Armboards er gennem tiden lavet af mange forskellige materialer: Træ, alu, kunststof(plast) og combier af disse i alle mulige forskellige størrelser og gørelser.
Ved man noget om, om armboardet har nogen som helst indflydelse på lyden eller det udelukkende tjener til fastholdelse af armen på rette sted? Jeg skal lave et nyt armbaord til en Kenwood pladespiller. Det originale armboard er lavet af træ, men jeg tænker om jeg med fordel kunne anvende et andet materiale?? Høj/lav vægtfylde, stivhed og egenresonans?
Er der nogen af jer, der har set/hørt eller læst noget om den problematik?
Vh/
Harvey
Armboards - laves af hvad??
- NikonSP
- Lokalitet: Herning
- Geografisk sted: Jylland
Armboards - laves af hvad??
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
- Hackenberg
- Lokalitet: Gilleleje
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Armboards - laves af hvad??
Jeg ville altid bruge enten tung, tæt x-finer eller anden tung træsort. Det er også let at arbejde med.
Det eneste kunststof jeg er stødt på der virker er en hvid plastagtig type som bruges til bordplader. Dyrt!
Det eneste kunststof jeg er stødt på der virker er en hvid plastagtig type som bruges til bordplader. Dyrt!
Med venlig hilsen, Claus.
-
- Lokalitet: Kvistgård
- Geografisk sted: Kvistgård
Det kommer vel an på hvilke tanker designeren af pladespilleren har gjort sig. Er det et flydende ophæng er der en grænse for hvor tungt man kan lave armboardet - men ellers tænker jeg som Claus. Armen skal i hvert fald sidde godt og solidt fast, så det gør vel at materialet skal være rimelig stift og hårdt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
- NikonSP
Tak for jeres indspark
Jeg havde en ide om, at ligesom en plint/kabinet kan 'spille' med, hvis det er lavet forkert, som f.eks SME plint, - så ville egen resonansen måske også kunne leveres videre gennem armboardet, hvis det er lavet forkert.

Jeg havde en ide om, at ligesom en plint/kabinet kan 'spille' med, hvis det er lavet forkert, som f.eks SME plint, - så ville egen resonansen måske også kunne leveres videre gennem armboardet, hvis det er lavet forkert.
- ferr31
- Lokalitet: Nyborg
- Geografisk sted: Østfyn
Jeg har noget 6 mm formica kompakt laminat du kan få et stk. af hvis det har interesse.
Mvh.
Nils
Nils
- NikonSP
Hej Nilsferr31 skrev:Jeg har noget 6 mm formica kompakt laminat du kan få et stk. af hvis det har interesse.
Tak, - det vil jeg gerne prøve og så se, hvad der kan komme ud af

Sender lige en PB med min adresse osv.
Vh/
Harvey