Forstærker med subsonisk filter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Forstærker med subsonisk filter

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 18:20

Var det så lige en ide at linke så vi kunne se, hvad i taler om......jeg kan se, at der er noget m. Pioneerlamper...men.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Sorenki » tors 9. apr 2020 18:23

Jeg tror heller ikke du bliver snydt - min pointe er at det er postulater, så at Relæet er absolut nødvendigt skal skiftes, er ligeså forkert/rigtigt som at man altid skal skifte glødepærer til LED.

Ift Sansui AU-D9:
Hvis de ser ens ud på billeder, begge er i samme stand, med manualer osv og sælger siger de virker kan du vel kun konkludere at den ene er mere dyr end den anden? ;)

Hvis det ikke er samme sælger er det jo 2 forsk. personer der sætter priserne på de to forskellige forstærkere.
Jeg ville tage ud og kigge på den billige af de to, få den demonstreret og kigge den efter. Spiller den godt, var den dyre nok 1500kr for dyr ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 18:29

gasolin skrev:Tror nu ikke jeg ville blive snydt hvis jeg havde købt en af de forstærker han har til salg, han har bare ikke noget jeg ville købe pt.

Der en Sansui AU-D9 til salg for 2000kr og en til 3500kr i perfekt stand med velbevaret original brugermanual og garantibevis. Samme ejer siden ny.

Pga prisforskelen hvad skal man så konkludere, den ene er for dyr, den anden er i mindre god stand (trods det den ser godt ud) eller at den dyre er i perfekt stand eller ?

Det jo en ret stor forskel i prisen på 2 forstærker der er lavet fra 1981 til 83

Du kan ikke se, hvad der er i god stand eller mindre god stand. Du kan kun vurdere udseendet, hvis sælger da ikke bare har vendt den pæne side til på apparatet, hvis altså det er det rigtige apparat.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Pokemon » tors 9. apr 2020 22:05

gasolin skrev:
Pokemon skrev:dit problem er ikk din forstærker eler om du hænger din pladespille op på en hylle

din pickup er for blød til din arm eler din arm for tung
og det gør at den spiller bulerne i pladerne
og det gir dig dårlig sporing af pladerne udover at dine baser blafre

brug dine penge på en leter arm eller en stivr pickup

og vis du virklig ikk vil det så kan et sub filter lavs pasivt i din pickup ingang

Virkerlig? :shock: Bruger en ortofon om 10 (den bedste jeg er blevet anbefalet til min billige disko pladespiler)
Det første gang jeg har fået at vide at min pickup er for blød til min arm eler min arm for tung

Den har en headshell som nemt kan skiftets ud med en anden med f.eks en pickup fra audio technica

Det eneste jeg er interesseret i er at få styr på er de ukontrollerbare bevælgelser min basenhed (2 vejs højtaler) har når jeg spiller medium højt og op, jeg vil ikke skifte arm og placering af pladespiller, pickup kan jeg godt være med på hvis ikke det bliver dyrt, så må jeg senere se om jeg kan finde en brugt riaa med subsonisk filter hvis der skal mere til eller en forstærker med subsonisk filter

Kan ikke finde ud af lave en filter til min pladespiller, har set en, men det koster 200 euro :Skor:

Nu går tråden mere over i pickup end forstærker, så jeg håber det er ok og hvis en administrator synes tråden skal flyttes så må den bare det.

vilken pladespille har du ?
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf Fensten » tors 9. apr 2020 22:22

gasolin skrev:Tror nu ikke jeg ville blive snydt hvis jeg havde købt en af de forstærker han har til salg, han har bare ikke noget jeg ville købe pt.

Der en Sansui AU-D9 til salg for 2000kr og en til 3500kr i perfekt stand med velbevaret original brugermanual og garantibevis. Samme ejer siden ny.

Pga prisforskellen hvad skal man så konkludere, den ene er for dyr, den anden er i mindre god stand (trods det den ser godt ud) eller at den dyre er i perfekt stand eller ?

Det jo en ret stor forskel i prisen på 2 forstærker der er lavet fra 1981 til 83

Det er lækre forstærkere. Vær opmærksom på at begge over tid behøver en eller anden form for service. Der er ganske stor sandsynlighed for at lim anvendt til at støtte kapasitorer, er blevet ledende eller delvist ledende. Og det er ganske kostbart at skifte kapasitorer i sådan en forstærker.

Læs evt. mere her:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... em.587413/

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Pokemon » tors 9. apr 2020 22:47

Fensten skrev:

Pga prisforskellen hvad skal man så konkludere, den ene er for dyr, den anden er i mindre god stand (trods det den ser godt ud) eller at den dyre er i perfekt stand eller ?

