være med at købe vintage.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 17:31

Jeg har en del ældre Marantz fra 68 - 75, hvor de fleste stadig har originale relæer, hvor de virker fint og lyden er super. Der har måske været tale om, at man lige rensede pgl. relæer nænsomt.

Jeg ville ikke liiige bruge dba som lærebog.....og da slet ikke, når det var skrevet på den bedrevidende og påståelige udokumenterede måde, som der i det refererede eksempel er tale om. Sådan noget skal man simpelthen ikke tro på. Alm. Kritisk sans er en rar disciplin.

Bedre Afkobling, bedre tilpasning arm/pickup el. Subfilter på ca 15Hz-20Hz med hård afskæring må være de måder, jeg lige kan hive op af kassen, som jeg tror ville hjælpe på de blafrende basenheder........

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 17:34

Pokemon skrev:dit problem er ikk din forstærker eler om du hænger din pladespille op på en hylle

din pickup er for blød til din arm eler din arm for tung
og det gør at den spiller bulerne i pladerne
og det gir dig dårlig sporing af pladerne udover at dine baser blafre

brug dine penge på en leter arm eller en stivr pickup

og vis du virklig ikk vil det så kan et sub filter lavs pasivt i din pickup ingang

Virkerlig? :shock: Bruger en ortofon om 10 (den bedste jeg er blevet anbefalet til min billige disko pladespiler)
Det første gang jeg har fået at vide at min pickup er for blød til min arm eler min arm for tung

Den har en headshell som nemt kan skiftets ud med en anden med f.eks en pickup fra audio technica

Det eneste jeg er interesseret i er at få styr på er de ukontrollerbare bevælgelser min basenhed (2 vejs højtaler) har når jeg spiller medium højt og op, jeg vil ikke skifte arm og placering af pladespiller, pickup kan jeg godt være med på hvis ikke det bliver dyrt, så må jeg senere se om jeg kan finde en brugt riaa med subsonisk filter hvis der skal mere til eller en forstærker med subsonisk filter

Kan ikke finde ud af lave en filter til min pladespiller, har set en, men det koster 200 euro :Skor:

Nu går tråden mere over i pickup end forstærker, så jeg håber det er ok og hvis en administrator synes tråden skal flyttes så må den bare det.
Senest rettet af gasolin tors 9. apr 2020 17:51, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 17:40

Vi lader den lige køre her indtil videre......

Der er jo mange ting i spil

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 17:40

Fredmarantz skrev:Jeg har en del ældre Marantz fra 68 - 75, hvor de fleste stadig har originale relæer, hvor de virker fint og lyden er super. Der har måske været tale om, at man lige rensede pgl. relæer nænsomt.

Jeg ville ikke liiige bruge dba som lærebog.....og da slet ikke, når det var skrevet på den bedrevidende og påståelige udokumenterede måde, som der i det refererede eksempel er tale om. Sådan noget skal man simpelthen ikke tro på. Kildekritik er en rar disciplin.

Bedre Afkobling, bedre tilpasning arm/pickup el. Subfilter på ca 15Hz-20Hz med hård afskæring må være de måder, jeg lige kan hive op af kassen, som jeg tror ville hjælpe på de blafrende basenheder........

Vh
Freddy

Håber det ok at linke til sælger så man evt kan danne sig et indtryk, har har renoveret op til flere denon PMA-1560 , alle solgt til 3400kr.

Den jeg linker til har filteret men tror ikke den lyder godt nok, vil ikke være for krævende så derfor skrev jeg min 70-80 watt i 8 ohm, optimalt ville være ca 100watt

https://www.dba.dk/forstaerker-sony-ta- ... 065525342/

Så ellers en Sansui, AU-D9 til 2000kr sort og 95 watt, den havde desværre ikke subsonisk filter,umiddelbart i super flot udvendig stand
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 17:47

Selvfølgelig har en Sansui AU-D9 et subsonisk filter, endda et rigtig fint et....på 16Hz. Dette vil afhjælpe dine problemer med blafrende basenheder. Jeg ved ikke, hvor du har det fra, at den ikke har et sub-filter?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 17:53

Fredmarantz skrev:Selvfølgelig har en Sansui AU-D9 et subsonisk filter, endda et rigtig fint et....på 16Hz. Dette vil afhjælpe dine problemer med blafrende basenheder. Jeg ved ikke, hvor du har det fra, at den ikke har et sub-filter?

Vh
Freddy

What ? Fail 16hz :Thumpsup: Men hvad er virknings graden, fald pr oktav eller hvad det hedder og hvor meget går det over 16hz (er der bare 16 og 20hz fuldt niveau og så falder den) ? Der ingen data på den på Hifiengine ud over de mest alm "basic" data

Billede
Senest rettet af gasolin tors 9. apr 2020 18:20, rettet i alt 2 gange.
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Sorenki » tors 9. apr 2020 17:57

Gasolin - du skal være velkommen til at mene eller synes som du vil -men jeg vil lige tilbyde mine tanker på sælgers postulater, så kan du jo få en anden synsvinkel at navigerer ud fra:
Selvfølgelig går jeg nok op i originalitet mere end den gennemsnitlige vintage hifi-ejer.
Men jeg har også haft held med at eje og være glad for meget udstyr igennem de seneste i år - udstyr der har fungeret som det skulle og kunne sælges videre til nye glade ejere.

Nu citerer jeg lige fra den linkede sælgers Pioneer Annonce:
"Gløde lamper i VU metre er udskiftet til LED varm hvid.
Bemærk her at de originale grønne farvefiltre er genbrugt så metrene har samme originale lysfarve.
Glødelamper i ældre amps brænder hurtigt ud og bør altid udskiftes til LED i samme farve, som holder evigt."

Der er flere ting i ovenstående jeg er lodret uenig i.
1. "Glødelamper brænder hurtigt ud" - Ja, specielt hvis apparatet er indstillet til 220V og ikke 240V på bagsiden (hvis muligt) - stilles der til 240V forlænges levetiden markant og man skal nok ikke bøvle med at købe nye pærer i mange, mange år. Så det er ikke en regel at de brænder hurtigt ud, de brænder hurtigt ud ved en forkert indstilling! - havde han skrevet "apparatet er omstillet til 240V drift, havde jeg været glad.

2. "Bemærk her at de originale grønne farvefiltre er genbrugt så metrene har samme originale lysfarve." - Dette er ikke rigtigt, LED lamper lyser på en anden måde, med en anden glød og lysstyrke en glædepærer, så uanset om man anvender de originale farvefiltre vil lyset tit udtværer skrift fordi det er for kraftigt- apparatet ser næsten altid markant anderledes ud med LED lamper, end med originale pærer.

3. "bør altid udskiftes til LED i samme farve, som holder evigt." - Man BØR skifte til de originale, man kan så af forskellige årsager vælge at gå på kompromis af forskellige årsager, men (i min optik) BØR man først afvige fra det originale, hvis det kompromitterer apparatets sundhed eller det rigtige er umuligt at skaffe

Mit gæt er, at han ikke gider besværet og udgiften det er at skaffe de originale pærer (av av, de koster 7kr pr. stk i indkøb - LED'er koster vel 1-2kr). Men det han skriver ER postulater, det er uoriginalt og han har lavet ændringer uden en ordentlig grund.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 18:01

Skulle selvfølgelig have linket til den fra pioneer (vintage), undskylder, kage til alle
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf gasolin » tors 9. apr 2020 18:18

Tror nu ikke jeg ville blive snydt hvis jeg havde købt en af de forstærker han har til salg, han har bare ikke noget jeg ville købe pt.

Der en Sansui AU-D9 til salg for 2000kr og en til 3500kr i perfekt stand med velbevaret original brugermanual og garantibevis. Samme ejer siden ny.

Pga prisforskellen hvad skal man så konkludere, den ene er for dyr, den anden er i mindre god stand (trods det den ser godt ud) eller at den dyre er i perfekt stand eller ?

Det jo en ret stor forskel i prisen på 2 forstærker der er lavet fra 1981 til 83
Senest rettet af gasolin tors 9. apr 2020 18:43, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr