Nikko-effektforstærkere.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nikko-effektforstærkere.

Indlægaf KlausM » tors 6. nov 2014 15:28

Lidt spændende Nikko insights fra én der arbejdede der, indlæg på AK dateret 2004:

"Although I can't speak for the complete line of Nikko, I can say that during my tenure there, we have made some awesome products. The quality of the front panel metal extrusions and the metal enclosures were much beefier than the standard receivers of that era. The Alpha III MOSFET DC amp was only 80wpc but if you had efficient speakers, it was the cleanest amp you have ever heard. If you wanted more power, we had the Alpha VI, which was rated at 300wpc (for a measly $1400.!) that was great for driving speakers like the AR LST or the Bose 901's. Both amps had high slew rate and excellent square wave response while maintaining extremely low THD and TIM distortion. The Beta III had a direct coupled phono preamp coupled with its high speed circuitry. The Gamma V FM tuner had selectable IF bandwidth with amazing tuning accuracy. We also created the ATD1, which was Nikko's version of the Audio Pulse's and Advent's time delay processor. I also presented a white paper at the AES convention titled "Application of gyrators in graphic equalizers" for the development of the inductorless graphic equalizer called the EQ1. A little history behind the company:

Nikko started off as a circuit breaker manufacturer and their main customer was JNR (Japan National Railroad). The company chairman's daughter married a true audiophile and the chairman started the audio division to fulfill his son-in-law's interest. The son-in-law cared very little about marketability of the product and basically, it was his pet project to crank out audiophile type products. I certainly am not knocking the son-in-law because he truly had golden ears and he designed products like the Alpha V, which was a true class A 100 wpc power amp that sounded awesome but it was not marketable due to the insane price tag of the product. Because the revenue from the audio division was so small compared to the circuit breaker division, we were eventually phased out to consolidate Nikko's efforts in their main business. By the time we developed the 19 series (NR-1019, NR-1219, etc.), we could not compete against the giants like Marantz, Sony, and Pioneer who had an immense price/unit advantage over us. The strange thing about Japanese manufacturers in that era was that they were stolidly against outsourcing the manufacturing outside Japan. Perhaps, if we subcontracted the production to Taiwan like NAD did, we would have had a fighting chance for survival.

With warmest regards,

Tom Ishimoto
Northridge Electronics "
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf KlausM » tors 24. sep 2020 17:32

NikkoVIa.jpg

Så spiller Nikko'en endelig; jeg bliver helt forpustet, når jeg tænker på historien. Jeg købte den første i Fredericia i 2009, den var med sølvfront, jeg kiggede ned i den et par gange, 120 volt kondensatorer på printene, så jeg kom aldrig rigtig i gang med den.
Så kom der én til på lager, en version i sort med venlig hjælp fra kbekke og xray, det var i 2014. Så har de stået indtil jeg i år fik taget mig sammen og spurgt om hjælp af Per Tophøj til at kigge på dem, han syntes vist også, at det var en sjov opgave, de hænger jo ikke på træerne. Per fik begge 2 op, for at se, hvilken der var lettest at lave, og det var så den sorte. Den manglede et sæt højttalerterminaler, som blev flyttet over fra den anden, så den sorte nu er komplet. Den er noget skrammet på håndtagene, men forpladen er pæn og håndtagene kan males.

Specifications
Power output: 300 watts per channel into 8Ω (stereo),
Frequency response: 25Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.008%
Damping factor: 150
Input sensitivity: 1V
Signal to noise ratio: 115dB
Dimensions: 482 x 182 x 465mm
Weight: 27.5kg
Rating: 220V/2kW

Med 2kW på primærsiden, skal den nærmest have sin egen sikringsgruppe. Der er 16 udgangstransistorer, der sidder i en kølekanal på tværs af forstærkeren, med en blæser i den ene ende. Det er NEC 2SB600/2SD555, der sidder i udgangen:

NikkoAlphaVI_inside.JPG

Og lyden, ja dynamik og bundtræk mangler den jo ikke, den spiller meget rent og veldefineret i lyden og med et enormt overskud på et sæt AR-98LSi (4-vejs med en 12" bas), men jeg skal have hørt den på lidt forskellige højttalere, men blæseren larmer noget, så det er ikke en forstærker, der er egnet til stille kammermusik, ligesom det også er tilfældet med Hafler XL-600, der ligeledes er på 300Watt.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM fre 25. sep 2020 05:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf cdp » tors 24. sep 2020 18:11

Spændende læsning Klaus - selvom Nikko havde outsourcet til billigere produktionslande, var det ikke sikkert kvaliteten og hermed produktet kunne opnå den samme status. Jeg havde selv Alpha 2 nogle år - også et rigtig godt sluttrin.
Er det de originale lytter ? Der må være en pænt strømtræk når du tænder den - soft start er næsten påkrævet.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf KlausM » tors 24. sep 2020 19:05

cdp skrev:Spændende læsning Klaus - selvom Nikko havde outsourcet til billigere produktionslande, var det ikke sikkert kvaliteten og hermed produktet kunne opnå den samme status. Jeg havde selv Alpha 2 nogle år - også et rigtig godt sluttrin.
Er det de originale lytter ? Der må være en pænt strømtræk når du tænder den - soft start er næsten påkrævet.. ;)

Denne her er "Made in Japan", lytterne i strømforsyningen er de originale, 4x15.000 uF/115 Volt, svært at finde erstatninger i den spænding, men ifølge Per, er de OK

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf kbekke » tors 24. sep 2020 23:44

KlausM skrev:
NikkoVIa.jpg

Så spiller Nikko'en endelig; jeg bliver helt forpustet, når jeg tænker på historien. Jeg købte den første i Fredericia i 2009, den var med sølvfront, jeg kiggede ned i den et par gange, 120 volt kondensatorer på printene, så jeg kom aldrig rigtig i gang med den.
Så kom der én til på lager, en version i sort med venlig hjælp fra bl. a. kbekke, det var i 2014. Så har de stået indtil jeg i år fik taget mig sammen og spurgt om hjælp af Per Tophøj til at kigge på dem, han syntes vist også, at det var en sjov opgave, de hænger jo ikke på træerne. Per fik begge 2 op, for at se, hvilken der var lettest at lave, og det var så den sorte. Den manglede et sæt højttalerterminaler, som blev flyttet over fra den anden, så den sorte nu er komplet. Den er noget skrammet på håndtagene, men forpladen er pæn og håndtagene kan males.

Specifications
Power output: 300 watts per channel into 8Ω (stereo),
Frequency response: 25Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.008%
Damping factor: 150
Input sensitivity: 1V
Signal to noise ratio: 115dB
Dimensions: 482 x 182 x 465mm
Weight: 27.5kg
Rating: 220V/2kW

Med 2kW på primærsiden, skal den nærmest have sin egen sikringsgruppe. Der er 16 udgangstransistorer, der sidder i en kølekanal på tværs af forstærkeren, med en blæser i den ene ende. Det er NEC 2SB600/2SD555, der sidder i udgangen:

NikkoAlphaVI_inside.JPG

Og lyden, ja dynamik og bundtræk mangler den jo ikke, den spiller meget rent og veldefineret i lyden og med et enormt overskud på et sæt AR-98LSi (4-vejs med en 12" bas), men jeg skal have hørt den på lidt forskellige højttalere, men blæseren larmer noget, så det er ikke en forstærker, der er egnet til stille kammermusik, ligesom det også er tilfældet med Hafler XL-600, der ligeledes er på 300Watt.

Mvh Klaus

Ha! Fedt at der endelig kom liv i “dyret”.

Med til historien hører, at det var Xray, der stod for transporten over Storebælt og at den “bette” Hafler vistnok var bound for Spuncut.

En hel del senere blev jeg i et anfald af vanvid overtalt af NikonSP til at adoptere ikke en, men to Nikko III’ere. De var for at gøre det hele værre forberedt for brokobling, mere eller mindre autoriseret af Audioscan.

De blev selvfølgelig lidt varme, men de kunne i hvert fald godt trække et par JBL L100 :lol: Lyden var absolut ok, dog subjektivt en smule mørkere og knap så velopløst som de DC-koblede, Luxman M-12 og 5M21, der efterfulgte dem.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr