Luxman 58A rensning

Alt om GDS

Re: Luxman 58A rensning

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. nov 2011 14:47

thov skrev:Det er vist 2SJ49/2SK134 Hitachi MOSFET's som sidder i udgangen. De findes kun på Ebay til horrible priser, men her er erstatninger til $15 (Australske) pr. stk
http://www.myshopping.com.au/ZM--121734 ... _N_Channel

Som tidligere skrevet, kan du også få erstatninger ved RS i Danmark til 93 kr. stykket.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Lasse » tirs 1. nov 2011 15:26

@Fred: Godt at have dig tilbage i tråden igen. :D Og ja du har ret i, at jeg som en selverkendt noob hurtigt kommer ud på dybt vand når forklaringerne ikke er virkeligt selvindlysende, detaljerede og pædagogiske.. Jeg forestiller mig også at det både er svært og en smule kedeligt at stige ned fra de elektronisk oplystes høje erkendelsesniveau til noob level.. og at du skriver du er pædagog/lærer forklarer jo meget godt hvorfor at din måde at formidle viden på er meget struktureret, udførlig og letforståelig.
Super fedt med din lille forklarende ordliste til "boardet" :thumbsup:
Jeg har iøvrigt nu også brugt noget tid på at identificere de forskellige ting på boardet, herunder TP 1 og 2 med hjælp fra Tonni. Viste dog ikke at TP stod for testpoints. :ide: Meget sjovt at "boardet" nu er gået fra at være komplet volapyk til at man kan se nogle sammenhænge.. Lidt ligesom at lære at læse igen :)
Og så skal jeg da vist lige forbi min elektronik pusher og købe nogle krokodillenæb til mit multimeter så jeg ikke skal indkalde kæresten som ekstra hænder hver gang der skal måles.

@TM: Jeg tager selvfølgelig det fulde ansvar for at have bevæget mig ud på dybt vand. Jeg lærte af situationen at jeg hellere skal spørge en ekstra gang hvis jeg er selv den mindste smule i tvivl.
Så min situation er vel lige nu at jeg skal have skiftet disse fetter som du omtaler og som mcs_5 skriver kan disse åbenbart bestilles ved RS i Danmark. Ja så mangler jeg bare en som har det rigtige udstyr, (Vario, Oscilloscop).
Kan jeg bestille dig til at gøre det? Eller er der andre tættere på KBH som også ville kunne bestilles til at foretage denne udskiftning?

Igen en overordnet tak til alle der bidrager.. Håber jeg får mulighed for at give en pils eller lign. til alle bidragsydere til et fremtidigt Vintagehifi.dk arrangement.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf thov » tirs 1. nov 2011 17:32

Inden du render i byen efter 'mosfætre', så mål lige gennemgangsmodstanden i dem.
Når almindelige bipolare transistorer står af, kortslutter de for det meste. MOSFet's gør næsten altid det modsatte - absolut ingen gennemgang.

Det lykkelige ved stereoforstærkere, er at man næsten altid har en syg og en rask side, så med et multimeter, indstillet i det mest følsomme Ohm interval, sætter man målepindene på transistorernes ben - skiftevis på den raske og den mistænkt syge transistor.

Det besværlige er, at transistorer har 3 tilslutninger (metalhuset er et af dem) og der skal måles i begge retninger. Testpindene har nemlig plus og minus, så der skal måles 'samme vej' gennem transistorerne.

Hvordan transerne måler i Ohm betyder mindre - det er en evt. forskel som tæller.

Det er vel overflødigt at nævne, at målingerne skal foretages på en helt slukket og strømløs forstærker.
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf Lasse » ons 2. nov 2011 13:36

Så kan jeg fortælle at jeg har kommunikeret med TM og har taget imod et tilbud om at få udskiftet samtlige Mosfets og gennemtjekket den på kryds og tværs af ham.

Jeg er lettet over at jeg nu får den fixet af en pro inden at jeg havner på endnu dybere vand og måske kommer til at lave fatal fejl. (der er sikkert også andre "luxman lovers" herinde der drager et lettelsens suk ved at høre dette ;) ) Men jeg er samtidig også utrolig glad for at jeg trods alt kom så langt som jeg gjorde og alt det jeg lærte undervejs. Det har været en spændende opdagelsesrejse ind i komplet ukendt land og jeg er da glad for at jeg har kunnet trække på en række af erfarne hjælpsomme sjæle herfra. Jeg er også glad for at jeg har et par andre vintage projekter jeg kan kaste mig over fordi jeg tror det er rimeligt vanedannende når først man er gået igang.

Så indtilvidere tak til alle der har bidraget og opfordret mig til at klø på. Især en speciel tak til Freddie hvis hjælp og gode vibes har været hel fantastiske i dette projekt. :Thumpsup:

Jeg vender tilbage og afslutter tråden når jeg har fået den endelige diagnose fra TM og kan fortælle hvor godt den forhåbentlig kommer til at lyde. :D

Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Lasse » tors 15. dec 2011 00:09

Så er der nyt fra projektet med denne Luxman 58A. Som jeg skrev i sidste indlæg så sendte jeg apparatet over til Tube Mania som har skiftet de 4 gamle Mosfet transistorer ud med nye originale Mosfets.
Og resultatet er, at den nu spiller helt som den skal i begge kanaler. :Thumpsup: Altså var diagnosen fra TM korrekt omkring disse Mosfets. :ide:

Billede

NU mangler jeg så kun at give selve trækassen lidt kærlig opmærksomhed da den har nogen ridser og skrammer.

Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg tror ikke at skrammene kan udbedres 100% men jeg forestiller mig at det alligevel vil pynte noget hvis man sliber hele kassen ned med noget fint sandpapir og gir den en ny gang lak. Lyder det fornuftigt?
I så fald hvilket sandpapir og lak kan anbefales til en kasse som denne?

Og hvordan lyder den så.. Ja nu er jeg jo en hifi novice og knap så god til at sætte ord på det men den lyder rigtigt dejligt på mine 4410ere, meget stramt og markeret.. Men måske en smule mindre blødt end før den fik nye transer men det kan også godt være ren indbildning. En anden faktor er også at at jeg den sidste månedstid har lyttet udelukkende på den Luxman R-1070 som jeg købte samtidig med L-58A. Og føj for søren hvor er den lækker i lyden og jeg tror mine ører er blevet rigtigt glade for dn meget varme og runde afbalancerede lyd den producerer sammen med mine 4410ere.. Jeg er faktisk noget overasket over hvor godt den lyder, havde godt læst en del hype men det er for mig første gang jeg sådan rigtigt mærke forskel på den musikglæde jeg oplever. Jeg bliver ganske enkelt ikke træt af at lytte til den selv efter mange timer og tænk at jeg fandt den til 450 kr.. :cool1: Denne gamle receiver har ubetinget givet mig mine hidtil bedste hjemme-lytte oplevelser nogensinde og jeg skal derfor nok vende mig lidt til den lidt anderledes lyd fra L-58A. Jeg vil også gerne finde et par nye højtalere til L-58A da jeg Pt. kun har et par 4410 og ikke nænner at adskille dem fra R-1070. Jeg gik faktisk efter de JBL L-16 som igår dukkede op meget billige på DBA men var desværre ikke hurtig nok og nu er de blevet 7,5 gang dyrere.. :shock: Gode forslag til passende højtalere modtages gerne.
Jeg har også spekuleret på om jeg indtil da skulle hooke L-58A op som Pre og så bruge R-1070 som Main.. Kan man det og giver det mening?

Mvh
Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf MDA » tors 15. dec 2011 00:26

Dejlig med endnu en succes historie :::f
Er det de originale Mosfet transistore som er kommet i den?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Tube mania » tors 15. dec 2011 00:33

Det er disse...nogle jeg har haft på lager siden 1990 da jeg reparerede B&K forstærkere for Gryphon...

http://www.dalbani.co.uk/catalogue/prod ... hp?id=5884
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf r-l-b » tors 15. dec 2011 02:22

håber du har til min hvis det bliver nødvendigt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Tube mania » tors 15. dec 2011 02:24

Jo jo da... :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf thov » tors 15. dec 2011 03:17

Tube mania skrev:Det er disse...nogle jeg har haft på lager siden 1990 da jeg reparerede B&K forstærkere for Gryphon...

http://www.dalbani.co.uk/catalogue/prod ... hp?id=5884

Fra 1990 - Så er de så gamle, at det garanteret ikke er 'fakede' fra de små gule skævøjede :cool1:
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf Peter L » tors 15. dec 2011 10:17

Jeg har lige fået min egen L-58'er tilbage efter en større reparation hvor bla.udgangstransistorerne blev skiftet. Efter den nu har spillet et par døgn lyder den markant bedre end da jeg tændte op første gang. Giv den lidt tid, så kommer den gode lyd tilbage... :cool1:

Mvh. Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Indlægaf Sorenki » tors 15. dec 2011 10:43

Lasse skrev:Jeg tror ikke at skrammene kan udbedres 100% men jeg forestiller mig at det alligevel vil pynte noget hvis man sliber hele kassen ned med noget fint sandpapir og gir den en ny gang lak. Lyder det fornuftigt?
I så fald hvilket sandpapir og lak kan anbefales til en kasse som denne?

Er du sikker på den er lakeret? - jeg kender ikke til Luxmans kabinettet, men jeg ved at mange tidssvarende produkter var olieret og måske vokset bagefter? kunne det tænkes at være situationen her?

Hvis overfladen skal olieres vil jeg altid bruge en meget grov korn sandpapir som så bare får en hurtig tur med årene, hvorefter jeg oliere - dette er for at bevarer træets overflade. hvis jeg sliber for fint, bliver det glat og ligner laminatsider ;)

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf MDA » tors 15. dec 2011 11:46

Kan ikke huske hvordan overfladen er på L58A men på feks. en Luxman M-4000 og CL-40 er kabinettet lakeret.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf JanB » tors 11. jul 2013 13:35

AVR adjustment. Det skal være +70VDC og -70VDC. Jeg får ikke justert + spenningen til mindre enn 81,6 VDC, men - spenningen går fint å justere til riktig spenning. Hvis noen kunne se i service-manualen og fortelle meg hva som kan være galt så hadde jeg blitt glad. Forsterkeren spiller flott, men dette bekymrer meg litt...;)
Brugeravatar
JanB

Lokalitet: Sør-Trøndelag, Norge

Indlægaf Elway » tors 11. jul 2013 15:41

Er der en 220volt / 240volt justering på bagsiden?. Om apparatet er indstillet til 220, men får 230-240, kunne det være medvirkende.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage