john5250 skrev:Hej Kim. Jeg ved godt dit indlæg er gammelt men så lige du manglede en diskant - jeg har 4 hvis du stadig er interesseret. Du kan skrive SMS på 29918054. Mvh John
..fint at vi har reserve diskanter hos John, men 4 stk løser ikke problemet. Ved at gennemse markedet...det lykkedes kun at finde 8 Ohm diaphragm til Peerless K010DT . Vi skal bruge 4 Ohm!
Kun den ene diskant virkede i de indkøbte S75...oveni lå et par Peerless K010DT diskanter defekte fra tidl. rep.
...det kunne ikke blive værre.....så kiggede med forstørrelse på de tre diskanter fra Peerless. Demonterede de fire skruer der holdt frontpladen...løftede frontpladen af og både spider og svingspole fulgte med...fin lille aluminiums spoleform (ikke kapton)...3,8 Ohm to-lags svingspole.... trådtykkelse , mindre end mindst...< 1/10...opgav at måle trådtykkelse.
På alle tre diskanter var + tråd tilledningen afbrudt ved den lille dråbe fabriks butyl-gummi, placeret på bagsiden af spideren tæt på kanten til alu-frontpladen.
Med ca. +12 dioptrier foran øjnene og et focus-nærpunkt på < 8,33cm lykkedes det med en spiral-pincet at løsne kobbertråden i alufrontpladens "rilleindgang". Af-isolere den røde lak og fortinne endestykket.
Dernæst en skalpel til at løsne kanten på spideren....succes.
Derefter løsne ca 5-6 mm af svingspoletråden og af-isolere trådenden for rød lak, og fortinne endestykket.
En enkel kobber-core fra et bedre højttalerkabel (ca samme tykkelse som svingspoletråden) blev brugt til at forbinde de to åbne fortinnede trådender. Med to fine lodninger blev forbindelsen etableret....den forlængede loddede tråd lagt ned i vandbaseret kontaktlim og den løsnede spider-kant tilbage på plads. Måles Re: 3,8 Ohm godkendt.....
Næsten intet at se efter hærdning af lim....når aluminiums frontpladen skal tilbage på plads må man "trykke" forsigtigt i 4 retninger på spider-kanten for at sikre at aluminiums-spolen ikke "skraber" på polstykket. Der er en vis tolerance i alu-forplade hullerne og svingspolen bør sidde "lige" i midten af "gabet".
Det gode er, at "bruddet" på svingspole tråden bliver flyttet væk, så et nyt område på tråd-tilgangen kommer under belastning!
Alle tre Peerless K010DT fungerer igen, og de lyder temmelig pænt....jeg ville langt foretrække dem i mine højttalere fremfor et utal af andre diskanter....glad for det lykkedes
Og så lige Wicon kondensatorer... igen...da jeg besøgte den gamle ingeniør Niels Hvidtfeldt, Ved Gadekæret 7
2600 Glostrup, der sammen med Adam Ruttkay havde designet Wicon glat-folie kondensatorerne og havde fået patent på den måde at vikle kappe og folie på d. 18 juli 1972, kunne ingen forudse den voldsomme udvikling som effektforstærkerne ville tage....
Nu er vi her med 50 år gammel teknologi: Wicon ECI bipolare kondensatorer VHH 12uF/50V peak der måler 18uF på vore fine måleudstyr.....eller Wicon MYHX 22uF/50V peak , type ECI bipolar der måler 54,6uF ....
Wicon lytter var gode da de blev fremstillet i 1970, men her 50 år senere kan de efter hård belastning ikke holde specs.... og det er vel ok?
.. de stakkels Peerless K010DT der ikke har en 3,3uF/ 50V peak i serie med signalet, men måske nærmere 8uF- eller 10uF eller mere?...puha hvor bliver der "varmt i trådene" ..... på flere planer...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.