I det sene forår var jeg heldig at få en Luxman L-10 forstærker foræret. Den kom fra en af AnalogBo's kunder som var træt af at få den repareret (2 gange indenfor de sidste 3-4 år). Uden at kende den, svarede jeg "Ja Tak" på AnalogBo's indlæg. Denne gang skulle der være problemer med støj og niveauet i den ene kanal, lige en udfordring for mig
Vel ankommet til parcellen her, blev den kørt op på min vario og den spillede uden problemer. Og det er den bare blevet ved med
IMG_3214.JPG
Der er gennem tiden blevet skiftet lidt lytter i strømforsyningen, så det var en blanding af de originale og nogle uoriginale lytter der sad i den.
En god ting jeg gjorde inden jeg gik i gang med den var at google lidt om den og her fandt jeg en interessant side af den Hollandske Luxman ekspert Hans Hilberink om service af Luxman L-10.
https://www.hilberink.nl/codehans/luxman23.htmHer er et væld af guldkorn, blandt andet info om at de store lytter holder deres fulde spænding i ugevis uden at aflade. Det har jeg aldrig set før. Derfor skal man inden man arbejder på den huske at aflade lytterne fuldstændigt, ellers risikerer man at skade både sig selv og ikke mindst de næsten uerstattelige
Sanken transistorer i udgangen. De er i følge Hilberink nøglen til forstærkerens lyd signatur. I denne forstærker er de heldigvis helt originale.
IMG_3215.JPG
Forstærkeren var berygtet for nogle dårlige hybrid kredse i udgangstrinnet, men de er heldigvis også skiftet i denne her.
IMG_3216.JPG
Nå, da der var en del gammel lim omkring lytter i PS og udgang, samt det faktum at de var begyndt at skrante, så besluttede jeg at lave en "recapping" af alle lytter, på nær de 4 store hovedlytter.
IMG_3217.JPG
Først blev power supply printet loddet helt ud, alle lytter blev afmonteret, printet blev grundigt renset og nye lytter blev monteret. Et par steder blev de opgraderet i kapasitet, da jeg ikke havde alle de korrekte hjemme i den rigtige spænding. Typisk gik jeg også lidt op i spænding i forhold til de originale. Her er PS monteret igen:
IMG_3218.JPG
Omskiftere og potmetre blev renset, den snavsede forplade blev afmonteret og vasket og hele forstærkeren gjort rimelig pænt ren med trykluft, blå ruderens og piberensere. Nu står den temmelig flot med kun få kosmetiske issues.
I dag blev den endelig installeret i musikstuen til en ordentlig lyttetest og spændt for mine HD-880 højttalere så er det bare en forstærker der kan give både min Sansui Au-9900 og Marantz 3300/240 combo kamp til stregen.
Den har en fantastisk mellemtone og diskant, samt en stram og fast bund.
IMG_3221.JPG
Så det er ikke uden grund at Hilberink betegner den som en af de allerbedste forstærkere som Luxman har lavet. Det er helt klart en keeper
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.