disse receivere er fede. serierne deler vandene en smule, idet nogle synes bedst om "Silver-serien" ( den med den alufarvede front kombineret med en aluskala. Det er den seneste af de omtalte versioner - og andre kan bedre lidt de tidligere "blå" serier.
Inden for vintageafdelingen af Marantz excelerer man med groft set 4 serier.
Nemlig
-de to første ( model 18 og 19) - 1968 - 1970/71
- De næste - og de første, som produceredes i Japan hos Standard Radio Japan med japansk producerede dele efter Marantz-anvisninger) - modellerne 22- 23- 24 - 25- 26 - 27 - 28 - 29 (1970 - 1971/72) - disse er der ikke så stor begejstring for selv om de egentli er bygget ret solidt under hjelmen- men deres visuelle design virker lidt "cheasy".
- De første "blue series", som fuldt ud er produceret i Japan - hvor der er strammet
gevaldigt op i undervognen, så at sige, udgør serien med smal skala - og med trykknapper uden for skalaområdet. (2010 -2015- 2215-2220-2230-2245- 2270) (1971/72-1974)
- De senere serie er med bredere skalaområde og med trykknapper integreret i skalaglasset.)
fx 2225 - 2235 - 2240 - 2250 / 2250B - 2275 - 2325 + firekanalsreceiverne 42XX og 4400
som et lille kuriosum produceredes der ganske få modeller i "blå serie" med navnene 2252 - 2265B - 2330 samt yderligere et par modeller, som jeg ikke lige husker her. Disse modeller fra denne serie har en separat aluskinne, hvorpå knapperne er placeret. skalen er stadig "marantz-blå" og med sort baggrund. Ret velbyggede og fine- men designet er efter min mening en lille smule "off"
Denne serie er afslutningen på den sorte skala med blåt baglyste frekvenstal (1977-og lidt ind i 1978)
sluttelig i vintageæraen er alle de alufarvede med aluskala - dem kender vi også. De afgår ved døden ved Philips' overtagelse af Marantz i 1980.
nå, men hvad så: artiklen er behæftet med flere fejl - fx
Et "B" som suffix er IKKE ensbetydene med en Alu-serieversion.
jeg vil mene, at den serie fra 1971/72 til 1974 med 2215 - 2220-2230 -2245 - 2270 (uden "B"'er) er den bedste, hvad angår opbygning - vægt - dimensionering - og servicevenlighed. De lyder også fortræffeligt i mine ører. De er MEGET holdbare. Det er den serie med den smalle sort/blå skala, hvor trykknapperne sidder uden for skalaglasområdet.
2215 og 2230 er kondensatorkoblede (uden relæ). Desuden er i phonodelen bestykket med et par 2sc458 , som skal skiftes. Desuden almindelig service påkrævet - noget udskiftning af elektrolytkondensatorer - evt. et par tantaler og måske trimmere. Ellers almindelig rensning og pærer i skalaen - både funktionslamper og skalapærer. (8V 200mA + 6,3V 40mA) undtaget stereolampen. som skal have en værdi, som jeg ikke husker. Og nu det helt afgørende for mig:
Lampehuset er lavet af metal og er mere eller mindre uforgængeligt
Den næste serie med det brede skalaområde og med knapperne integreret i skalaplasten er næsten tilsvarende flot og solidt byggede - og med efter min mening tilsvarende lydmæssige egenskaber. Eneste større anke for mig er, at
lampehuset nu er fremstillet af plast, som med tiden er blevet skørt - eller/og blevet deformt pga varme fra lamperne eller/og har fået misfarvet plasten. Der skal man kende en 3D-printermand, som kan sit shit. Jeg mener at vide, at der er en fyr i Amerika, som har en fil og kan sælge nogle nye plasthuse til pæne priser.
Så er der aluserien, som efter min mening er fantastisk flotte i fronten, men den indvendige opbygning af begyndt at "lagge". Kredsene er ikke længere skærmede og de synes at være visuelt lidt mere rodede opbygget..
Plasthus til lamperne stadigvæk. Overdimensionering synes at være skubbet lidt i baggrunden. Der er dog et par enkelte stjerner i denne serie - nemlig 2265B-2285B - 2330 /B. Deres trafoer er stadig E-kerne trafoer, hvilket JEG godt kan lide.
De store drenge i denne serie 2385- 2500 - 2600 henter astronomipriser på markedet. De er meget flotte - og spiller fint, men de er forsynede med ringkernetrafoer, som erfaringsbaseret er underdimensionerede ift den strøm, som receiverne trækker. ryger sådan en trafo, er man fucked.
Man er nødt til at sætte sig ind skemaet for disse serier - dette gøres primært ved hjælp af deres udseende og ikke deres "numbering scheme". Man kan møde nogle med "B" i flere serier - og et "B" er ikke en indikator for en bestemt serie. Det er altså forkert at antage, at en "B" receiverer kommer fra "Alu-serien"
Marantz navngav et apparat med et typenummer samt et "B" , hvis der med en bestemt model var foretaget en ændring enten i det visuelle design eller det tekniske design. nogle gange opstod dette i samme serie og nogle gange indikerer det at man havde "oppet" apparatet til næste serie med et ændret udseende og design - lidt forvirrende. Derfor skal man efter min mening kende modellerne.
Mine egne favoritter er primært fra den første "blå" serie fra 1971/72 til 1974. men der er flere, som jeg nu også godt kan nikke klart anerkendende til...bl.a. model 18 og 19 - samt de fleste af de større modeller fra serien med den brede blå skala - og enkelte modeller fra alu-serien, især de større (nok fordi jeg er en mand)
Ved ikke, om dette kan bruges - det blev lidt langt, men altså den gennemgang, som er i linket er ikke særlig retvisende- men den kan bruges til hyggelæsning.
Kenras' gennemgang er ret god.
Neden for følger en række billeder af de forskellige serier om et øjeblik:
Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.