Captain Phoenix skrev:Og så må vi altså snart få lavet den “Made in Japan”-shoot-out, vi forsøgte i pejsestuen på det sidste Hald-træf.
Captain Phoenix skrev:
På ”Sing” er vokalen meget blød (fløde, fløjl osv.) og ganske charmerende. Det er som om han virkelig synger til en (kvinde – Valentine) for at charmere og vinde hende. Han synger ind til hende – og missionen skal nok lykkes. Fra Bakers side er nummeret rent vokalt – trompeten har pause her (nummeret varer kun 2:14).
Captain Phoenix skrev:
Det nåede et par af de ”store vinyl-guruer” (bl.a. Mike Esposito fra The In-Groove) at fortælle på YouTube – og så var den selvfølgelig svær at få fat på igen: Ingen i EU kunne skaffe den, US-netbutikkerne havde den i restordre eller slet ikke – og kun pladeselskabet selv (Blue Note) kunne levere via deres US-baserede net-shop *). Og dér er den så også udsolgt nu...
Cinemad skrev:De to koncerter er forbløffende ens. Guitarsoloer, trommesoloer og keyboardsoloer på Dream Theater pladen er direkte kopier, og lydsignaturen på instrumenterne den samme.
Der er heller ingen tvivl om de musikalske færdigheder hos begge grupper er i top.
Men der er forskel. Ian Gillan og James McBrides stemmer er ikke ens, selv om det er tæt på, og der er også forskel på Ritchie Blackmore og John Petrucci’s måde at spille guitar på, og det kan høres en gang imellem.
Den største forskel ligger i det samlede lydbillede, hvor Dream Theater pladen er mere poleret, mens Deep Purple er mere rå.
Forskellene er hørbare, når man kan sammenligne direkte, men jeg er ikke sikker på jeg ville opdage at det var Dream Theaters version, hvis ikke jeg vidste det.
KenRas skrev: Mht. Led Zeppelin så har deres 4 første album altid i min optik været det “rigtige” Zeppelin. Derefter blev det, med få undtagelser, lidt mærkeligt. Det skal have en chance så samlingen skal udvides ud over de første 4. Så da jeg faldt over “Houses Of The Holy” og “Coda” til fornuftige priser, så måtte de med hjem.
Mvh Kenneth
Captain Phoenix skrev:Så landede den.
Endelig og kun lige med nød og næppe.
Og kun fordi jeg (i et joint venture med Fensten) gik til kilden og bestilte den direkte hos Blue Note i USA.
Men hvad er da det, der er så eftertragtet?
Jamen – det er jo Chet Baker Sings i udgaven fra den luksuriøse Tone Poet-serie.
Den udkom i Tone Poet-versionen i 2020 – og den ville ”alle” gerne have (selv var jeg ikke rigtig opmærksom på den). Så selvfølgelig blev den udsolgt, ekstra eftertragtet – og efterhånden handlet til tossede priser på op til $ 230,-/DKK 1.500,- selv om det hele tiden har ligget i kortene, at den på et tidspunkt ville blive genoptrykt. En ”limited edition” var der ikke på noget tidspunkt tale om.
Nu kom den så igen (som Tone Poet-version) i juli i år.
Det nåede et par af de ”store vinyl-guruer” (bl.a. Mike Esposito fra The In-Groove) at fortælle på YouTube – og så var den selvfølgelig svær at få fat på igen: Ingen i EU kunne skaffe den, US-netbutikkerne havde den i restordre eller slet ikke – og kun pladeselskabet selv (Blue Note) kunne levere via deres US-baserede net-shop *). Og dér er den så også udsolgt nu...
Optagelserne er fra 1954-56, så det er en ung – og meget handsom udseende – Chet Baker vi hører. Han var på det tidspunkt midt i 20’erne og pladen her er blandt hans allerførste, men han var allerede så småt på vej til at blive lidt af hvad man i dag/senere vel vil kalde et pop-idol.