Det er lækre forstærkere. Vær opmærksom på at begge over tid behøver en eller anden form for service. Der er ganske stor sandsynlighed for at lim anvendt til at støtte kapasitorer, er blevet ledende eller delvist ledende. Og det er ganske kostbart at skifte kapasitorer i sådan en forstærker.

Læs evt. mere her:

Mvh.

Fensten

er problemet ikk at limen bliver ætsne?
og vorfor skule det vær dyrt at udskift kondensatorne? el bar lode dem ud og rense limen væk og lode dem i igen?
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. apr 2020 22:52

Pokemon skrev:
Fensten skrev:

Læs evt. mere her:

Mvh.

Fensten

er problemet ikk at limen bliver ætsne?
og vorfor skule det vær dyrt at udskift kondensatorne? el bar lode dem ud og rense limen væk og lode dem i igen?

Det er jo ikke sikkert, at det er noget, som Gasolin selv kan / vil gøre. Dermed skal en anden person jo gøre det - oftest en professionel- og at udskifte flere dusin kondensatorer/komponenter (uanset man lodder de samme i igen) vil unægtelig være en tidsrøver som koster penge. Skal kondensatorprisen så oven i - hvilket nok i et vist omfang kunne være relevant, hvis vi taler elektrolyt, så vil det da også løbe op.
klart billigst, hvis man selv kan og vil gøre det ordentligt.

Limen kan ætse, men den kan også blive ledende. Det sidste har jeg været ude for i en CD-maskine.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Pokemon » tors 9. apr 2020 23:25

Fredmarantz skrev:Det er jo ikke sikkert, at det er noget, som Gasolin selv kan / vil gøre. Dermed skal en anden person jo gøre det - oftest en professionel- og at udskifte flere dusin kondensatorer/komponenter (uanset man lodder de samme i igen) vil unægtelig være en tidsrøver som koster penge. Skal kondensatorprisen så oven i - hvilket nok i et vist omfang kunne være relevant, hvis vi taler elektrolyt, så vil det da også løbe op.

Limen kan ætse, men den kan også blive ledende. Det sidste har jeg været ude for i en CD-maskine.

Vh
Freddy

nu er det jo nok ikke flere dusin der er limet
nok kun de store
og vorfor skule gasolin ikk ku gør det selv?
det koste ikk ret meget
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf Sorenki » fre 10. apr 2020 00:12

Som Fredmarantz skriver er det ikke sikkert - det er ikke os alle der er lige ferme med loddekolben, og eller ønsker at involveres i den form for teknisk service af apparaterne.

Baseret på tidl. indlæg fra Gasolin er mit indtryk at det vægter højt at apparatet er "100% iorden" og ikke kræver nogen service - Noget man selvfølgelig ikke kan vurderer på annoncer eller apparater uden at have dem til service ;)
Derfor det igen er en væsentlig pointe at apparater af den alder bør have en gennemgang af en eller anden art.

Der er dog i denne form for tråde, en risiko for at diskussionen at bliver lidt meningsløs da ingen af os kan vurderer forstærkere og slet ikke på vegne af en anden, for hvem det er vigtigt at alt er i orden.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » fre 10. apr 2020 00:13

Pokemon skrev:
Fredmarantz skrev:Det er jo ikke sikkert, at det er noget, som Gasolin selv kan / vil gøre. Dermed skal en anden person jo gøre det - oftest en professionel- og at udskifte flere dusin kondensatorer/komponenter (uanset man lodder de samme i igen) vil unægtelig være en tidsrøver som koster penge. Skal kondensatorprisen så oven i - hvilket nok i et vist omfang kunne være relevant, hvis vi taler elektrolyt, så vil det da også løbe op.

Vh
Freddy

nu er det jo nok ikke flere dusin der er limet
nok kun de store
og vorfor skule gasolin ikk ku gør det selv?
det koste ikk ret meget

Det er ikke til at vide, hvor mange, der er limet og hvor mange der ikke er - og dybest set er det vel heller ikke emnet. Emnet er jo, om det kan være risikabelt for ham at købe en Sansui AU-D9, som er i DBA.

Sorenki har tidligere meget rigtigt skrevet, at når man køber vintage, så skal man være klar til at kunne lægge penge for at få disse ting gjort sunde og køreklare/driftsikre - eller også skal man kunne en hel del selv. Jeg opfatter ikke Gasolin værende klar til noget af det. Vintage ser ofte "billigt" ud på papiret, men der skal lægges penge eller tid efterfølgende for oftest nødvendig service - og så kan det blive dyrt, hvad det end betyder.....

