Mit lille værksted.
Vaerksted_1_usk.jpg
Både vintage og ikke-vintage, og ikke så forfærdelig fancy. Det kan i hvert fald ikke hamle op med Carlson's Lab - eller mange af de andre her på sitet! Men der er, hvad jeg har brug for til daglig. Den gamle HP331A forvrængnings¬analysator (til højre) er egentlig overflødig og (næsten) fuldt erstattet af HP Audioanalysatoren til venstre - bortset fra, at voltmetret i den gamle går højere op end analysatorens - og så er det analogt så det giver et bedre blik på f.eks. en spændings stabilitet (hvilket man jo også kan se på oscilloscopet, men alligevel!). B&O tonegeneratoren er smart på flere måder. Dels har den en perfekt firkant op til 1 MHz! I sammenhæng med en anti-riaa giver en 1-2 kHz firkant et super hurtigt blik på en RIAA's frekvensgang. Din-bøsningen er en venstre/højre-udgang, så hvis man undersøger en forstærker, kan man nemt koble signal på de 2-kanaler hver for sig uafhængigt af hinanden. Forvrængningen ligger nede omkring 0,03% i det hørbare område. B&O universalinstrumentet er vel egentlig også overflødigt, fordi det dækkes af små digitale multimetre ved lave frekvenser og af oscilloskopet ved høje ditto, men det er et vidunderligt instrument at arbejde med. Og vintage er det jo! Modstandsmåling er med lineær skala, fordi det måler med konstant strøm. Philips LCR-broen kan også dækkes af små håndholdte - men det måler tabsfaktoren meget præcist (f.eks. kan det ofte skelne mellem tabsfaktoren i en mks- og en mkp-kondensator. Desuden lidt strømforsyninger.
Tektronix_1.jpg
Lidt af nostalgiske grunde har jeg beholdt det gamle Tektroniks 'scope. Det er bygget i begyndelsen af 60'erne (og har tilhørt Isotopcentralen, altså et forskningslaboratorium!). I det store og hele holder det kalibreringen. Det er dog ikke ren nostalgi. Jeg bruger det nemlig til undersøgelse af strømforsyninger. Det moderne HP oscilloscop går godt nok op til 400V, men jeg er en pivskid. Der skal ikke meget til at smadre indgangen på det. Anderledes med det gamle rørbestykkede: Hvis det får lidt for meget, hikker det lidt og kører så i øvrigt videre. Skulle uheldet være rigtig ude er det diskret opbygget så passive komponenter kan nemt skiftes - og det samme gælder rørene. Indstiksmodulet går ned til 5mV pr. tern og op til 15-20 MHz. Rigeligt til de fleste ripple-undersøgelser. Er det ikke nok kan et modul med lavere båndbredde, men en følsomhed på 1mV/tern sættes i.
Roertest_1.jpg
Rørtesteren er af egen tilvirkning - d.v.s. den er baseret på "Sussex-testeren". Jeg har haft flere (store militære) rørtestere, men jeg synes målingerne var for upræcise og måleparametrene for uklare. Sammen med strømforsyningen (den hvide med de to digitale metre) kan den teste for alle anode- og g2-spændinger fra ca. 90V til godt over 400 (max. 200mA). Desuden er der 6,3/5A Vac til glød. Indbygget i testeren en regulator fra ca. -90 til 0V til g1. På denne måde er det faktisk overkommeligt at optage rørkarakteristikker. Der er kun 3 sokler og kun omskifter til anode og g1 - resten klares med klemmerækken (og nogle adaptere til f.eks.12-bens 6HB5, 6GY5, 6LF6 m.fl. og en anden til 6C33B-C). Det tager lidt længere tid at sætte den op med forbindelser til strømforsyning m.v. Men det er til at leve med. Den har også indbygget sinusgenerator med præcis spænding, så i et hug måler den både Ia og S/gm ved klart definerede spændinger.
Hvad man ikke ser er "alt det andet", alt det, jeg kun bruger sjældent: målesender, et par andre 'scoper, indgangsmoduler til Tektronix, højspændingsgeneratorer, ESR-meter, elektrostatisk højspændingsmeter, gitterdykmeter, selvfølgelig nogle håndholdte multimetre m.v.
Jeg kunne godt tænke mig at finde plads til en PC, men det er altså ikke lykkedes (endnu).
Og endelig: Hvis nogen i området har brug for en håndsrækning til et eller andet, som værkstedet kan, hjælper jeg gerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.