Jeg har sådan et 12 volts relæ som jeg gerne vil bruge til at tænde og slukke for en subwoofer.
Min forstærker giver 12 V ud og jeg kan få PWR LEDen til at lyse hvis jeg slutter de 12 V til DC+ og DC-. Men jeg kan ikke høre relæerne klikke og jeg kan se der er to terminaler der hedder IN1 & IN2. (jeg har nogenlunde tjek på selve relæerne: der er tre terminaler Com - NO - NC, som jeg læser som *common'=indgan til relæet; NO=Normally open; NC Normally closed.Så hvordan får jeg det her til at virke????
12V relæ: Hvad gør jeg galt?
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
12V relæ: Hvad gør jeg galt?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
- Lokalitet: Aars
- Geografisk sted: Denmark
Re: 12V relæ: Hvad gør jeg galt?
IN1 & IN2 er styreterminalerne, der tænder og slukker relæerne.
Ingen spænding på IN = tilhørende Relæ inaktiv.
Spænding, nok plus 5 til 12V, på IN = tilhørende Relæ aktiv
Hvis du derfor ønsker relæerne aktiveret, så snart du tilfører 12V fra forstærkeren, skal IN1 & IN2 samtidig tilføres 12V (plus).
For en sikkerheds skyld ville jeg ikke bare kortslutte indgangene direkte til DC+ (plus 12V), men sætte en modstand på 1KOhm fra hver IN til DC+.
imho,
Mvh,
/Torben
Ingen spænding på IN = tilhørende Relæ inaktiv.
Spænding, nok plus 5 til 12V, på IN = tilhørende Relæ aktiv
Hvis du derfor ønsker relæerne aktiveret, så snart du tilfører 12V fra forstærkeren, skal IN1 & IN2 samtidig tilføres 12V (plus).
For en sikkerheds skyld ville jeg ikke bare kortslutte indgangene direkte til DC+ (plus 12V), men sætte en modstand på 1KOhm fra hver IN til DC+.
imho,
Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
Der er desværre også den mulighed, at IN1 og IN2 fungerer ved "omvendt logik".
Hermed mener jeg, at IN1 og IN2 aktiverer relæerne ved, at de lægges til Stel/Minus/DC-
Hvis DET er tilfældet undgår du ikke at skulle igang med loddekolben og bygge et simpelt inverterkredsløb for at "vende" logikken.
Jeg hjælper gerne, hvis du kommer der til.
Mvh,
/Torben
Vedhæftet eksempel på diagram over et modul med "omvendt logik"
Hermed mener jeg, at IN1 og IN2 aktiverer relæerne ved, at de lægges til Stel/Minus/DC-
Hvis DET er tilfældet undgår du ikke at skulle igang med loddekolben og bygge et simpelt inverterkredsløb for at "vende" logikken.
Jeg hjælper gerne, hvis du kommer der til.
Mvh,
/Torben
Vedhæftet eksempel på diagram over et modul med "omvendt logik"
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Jeg sidder og tænker et Quick'n'Dirty fix.
Der sidder 2 små, sorte SMD-transistorer på printpladen, modsvarende Q1 og Q2 på ovenstående diagram.
Kortslut alle 3 ben og du behøver ikke bekymre dig om retvendt eller omvendt logik !!
Så vil det nemlig virke i alle tilfælde, og du skal IKKE tilslutte noget til IN1 & IN2.
Vær dog opmærksom på, at de 2 gule jumpere skal sidde rigtigt sådan at relæ-spolerne får 12V tilført fra forstærkeren.
Jeg antager, at de sidder som kortslutningsbøjler over pin 1 & 2 i ovenstående diagram.
Mvh,
/Torben
Der sidder 2 små, sorte SMD-transistorer på printpladen, modsvarende Q1 og Q2 på ovenstående diagram.
Kortslut alle 3 ben og du behøver ikke bekymre dig om retvendt eller omvendt logik !!
Så vil det nemlig virke i alle tilfælde, og du skal IKKE tilslutte noget til IN1 & IN2.
Vær dog opmærksom på, at de 2 gule jumpere skal sidde rigtigt sådan at relæ-spolerne får 12V tilført fra forstærkeren.
Jeg antager, at de sidder som kortslutningsbøjler over pin 1 & 2 i ovenstående diagram.
Mvh,
/Torben