Armboards - laves af hvad??

Analog når det bedst
Besvar
Brugeravatar
NikonSP
Lokalitet: Herning
Geografisk sted: Jylland

Armboards - laves af hvad??

Indlæg af NikonSP »

Armboards er gennem tiden lavet af mange forskellige materialer: Træ, alu, kunststof(plast) og combier af disse i alle mulige forskellige størrelser og gørelser.

Ved man noget om, om armboardet har nogen som helst indflydelse på lyden eller det udelukkende tjener til fastholdelse af armen på rette sted? Jeg skal lave et nyt armbaord til en Kenwood pladespiller. Det originale armboard er lavet af træ, men jeg tænker om jeg med fordel kunne anvende et andet materiale?? Høj/lav vægtfylde, stivhed og egenresonans?

Er der nogen af jer, der har set/hørt eller læst noget om den problematik?

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
Hackenberg
Lokalitet: Gilleleje
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Armboards - laves af hvad??

Indlæg af Hackenberg »

Jeg ville altid bruge enten tung, tæt x-finer eller anden tung træsort. Det er også let at arbejde med.
Det eneste kunststof jeg er stødt på der virker er en hvid plastagtig type som bruges til bordplader. Dyrt!
Med venlig hilsen, Claus.
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af bjerager »

Det kommer vel an på hvilke tanker designeren af pladespilleren har gjort sig. Er det et flydende ophæng er der en grænse for hvor tungt man kan lave armboardet - men ellers tænker jeg som Claus. Armen skal i hvert fald sidde godt og solidt fast, så det gør vel at materialet skal være rimelig stift og hårdt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
Brugeravatar
NikonSP

Indlæg af NikonSP »

Tak for jeres indspark :thumbsup:

Jeg havde en ide om, at ligesom en plint/kabinet kan 'spille' med, hvis det er lavet forkert, som f.eks SME plint, - så ville egen resonansen måske også kunne leveres videre gennem armboardet, hvis det er lavet forkert.
Brugeravatar
ferr31
Lokalitet: Nyborg
Geografisk sted: Østfyn

Indlæg af ferr31 »

Jeg har noget 6 mm formica kompakt laminat du kan få et stk. af hvis det har interesse.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
NikonSP

Indlæg af NikonSP »

ferr31 skrev:Jeg har noget 6 mm formica kompakt laminat du kan få et stk. af hvis det har interesse.
Hej Nils
Tak, - det vil jeg gerne prøve og så se, hvad der kan komme ud af :p
Sender lige en PB med min adresse osv.
Vh/
Harvey
Besvar