Scandyna/dynaco A-25 måle på enhed

Rosinen i pølseenden

Scandyna/dynaco A-25 måle på enhed

Indlægaf bukkehave » man 14. nov 2011 23:43

I fredags kom jeg hjem med et sæt Scan dyna A-25. Desværre spiller den ene diskant ikke. Ud fra skemaet nedenfor (fundet det unævnelige sted) tror jeg det er en original A-25 version - mestendels pga. 5 trinspotmetret.
Billede

Jeg har prøvet at sætte et 1,5v AA batteri til diskanten og for lidt knitren ud. Betyder dette ikke at diskanten skulle fungere? I så fald må jeg jo nok i gang med at måle delfilteret igennem. Er der nogen der på en pædagogisk måde kan forklare mig hvordan dette gøres? Jeg har anskaffet et fint voltmeter, så jeg er super klar. Billeder af højtaler kommer lidt senere.
Senest rettet af bukkehave tirs 15. nov 2011 15:10, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
bukkehave

Lokalitet: Århus C

Re: Scandyna/dynaudio A-25 måle på delfilter

Indlægaf bukkehave » man 14. nov 2011 23:50

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
bukkehave

Re: Scandyna/dynaudio A-25 måle på delfilter

Indlægaf pqrannes » tirs 15. nov 2011 00:01

Byt en gang rundt på diskanterne, så ser du straks om det er delefiltret (hvilket vist ikke er sandsynligt) eller diskanten.

Du har en Scan-Dyna version i 8 ohm. Normalt er de kun 4 ohm, mens Dynaco (ikke Dynaudio, som du skriver) versionerne altid er 8 ohm. De var jo til det amerikanske marked.

Mål den sunde diskants modstand, så ved du, hvad du leder efter. Diskanten er 1½'', senere modeller havde kun 1'' diskanter.

Held og lykke.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Scandyna/dynaco A-25 måle på delfilter

Indlægaf bukkehave » tirs 15. nov 2011 00:30

Hej Pqrannes
Tak for dit hurtige svar. Nu er navnet rettet - jeg var vist ikke lige så koncentreret da jeg sad og googlede. Jeg har i øvrigt læst en del af dine indlæg rundt omkring på nettet om netop disse A-25, og det virker jo nærmest til du må være den danske ekspert på de her.

Nu skriver du jeg skal prøve at måle den sunde diskants modstand. Hvordan gør jeg det? Sætter den til et tændt anlæg? I så fald, hvad skal voltmeteret så stå på? og give af svar?

mvh Thorkil
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf bukkehave » tirs 15. nov 2011 00:40

Nu prøvede jeg sgu lige at smide batteriet til igen - og jeg havde åbenbart ikke lyttet godt efter i første omgang - for nu kan jeg høre at den knitrende lyd kun kommer fra basenheden. Til sammenligning prøvede jeg at skrue den "gode" diskant ud og sætte batteriet til denne. Der kom den knitrende lyd fra selv diskanten, og ingen fra bassen. Kan dette ikke tyde på at diskanten er død?
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf mcs_5 » tirs 15. nov 2011 03:15

bukkehave skrev:Nu skriver du jeg skal prøve at måle den sunde diskants modstand. Hvordan gør jeg det?

Med et multimeter i R/ohm stilling.

Sætter den til et tændt anlæg?

Du må aldrig tilslutte en diskant til et anlæg direkte - der skal et delefilter imellem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf bukkehave » tirs 15. nov 2011 08:03

mcs_5 skrev:
bukkehave skrev:Nu skriver du jeg skal prøve at måle den sunde diskants modstand. Hvordan gør jeg det?

Men for at have noget at måle på bliver jeg vel nødt til at sætte delefilteret/højtaleren til anlæget, ikke?
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf pqrannes » tirs 15. nov 2011 09:37

bukkehave skrev:
mcs_5 skrev:

Men for at have noget at måle på bliver jeg vel nødt til at sætte delefilteret/højtaleren til anlæget, ikke?

Man måler helt simpelthen over de to poler på diskanten, uden at noget andet end multimetret er tilsluttet:

http://youtu.be/BXHu6y94V60

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Scandyna/dynaco A-25 måle på delefilter

Indlægaf bukkehave » tirs 15. nov 2011 11:03

Pqrannes, mange tak for link. Håber denne tråd også vil komme andre til gode. Ved voltmetetret sat til 200 får jeg ca. 20 ohm igen ved den ikke fungerende diskant, mens jeg får 5 ohm ved den fungerende. Er den højrere modstand tegn på at enheden er færdig?
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf Roky » tirs 15. nov 2011 12:19

Hej Bukkehave,

Jeg tror nok jeg ved hvor du har støvet dem op henne - Var også meget tæt på at gå med dem, indtil jeg fik prisen at vide (om torsdagen) - Hvad endte du med at give for dem, om man må spørge.

Læst forkert. Hvis den ene diskant måler langt fra den anden, er der nok noget galt med den :(
Umiddelbart vil jeg mene at hvis du kan måle en modstand i diskanten/bas så er der liv i dem. Hvis du feks. stikker plus og minus sammen på multimeteret, skulle du gerne få en biiiib-lyd. Det vil sige at der er en kortslutning - Og altså et eller andet galt. Det gør dine diskanter tilsyneladende ikke. Jeg vil mene at der er gode chancer for at dine virker. Vil tro at det er enten delefilter eller måske drejepotentiometret den er gal med. Hvis du er heldig. Har du målt ohmsk modstand bagpå terminalerne med enheder monteret ?
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf Tube mania » tirs 15. nov 2011 13:30

bukkehave skrev:Pqrannes, mange tak for link. Håber denne tråd også vil komme andre til gode. Ved voltmetetret sat til 200 får jeg ca. 20 ohm igen ved den ikke fungerende diskant, mens jeg får 5 ohm ved den fungerende. Er den højrere modstand tegn på at enheden er færdig?

Ja...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf bukkehave » tirs 15. nov 2011 14:39

Tube mania skrev:
bukkehave skrev:Pqrannes, mange tak for link. Håber denne tråd også vil komme andre til gode. Ved voltmetetret sat til 200 får jeg ca. 20 ohm igen ved den ikke fungerende diskant, mens jeg får 5 ohm ved den fungerende. Er den højrere modstand tegn på at enheden er færdig?

Ja...

Kort og godt, men trist :(.

Roky, jeg måtte smide en flad 50'er. Det var i loppehuset i Århus. Var der ellers noget interessant i torsdags? For lige at runde dit indlæg af Roky, så var enhederne stadig sluttet til ved målingen, og måling på begge terminaler med delefilter og hele svineriet gav hhv. 4,8 ohm på den fungerende og 5 på den ikke fungerende.

Mange tak for hjælpen - nu er jeg en erfaring rigere, men en diskantenhed fattigere :(
/Thorkil
Brugeravatar
bukkehave

Re: Scandyna/dynaco A-25 måle på enhed

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 15. nov 2011 15:14

Diskanten ser ut som Scan Speak.
Det absolut vanligaste felet på Dynaco/Scan Dyna A-25 är dålig kontakt i omkopplaren.
Schemat på delningsfiltret kan variera.
(ett långt liv har lärt mig att NÄSTAN alla varianter finns...)
Rolf Zetterberg

Indlægaf Gottschalck » tirs 15. nov 2011 16:17

De Scanspeak diskanter har jeg nogen af. Mener både jeg har 4 og 8 ohms udgaver.
Tjekker lige og vender tilbage

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Marantzman » ons 16. nov 2011 13:28

Det foreslås i nogle fora at SEAS 27TFFC og 27TDFC skulle være brugbare erstatningsdiskanter hvis man vil "forbedre" toppen i en A-25. Disse enheder er imidlertid på 6 Ohm! Om dette vil være et problem i en 8 Ohms A-25 skal jeg ikke kunne sige. Er der nogen der har et bud på dette?

mvh
Bjarne
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Højttalere