Kære alle.
Indledningsvist skal lyde et tak for medlemskab her på jeres hjemmeside.
Musik har altid været en betydningsfuld del af mit liv og jeg har spillet jazzklaver siden jeg var barn. Jeg har i et par år samlet jazzplader, navnlig originale pres og ekslusive udgivelser (MoFi, Analogue Productions m.v.). Det har medført en naturlig interesse for god lyd således der ydes respekt for kunstnerne (og pladerne).
Jeg har fået renoveret og serviceret min fars gamle Sansui AU 9500 transistorforstærker og anvender en danskproduceret, håndlavet pladeafspiller (værdi: ca. 25.000,- DKK) med Denon 103R PU med Jelco HS-30 og SME 3012 tonearm. PU forstærkes af den simple Pro-Ject Tube Box S2 og så har jeg for nyligt erhvervet mig et par Audio Note højtalere (AN J/D).
Det er en udmærket begyndelse som jeg er ganske tilfreds med, om end jeg allerede er begyndt at tænke opgraderinger. Til det har jeg et par spørgsmål.
Jeg har fået anbefalet at kigge ind i rørforstærkere, da det harmonerer med den lyd jeg foretrækker: den romantiske, musikalske lyd med varm dybde og en sofistikeret detaljegrad i lydbilledet.
Det ville være nærliggende at vælge en Audio Note forstærker, om end enkelte modeller er meget dyre (Jinro, Ongaku o.s.v.). Deres lydfilosofi harmonerer dog med min. Jeg vil derfor høre jeres holdning til andre fabrikanter og producenter; måske man kan finde mindre foretagender hvor man kan få mere for pengene.
Jeg har været til adskillige lyddemonstrationer og hørt Accuphase (transistor), Cary Audio og Manley. Manley har en dejlig lyd, men harmonerer måske ikke med overstående beskrivelse af, hvad jeg søger.
Jeg blev anbefalet Shindo og Audio Classic. Førstnævnte kan ikke tilkobles mine UK Audio Note højtalere, fortalte Shindos ejer. Derudover har jeg fået anbefalet Airtight og Jadis; jeg håber på at komme til lyddemonstration i næste uge.
Jeg har også tænkt at opgradere min Phono Stage og der kunne et par råd også være behjælpeligt. Skal det være rør eller skal det være noget andet? Jeg har ladet mig fortælle, at der er begrænsninger med rørbaserede phono stages. Det er måske en nyttig viden, at jeg vil fastholde MC pickupper og på sigt, skal min Denon hedde Koetsu.
Beklager den lange talestrøm med forskellige tanker, idéer o.s.v. Jeg håber i modtager min besked som udtryk for, at jeg er nybegynder i faget og har mange ting at lære.
Tak for jeres tid og overvejelser.