Akai AA-1020 hjælp til transistor 2SD371

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Akai AA-1020 hjælp til transistor 2SD371

Indlægaf Math69 » fre 4. okt 2024 11:31

Hej Forum

Jeg har købt en fin gammel Akai receiver der kun spiller i højre kanal.

Jeg er totalt amatør men har alligevel kastet mig ud i fejlsøgning og er nået frem til følgende.

Sikring til venstre kanal springer omgående når On knap aktiveres.

Jeg har loddet de 4 udgangstransistorer fri af printet og den ene i venstre kanal er kortsluttet, de tre andre måler ens værdier.

Når denne ene defekte transistor er frakoblet springer sikring ikke længere. Jeg er nu så håbefuld (naiv) at jeg vil prøve blot at skifte denne ene transistor og så håbe på at det var den eneste fejl i kredsløbet ;)

Mit problem er så hvor får jeg fat i sådan en sag og hvilke erstatningsenheder kan man evt. bruge hvis den konkrete ikke kan skaffes? Måske er jeg endda så heldig at nogen her på Forum har en de vil sælge.

På transistor står der følgende:
Toshiba
2SD371.
Y ´6D

Jeg er kommet så langt at jeg ved at 2SD er en NPN transistor men resten af tal og bogstaver aner jeg ikke hvad betyder og om der kan afviges fra nogen af dem uden at det har betydning.

Så please hjælp, har nogen en liggende eller ved i hvilken ny erstatning jeg kan bruge og hvor den kan købes Så hører jeg meget gerne om det.

Mvh Peter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Math69

Lokalitet: Kolding

Re: Akai AA-1020 hjælp til transistor 2SD371

Indlægaf Klarskov » fre 4. okt 2024 15:55

Det er modigt af dig at kaste dig ud i det - og flot du er kommet så langt!

Jeg har kigget på data for 2SD371 og den ser ikke ud til at være "noget særligt" (det siger dig nok ikke så meget, men en Ft på 4MHz er ikke meget nu om dage). Se data her f.eks. https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=19465

På Ebay kan man finde annoncer for sådan en - måske. Man kan dog aldrig vide, om det er den ægte vare eller en eller anden transistor, som har fået et nyt navn. Hvis du finder en er det fint, men jeg vil nu alligevel anbefale dig at sætte to nye i. Når den ene er stået af, kan den anden have taget skade. Finder du ikke en 2SD371 kan der med garanti findes en, som udfylder rollen. Hvis du kaster dig ud i en erstatningstype skal du lede efter en transistor i TO3-hus, en effekt på mindst 50W, og en Basis-collector spænding på min. 100V - og jeg vil anbefale dig at du holder dig til en Ft på 4MHz - ellers risikerer du ustabilitet. På linket ovenfor er der en liste over (mange) mulige ækvivalenter.

Go' fornøjelse og go' jagt.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf Captain Phoenix » fre 4. okt 2024 17:00

Respekt for at du kaster dig ud i projektet :cool1:

Det er jo lige her, vi ville have glæde af det "Transistor-kursus", som KenRas har tilbudt (det er endnu ikke er blevet besluttet/fastlagt). Jeg er i hvert fald ) og har haft stor glæde af Kenneths viden (og hjælpsomhed).

Kenneth kan utvivlsomt sende dig i retning af gode erstatnings-transistorer.

Held og lykke!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KenRas » fre 4. okt 2024 18:59

På det store internet er der generel enighed om at MJ21194G er en god erstatning. Den har mere robuste data end den originale og har samme Ft (4 MHz) som Klarskov anbefaler.

Den kan bl.a. købes her:
https://www.mouser.dk/ProductDetail/ons ... VvOA%3D%3D

Jeg vil anbefale at du skifter begge transistorer i kanalen, af hensyn til symmetri, balance, osv…

Du bør nok tjekke hvordan driver transistorerne har det, der er måske en anden grund til at den er stået af.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Helikon » fre 4. okt 2024 21:55

Her er en tråd fra AK om Luxman L31, der bruger samme transistorer. Mål drivere og emittermodstande og sammenlign med den gode kanal, da de også kan have taget skade. Langsomt op på varioen, juster tomgang og DC jf. servicemanual - kontroller igen når den er blevet driftsvarm.
https://audiokarma.org/forums/index.php ... 71.325670/
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf KenRas » fre 4. okt 2024 22:24

Helikon skrev:Her er en tråd fra AK om Luxman L31, der bruger samme transistorer. Mål drivere og emittermodstande og sammenlign med den gode kanal, da de også kan have taget skade. Langsomt op på varioen, juster tomgang og DC jf. servicemanual - kontroller igen når den er blevet driftsvarm.
https://audiokarma.org/forums/index.php ... 71.325670/

Nemlig :thumbsup:
Det var primært denne tråd jeg refererer til :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf tctla » fre 4. okt 2024 22:59

Hej,

I en AA-1020 er forsyningsspændingen til udgangsforstærkeren lige under 62V. Derfor er det ikke en umiddelbart god ide, at forsøge med en 14-på-dusinet NPN-transistor som 2N3055, der ellers ville være selvskrevet. Nogle steder ser man dens Vce angivet til 100V, men oprindelige data er mere i retningen af 60V.
Du kan bedre anvende en type som denne:
https://bjarne-bak.dk/shop/3-transistor/811-bd317-to-3/
Faktisk angiver Bjarne her, at transistoren BD317 er en erstatning for 2SD371. Jeg vil mene, det er at skyde gråspurve med kanoner for BD317 er NOGET kraftigere. Alligevel er den fuldt ud anvendelig efter min mening, men køb 2 og udskift begge i den defekte kanal, som Henning anbefaler. Er der andre defekte komponenter, brænder den/de måske af igen, men så har det i hvert tilfælde ikke kostet noget særligt at forsøge.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Math69 » lør 5. okt 2024 22:27

Mange tak for alle de super fine svar. Det er virkelig påskønnet.
Jeg har nu bestilt to BD317 hos Bjarne Bak og glæder mig til at modtage dem og montere dem.
Håber virkelig det kommer til at spille, det ville bare være for fedt.
Må lige prøve om jeg kan finde ud af det idle halløj når de er sat i ;)
Jeg skal nok give en opdatering når de kommer i.
God aften.
Mvh Peter
Math69

Indlægaf Klarskov » søn 6. okt 2024 11:51

Ja, meld endelig tilbage. Du kan finde en fuld servicemmanual her: file:///C:/Users/Mortensen/Downloads/hfe_akai_aa-1020_1020l_service-1.pdf (Det kræver at du registrerer dig, men det er gratis). Vedlagt servicevejledningens justeringsanvisninger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf tctla » søn 6. okt 2024 15:20

Du kan også downloade service manualen her uden registrering:

https://drive.google.com/open?id=1o-3NM ... p=drive_fs

Mvh,

/Torben
tctla

Indlægaf Math69 » tors 12. dec 2024 21:34

Så blev jeg langt om længe færdig med min Akai.
Startede med at skifte de to udgangstransistorer i venstre kanal og udførte de anbefalede justeringer, idle og strømstyrke højre og venstre. Derefter var der så lyd igennem og ingen kortslutninger, desværre var lyden alt for svag i venstre side. Højre kanal spillede fejlfrit som den hele tiden har gjort. Derefter skiftede jeg så de to driver transistorer uden at det gav nogen som helst ændring. Så målte jeg alle modstande igennem uden at finde nogen fejl. Så var den meget tæt på at ryge på lossepladsen.
Så besluttede jeg mig for at ombytte alle komponenter en for en, undtagen modstande, på printet for højre og venstre side for at se hvornår fejlen ville bytte side. Det gik der en del timer med og det var selvfølgelig den allersidste komponent der var tilbage som fejlen var i, men glæden var stor da der blev tændt op og det pludselig var venstre side der virkede. Et stk kondensator 50v 3,3uf til 1,25 kr. bum.
Mange tak for al hjælpen.
God jul.
Math69

Indlægaf tctla » fre 13. dec 2024 09:12

Hej Peter

Den fejl kunne være fundet med et ESR-meter på et øjeblik uden, at udlodde een eneste komponent.
Nu ved du det til næste gang ;)

Tillykke med sejren.
tctla

Indlægaf Helikon » fre 13. dec 2024 15:27

Math69 skrev:Så blev jeg langt om længe færdig med min Akai.
Startede med at skifte de to udgangstransistorer i venstre kanal og udførte de anbefalede justeringer, idle og strømstyrke højre og venstre. Derefter var der så lyd igennem og ingen kortslutninger, desværre var lyden alt for svag i venstre side. Højre kanal spillede fejlfrit som den hele tiden har gjort. Derefter skiftede jeg så de to driver transistorer uden at det gav nogen som helst ændring. Så målte jeg alle modstande igennem uden at finde nogen fejl. Så var den meget tæt på at ryge på lossepladsen.
Så besluttede jeg mig for at ombytte alle komponenter en for en, undtagen modstande, på printet for højre og venstre side for at se hvornår fejlen ville bytte side. Det gik der en del timer med og det var selvfølgelig den allersidste komponent der var tilbage som fejlen var i, men glæden var stor da der blev tændt op og det pludselig var venstre side der virkede. Et stk kondensator 50v 3,3uf til 1,25 kr. bum.
Mange tak for al hjælpen.
God jul.

Det var godt fundet på :thumbsup: og godt klaret :cool1:
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Tilbage til Vintage transistor-udstyr