Om Gasolin kan gøre det selv eller ej aner jeg selvfølgelig ikke, men beroende på den hidtidige skrivning fra Gasolin, er der meget der tyder på, at han gerne vil undgå sådan noget og i stedet have en "plug and play" - forstærker. Det må han selv svare på. Jeg vil i hvert tilfælde være yderst forsigtig med at anbefale ham at gøre noget som helst selv, der har med strøm at gøre.

Om det "koster ret meget" ? Er en relativ størrelse - men det tyder ikke på, at Gasolin er klar til at lægge mange ekstra penge for at have en køreklar og driftsikker forstærker.

Dette må Gasolin be - eller afkræfte.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » fre 10. apr 2020 01:14

For mig at se, Gasolin, så virker det lidt lige som om du "kører i ring". For en tid tilbage ville du have en Technics SU-8600. Den købte du. Alt er jo relativt, men det var vel egentlig en dejlig forstærker på mange måder (den havde fx et Low-filter). Du skilte dig af med den igen. Guderne må vide hvorfor.
Det er vel ingen hemmelighed at du også har sværmet en del for forskellige NAD-forstærkere og også har haft væsentlig nyere ting. Ting, der var så nye, at de ikke var udstyret med en Phono-del / Riaa, med oftest tilhørende sub-filter.
Nu er du så vendt "tilbage til start" så at sige, og ønsker igen en go' gammeldaws Vintageforstærker med det hele - og det kan du nemt købe.
Du farer i den blå avis og lader dig muligvis ( forhåbentlig ikke) besnakke af smart-ass sælgertricks/ storytelling..
Rådet herfra er, at sådan noget skal du ikke stole blindt på (fx historien om de berømte relæer, som kun i grelle tilfælde er sandt). . Du bør selv sætte dig ind i tingene og finde ganske få personer, som du kan stole på desangående. Spørg gerne her på forum - her er mange, der ved virkelig meget om sagerne. Vi er ikke altid enige, men der er masser af viden og erfaring.
Nu spørger du så på vores vintagehifi-forum, her snakker vi jo om Vintage, som i gamle ting fra 70'erne og måske endda væsentligt ældre. Vi bestiller stort set ikke andet end at vedligeholde og sætte disse gamle lækre ting i stand her på forummet. Dette må jo så også betyde, at de gamle ting behøver service og opmærksomhed ( og penge). De er stort set ALDRIG plug and play ved køb, selvom sælger påstår noget andet. Så er du ude efter en forstærker med det hele, som er 100% i orden, skal du selv ud at tjekke den - hente den - prøve den og få en kompetent tekniker til at løbe den igennem inden du sætter den i drift og evt. lade ham foretage de reparationer, som måtte være nødvendige. Det er ofte nemt at finde relativt billige vintageting i fx DBA, men du SKAL være forberedt på efterfølgende udgifter inden du kan blive glad for den. Det er helt ligemeget hvilken forstærker du finder og spørger til. Du vil formentlig skulle igennem samme procedure.

Når du har læst dette samt de øvrige indlæg i denne tråd, så giv os venligst et indtryk af, at du har læst det. Du behøver ikke følge vores råd, men vi skriver alle for at hjælpe.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf gasolin » fre 10. apr 2020 10:04

Pokemon skrev:
gasolin skrev:
Pokemon skrev:dit problem er ikk din forstærker eler om du hænger din pladespille op på en hylle

din pickup er for blød til din arm eler din arm for tung
og det gør at den spiller bulerne i pladerne
og det gir dig dårlig sporing af pladerne udover at dine baser blafre

brug dine penge på en leter arm eller en stivr pickup

og vis du virklig ikk vil det så kan et sub filter lavs pasivt i din pickup ingang

Virkerlig? :shock: Bruger en ortofon om 10 (den bedste jeg er blevet anbefalet til min billige disko pladespiler)
Det første gang jeg har fået at vide at min pickup er for blød til min arm eler min arm for tung

Den har en headshell som nemt kan skiftets ud med en anden med f.eks en pickup fra audio technica

Det eneste jeg er interesseret i er at få styr på er de ukontrollerbare bevælgelser min basenhed (2 vejs højtaler) har når jeg spiller medium højt og op, jeg vil ikke skifte arm og placering af pladespiller, pickup kan jeg godt være med på hvis ikke det bliver dyrt, så må jeg senere se om jeg kan finde en brugt riaa med subsonisk filter hvis der skal mere til eller en forstærker med subsonisk filter

Kan ikke finde ud af lave en filter til min pladespiller, har set en, men det koster 200 euro :Skor:

Nu går tråden mere over i pickup end forstærker, så jeg håber det er ok og hvis en administrator synes tråden skal flyttes så må den bare det.

vilken pladespille har du ?

Bare en i vintage sammenhæng ligegyldig disko pladespiller, nå man nu ikke har råd til den ægte vare som ville være en technics sl 1210, skulle være den samme som den LP 120 usb audio technica laver, bordset fra vægten da den jeg har ikke har indbygger riaa
gasolin
1 advarsel tildelt

Lokalitet: aarup

Indlægaf gasolin » fre 10. apr 2020 11:12

plug and play

Der er personer forhandler som sælger vintage forstærker som er serviceret af fagkyndig personer (hiff-skandianavia eller tv og radio eksperten i odense (hvis man er til B&O)for bare at nævne 2).

lad os sige 2000kr + fragt (den billige au-d9 koster 2000kr + fragt), der måske ikke altid god bananstik bagpå og lidt ridser men det skal bare virke ikke kræve store operationer som nye kondensatore. hvis den så samtidig er tung og jeg ingen bil har så vil der uden tvivl være en udfordring der.

Stiller få krav til en ældre forstærker, en af dem er at den skal være mekanisk iorden, kan godt åben den og rense et støjende potmeter og hvis den er støvet rense den så godt som muligt. Hvis den der skal loddes og man ikke kan lodde det rigtig på så der måske støj eller lige frem når man prøver igen, noget der går i stykker og kan man inde for kort tid skaffe en ny reservedele og hvad koster det ?

Min lokale tidligere slagter (han lavede alle formere for sandwhich smører brød og så videre) han interessere sig for biler og har fået nogen til at lave en veteran bil til ham, en lille fræk fiat 500, han kan ikke selv lave en bil,renovere den, men han kan sikkert godt vedligholde med olie og hvad der nu måtte komme af alm vedligeholdelse.

Jeg kan satens skille en forstærker af i atomer, men samle den igen vil nok være en udfordring, skifte potmeter,kondensatore (huske at skifte alle relevante dele) samle måle på det der evet skal skiftes det har jeg ikke mulighed for, har slet ikke sådan noget elektronik.

Mange synes måske det stadig er sjovt at rode med elektronik,gammelt hifi (gammel elektrikker,radio mekaniker), en forstærker der er serviceret af en som ikke gør det for at tjene penge men for at få noget at lave og fordi det stadig er sjov og udfordrende (i forhold til at rode med moderne hifi).

Der var en herinde der engang havde en jvc ja -s71 (sølv) eller en anden version af en jvc ja-s7. til under 2000kr som skulle være iorden, kende en som kender en der har en god forstærker som er mekanisk iorden,sort, god effekt,subsonisk filter og selvfølgelig have godt lyd og ikke ligne lort (mange ridser,manglende knapper,rust).

Har købt hvis jeg ikke på et tidspunkt har nævnt det, en denon dr-m33 (stereo casette tape deck) kostede ca 575kr, den model er fra 85 så den er vintage, eneste jeg skulle gøre var at rense tonehovedet og den fungere i dag helt perfekt, så det kan lade sig gøre at få noget vintage hifi man ikke skal gøre noget ved (eller meget lidt).
Senest rettet af gasolin fre 10. apr 2020 11:31, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt

Lokalitet: aarup

Indlægaf Sorenki » fre 10. apr 2020 11:31

Hej Gasolin
Det er helt rigtigt at man kan købe ting der er i orden. Problemet er at du ikke ved det er i orden før du får det gennemgået. En gammel forstærker kan virke perfekt den ene dag og gå i stykker dagen efter.
Den slagter du omtaler har så gode og dygtige mekanikere indenfor rækkevidde? Det må man tit også have ved gammelt elektronik :)

Jeg har netop haft en effekt-forstærker til sundheds-tjek. Den var i orden, og fik kun skiftet kølepasta til udgangstransistorer og en mindre justering.
Men inden jeg havde et par kyndige øjne på, vidste jeg det jo ikke.

Jeg synes du skal tage ud og købe dig den Sansui.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Pokemon » fre 10. apr 2020 13:17

gasolin skrev:Hej Vintagehifi Jeg har problemer med min pladespiller som gir mig uønsket bevægelser i min højtaler(bassen) som er så dybe at jeg ikke kan høre dem, men kan se det når jeg spiller medium højt.

jeg syns du skal køb en pickup der passe til din pladespille
en ny forstærker vil ikk løs dit problem
Pokemon
Advarsel tildelt

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr