Loddetin, hvad bruger I?
-
- Lokalitet: Strandby
Loddetin, hvad bruger I?
Et spørgsmål til de erfarne:
Hvilken slags loddetin er bedst til elektronik?
Jeg er klar over, at det helst skal være blyfrit, men skal der være sølv iblandet, og i givet fald hvor meget?
Mvh.
Poul
Hvilken slags loddetin er bedst til elektronik?
Jeg er klar over, at det helst skal være blyfrit, men skal der være sølv iblandet, og i givet fald hvor meget?
Mvh.
Poul
-
- Lokalitet: Randers
Re: Loddetin, hvad bruger I?
Hejsa
Det kan godt værre at jeg får på puklen !! nu.
Men min mening, så er blyfri loddetin noget FANDEN har opfundet. Ved godt at bly er noget skidt, men det blyfri holder ikke i det lange løb.
Har heldigvis en del tilbage af det man brugte i gammeldage.(25-35år)
Sort rulle. 60tin 38bly og 2sølv er no:1 (milli spek USN) (kan ikke huske om det om der var 2 eller 4%sølv 58%tin 38%bly og så 4%sølv)
Rød rulle 60tin 40bly er no:2
Det kan godt værre at jeg får på puklen !! nu.
Men min mening, så er blyfri loddetin noget FANDEN har opfundet. Ved godt at bly er noget skidt, men det blyfri holder ikke i det lange løb.
Har heldigvis en del tilbage af det man brugte i gammeldage.(25-35år)
Sort rulle. 60tin 38bly og 2sølv er no:1 (milli spek USN) (kan ikke huske om det om der var 2 eller 4%sølv 58%tin 38%bly og så 4%sølv)
Rød rulle 60tin 40bly er no:2
MVH J Green
- KenRas
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Jeg må også indrømme den nye rulle jeg købte sidste år også var med bly. Jeg har ingen erfaring med det blyfri, så jeg ville ikke gamble. Man har jo hørt lidt her og der.
Jeg håber dog ikke jeg får reduceret levetiden af betydning af den grund
Mvh Kenneth
Jeg håber dog ikke jeg får reduceret levetiden af betydning af den grund

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
-
Tak for tilbagemeldinger.
Med min efterhånden nogen fremskredne alder, vil jeg fortsætte med at bruge blyholdigt loddetin
Har ikke rigtigt kunne finde noget med både bly og sølv, men det er måske heller ikke så vigtigt med sølvet - eller hvad?
Mvh.
Poul
Med min efterhånden nogen fremskredne alder, vil jeg fortsætte med at bruge blyholdigt loddetin

Har ikke rigtigt kunne finde noget med både bly og sølv, men det er måske heller ikke så vigtigt med sølvet - eller hvad?
Mvh.
Poul
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
- MaxJ
- Lokalitet: Et sted ca. i midten
- Geografisk sted: Lolland
Poul skrev:Tak for tilbagemeldinger.
Med min efterhånden nogen fremskredne alder, vil jeg fortsætte med at bruge blyholdigt loddetin![]()
Mvh.
Poul
Sølv er der kun for at gøre lodningen mekanisk stærkere. Forbindelsen skulle gerne være der inden man lodder.

-
OK, så fortsætter jeg bare med det blyholdige loddetin uden sølv - og sparer samtidig på pengepungen
Tak for oplysningerne.
Mvh.
Poul

Mvh.
Poul
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Almindelig blyholdigt til de gamle apparater vi har er fint. Blyfrit giver kun mening i apparater der fra starten af er loddet blyfri.
Det blyfri er næsten ren tin (2 % kobber), kræver højere temp. (400 gr.) og kortere "kontakt tid" for at fluxen ikke skal brænde væk - det kræver øvelse. Lodningen bliver ikke pæn og blank med blyfri som man kender fra blyholdigt, når det er rigtigt loddet bliver lodningen ensartet mat.
Det med sølv i er som MaxJ skriver oprindeligt udviklet til et andet formål en lyd. Det er vældig moderne hvis du hører til dem der polerer sikringer og orienterer modstande og kabler i "korrekt" audiofil lederetning for bedste lyd
Det er du frikendt for med de indlæg du leverer 
Det blyfri er næsten ren tin (2 % kobber), kræver højere temp. (400 gr.) og kortere "kontakt tid" for at fluxen ikke skal brænde væk - det kræver øvelse. Lodningen bliver ikke pæn og blank med blyfri som man kender fra blyholdigt, når det er rigtigt loddet bliver lodningen ensartet mat.
Det med sølv i er som MaxJ skriver oprindeligt udviklet til et andet formål en lyd. Det er vældig moderne hvis du hører til dem der polerer sikringer og orienterer modstande og kabler i "korrekt" audiofil lederetning for bedste lyd

Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Enig med Jgreen.
Blyfri loddetin kræver øvelse og noget rigtig L... fordi det "Politisk Korrekte" loddetin kræver mere varme og kort loddetid pga. flux.
Jeg bruger de røde klassiske Multicore ruller. (Sn60Pb38Cu2)
Blyfri loddetin kræver øvelse og noget rigtig L... fordi det "Politisk Korrekte" loddetin kræver mere varme og kort loddetid pga. flux.
Jeg bruger de røde klassiske Multicore ruller. (Sn60Pb38Cu2)

-
Så fik jeg købt en ny rulle loddetin - 60% tin, 39% bly og 1% kobber.
Håber at det kan bruges
Tak for gode råd
Mvh.
Poul
Håber at det kan bruges

Tak for gode råd

Mvh.
Poul
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Det ser ganske fornuftigt ud, Poul- det passer vel meget godt til at vi lodder i gamle apparater. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad man har med et gøre (bly), men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene.
I mit tilfælde sidder jeg måske med dette 1 time pr. måned.
Her er, hvad jeg har brugt i mange år - købt hos Harald Skrald. 60%tin + 40%bly. Det fungerer rigtig fint for mig og lodningerne ligner fuldstændig de originale, bare en smule friskere.
Vh
Freddy

I mit tilfælde sidder jeg måske med dette 1 time pr. måned.
Her er, hvad jeg har brugt i mange år - købt hos Harald Skrald. 60%tin + 40%bly. Det fungerer rigtig fint for mig og lodningerne ligner fuldstændig de originale, bare en smule friskere.
Vh
Freddy
- ST-lab
- Lokalitet: Holstebro
- Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Jeg kan lige nævne at jeg bl.a. arbejder med opdateringer af Quad produkter med upgrade kits fra Dada Electronics. De skriver direkte i vejledningerne at man IKKE må bruge blyfrit tin: "Always use leaded solder Tin/Lead 60/40."
https://www.dadaelectronics.eu/
https://www.dadaelectronics.eu/
mvh / ST-lab
- KenRas
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
KenRas skrev:Jeg må også indrømme den nye rulle jeg købte sidste år også var med bly. Jeg har ingen erfaring med det blyfri, så jeg ville ikke gamble. Man har jo hørt lidt her og der.
Jeg håber dog ikke jeg får reduceret levetiden af betydning af den grund![]()
Mvh Kenneth
Jeg kan da lige nævne at det var denne loddetin jeg købte for snart et par år siden. Der er ingen information om sølv indholdet. Det fungerer perfekt.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
- dfms
- Lokalitet: Esbjerg
- Geografisk sted: Vestpå
Fredmarantz skrev:....men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene.![]()
Vh
Freddy
Som den unge dame paa billedet:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
dfms skrev:Fredmarantz skrev:....men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene.![]()
Vh
Freddy
Som den unge dame paa billedet:
Sådan en loddekolbe har jeg haft.