Og selv om jazz ikke er pop, så er der i dette tilfælde ikke langt: Det er pænt og yderst tilgængeligt, det der foregår. Og formatet understøtter dette med numre, der i gennemsnit er 3 minutter lange (eller korte vil man vel sige indenfor jazzen).
Stilmæssigt hører Baker til den del af jazzen, man vil kalde ”cool jazz”, som navnlig foldede sig ud på vestkysten (Los Angeles mv.) – men det er ligesom backingen (piano, bas og trommer) næsten har et strejf af langsomt swing over sig (selv om swing vel var gået af mode i årtiet før).
Baker spiller og synger rent og harmonisk. Her er ikke noget, der støder nogen på manchetterne. Det er pænt – meget pænt, det her.
Det kan være at jeg skal høre LP’en nogle flere gange (det skal jeg nok), men efter første gennemlytning er jeg i højere grad ved at falde i søvn end blive opstemt. Hmmm…
En lille stemme i baghovedet spørger: ”Hvorfor blev netop denne Chet Baker så hypet og eftertragtet?” Jeg har +30 andre Chet Baker i samlingen – og jeg vil umiddelbart sige, at der ”sker mere” på de aller-aller-fleste af disse. Uden af det på noget måder bliver vildt eller ”out there”, når Chet Baker står bag.
Én af de andre Baker-LP’er, der bor her, er “Chet Baker Sings Again”, som er optaget i 1985 – kun 3 år før Baker omkom under omstændigheder, der vist aldrig er blevet helt opklaret. Der var bl.a. tale om at en dope-pusher kunne have skubbet ham ud af det hotelværelses-vindue, han blev fundet død nedenfor…
På ”Sings Again” optræder nummeret ”My Funny Valentine”, der også findes på den knap 30 år ældre ”Sings” – og bare for lige at sammenligne har jeg spillet dem op mod hinanden.
Backingen er den samme (piano, bas, trommer), men naturligvis med andre musikere – men det er tydeligt hvor store forskellene er.
På ”Sing” er vokalen meget blød (fløde, fløjl osv.) og ganske charmerende. Det er som om han virkelig synger til en (kvinde – Valentine) for at charmere og vinde hende. Han synger ind til hende – og missionen skal nok lykkes. Fra Bakers side er nummeret rent vokalt – trompeten har pause her (nummeret varer kun 2:14).
På ”Sings Again” er Baker klart mere indadvendt og inderligt – det føles/høres som han synger ud fra egen livs-erfaring el.lign. Som om han synger mere for ikke at miste – mere bevægende synes jeg.
Man hører også at hans ”mundtøj” er forandret - sikkert efter han fik smadret kæbe/tænder i 1966 efter uoverensstemmelser med en drug-dealer. Sangen er en anelse snøvlende, men altså mere udtryksfuld.
Trompet-spillet er roligt, rundt – og meget flot doceret, nærmest sparsomt. Og Baker har stadig den dér helt rene tone, han altid har haft, men den kommer ligesom fra et ”dybere sted”. Nummeret varer 7:15.
Stod det kun mellem disse to numre, vil mit valg falde på ”Sings Again” ('80erne slår 50'erne!!!), men jeg giver ”Sings” nogle flere snurreture, så kan det være stillingen bliver mere lige.
En ting der dog ikke vil ændre sig er de fjollede cover-noter på ”Sings”. De er begået af Gerald Heard, der var forfatter, filosof mm – men uden indsigt i musik (ud fra hvad man læser på coveret). Han prøver at hælde nogle filosofiske floskler hen over jazz, swing, bop og ”progressiv jazz” uden at det bliver indsigts- eller meningsfuldt. Bare flommet og oppustet - bvadr.
NÅ – ”Sings” skal være velkommen i samlingen. Den er under alle omstændigheder et tidligt og vigtigt trin i en stor musiker-karriere, der også i sine sidste år gav meget dejlig musik (og sang).
*) Mit første køb dér, men det er forløbet fint: Solid emballering, 2 uger fra US til DK, Tålelige porto-priser: $21/DKK 140,- for 2 LP’er – og så forhåndsopkræver de import-moms’en, så man slipper for håndteringsgebyr.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster