Rep af SEAS 33F

Rosinen i pølseenden

Rep af SEAS 33F

Indlægaf Hackenberg » tors 18. jul 2024 14:32

Jeg blev kontaktet af min tidligere chef, Christian Hoffmann, om rep af en SEAS 33F. Magneten var klappet sammen om svingspolen. Det er et problem men af og til oplever også med ældre Peerless-enheder.
Da jeg også selv havde en enhed med samme problem gjorde jeg forsøget.

Photo0228.jpg

Jeg bruger stykker af blade fra en hobbykniv som kiler til, forsigtigt, at løfte det bagerste polstykke fra magneten. Man skal være meget forsigtig så svingspolen ikke deformeres eller afbrydes.
Derefter rengøres kontaktfladerne mellem magnet op polstykke.

Photo0223.jpg

Der hvor det andet polstykke og magneten mødes skal der efterlimes. Brug en god, langsomhærdende tokomponent lim.
Så skal det bevægelige system frigøres. Kanten løsnes fra rammen. Brug noget opløsningsmiddel som ikke skader gummiet. Litzen skal loddes fri af terminalerne og spideren skal også løsnes fra rammen. Det sidste bliver ikke altid så pænt men jeg oplever ikke det gør det store.

Photo0222.jpg

Ovenfor kan man se skaden på svingspolen. Hvis man vil kan man "male" med tokomponentlimen så tråden bliver beskyttet.

Så kommer det svære! Jeg skulle ud og finde noget der kunne bruges som kiler til at adskille polstykkerne i svingspolegabet mens limen hærder. Jeg søgte et rør i den rigtige diameter men det var naturligvis umuligt. Men mindre kunne også gøre det. Det blev et rør med den rette godstykkelse = svingspolegabets bredde. Røret blev savet op i to kiler som kunne styre det hele på plads. Efter en "tør" prøve blev det limet.

Photo0226.jpg

Efter 24 timers hærdning skulle det bevægelige system monteres. Små kiler af stift plast, chims?, monteres som når man skifter kanter. Så kan man styre spideren mens den bliver limet til kurven og kanten ligeså.

Photo0230.jpg

Litzen loddes på terminalerne igen og støvhætten monteres.

Photo0231.jpg

Ta da!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rep af SEAS 33F

Indlægaf kj2005 » tors 18. jul 2024 15:14

Super....det er godt "reddet", og ejeren er glad :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev