Plade-udretter forsøg og test

Alt om GDS

Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf Fensten » lør 1. jun 2024 11:22

Jeg har et par plader i samlingen, der er så skæve at min yndlings PU (Denon dl103) kommer på alvorligt overarbejde, med risiko for ophæng, nålefane osv.. Pickuppen kan lige akkurat bevare kontakten med underlaget. Men afspilning er ikke en mulighed. Hvis jeg anvender en PU med en lavere tracking force bliver den skudt afsted vertikalt. Den eneste PU jeg har kunnet afspille pladerne med er en Shure Sc35c med en tracking Force på 3,5 gram.

Derfor har jeg igennem længere tid søgt en løsning på problemet og et prisvenligt alternativ til en rigtig “Record flattener”

Jeg er nået frem til at, to pladetallerkener, begge fra Lenco. De var let tilgængelige. Jeg tænker at to Rega glas tallerkener og kan være et godt udgangspunkt.

Men en Lenco tallerken fra en B50 og en Lenco tallerken fra en L75.
Ideen er montere lægge den skæve plade imellem de to. L75 tallerkenen øverst og B50 nederst. Pladen beskyttes af bagepapir , så den slipper nemmere ;).

Jeg har læst en del om emnet på nettet og konsensus synes at være. Bag din plade i ovnen ved 50 grader i minimum 1-2 timer. Lad den afkøle en dag under pres. Og tjek om bagningen har haft det ønskede resultat.

To be continued :)

Mvh.

Jan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Re: Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf Helikon » lør 1. jun 2024 14:58

Jeg husker en artikel om samme buleproblem i et elektronik/hifi blad engang i de super fede firsere da det hele stortoppede, forfatteren brugte to tykke glasplader, noget vægt ovenpå og en tur i ovnen ved forholdsvis moderat varme. Den korte historie er at det lykkedes for ham med de plader han havde, så det skal nok lykkes med dine også.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf kbekke » lør 1. jun 2024 17:34

Jeg har benyttet metoden i mange år. Først med Rega-pladetallerkener i glas (dengang jeg havde to af dem) og i de senere år med almindelige, glatpolerede 30 x 30 gulvklinker fra Bauhaus.

Det fungerer ganske udmærket. Hvis man er forsigtig i omgangen med pladerne, har styr på tid og temperatur og som Fensten beskriver, lader hele balladen køle ned i fred og ro.

Jeg har aldrig brugt bagepapir eller noget andet som “beskyttelse” og det er ikke mit indtryk, at der er nogen fordel ved at anvende overdrevent tunge emner til at lægge "pres på". Men jeg vil til gengæld anbefale at anvende emner, der har en plan overflade. Bare for en sikkerheds skyld.

IMG_0731.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fensten » lør 1. jun 2024 22:32

Jeg har nu bagt to plader. Begge var meget skæve, lokalt på den yderste del af pladen. Ingen af dem er det lykkedes med at gøre flade.

Måske skal jeg give dem længere tid i ovnen.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf kbekke » søn 2. jun 2024 00:58

Jeg slukker normalt ovnen efter en time og lader det hele stå og køle ned natten over. Så måske er det et spørgsmål om temperatur? Problemet er selvfølgelig at finde ud af præcist, hvor høj en temperatur er “nok”, men ikke for meget med din ovn.

Måske du skal ud og finde en stak skæve “Tanzparade-plader” og gradvist prøve dig frem?

Det skal lige siges, at jeg aldrig har prøvet eller haft behov for at rette små, lokale “buler” ud. Mine erfaringer er med at rette plader ud, der enten er fuldstændigt konkave/konvekse eller hvor f.eks. halvdelen eller mindre “svæver” over pladetallerken, når resten ligger plant på den.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. nov 2024 18:33

Hejsa!

er der noget nyt vedr. dette? Har du fx, Fensten, prøvet med lidt højere temp og set om dette virker bedre?

Jeg spørger, fordi jeg har erhvervet mig en plade, som netop har en temmelig irriterende lokal bule - og min pickup er ikke såååå glad for dette. så inden jeg går i gang med det, så vil jeg da gerne høre lidt om der er en temperatur, som kan være effektiv og rent faktisk kan rette bulen ud den at skade noget ...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fensten » søn 10. nov 2024 19:57

Fredmarantz skrev:Hejsa!

er der noget nyt vedr. dette? Har du fx, Fensten, prøvet med lidt højere temp og set om dette virker bedre?

Jeg spørger, fordi jeg har erhvervet mig en plade, som netop har en temmelig irriterende lokal bule - og min pickup er ikke såååå glad for dette. så inden jeg går i gang med det, så vil jeg da gerne høre lidt om der er en temperatur, som kan være effektiv og rent faktisk kan rette bulen ud den at skade noget ...

Vh
Freddy

Captainen har vist her på det seneste haft succes med højere temperatur og længere tid.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. nov 2024 20:42

Ja ok...jeg fandt det på hans Tråd i "brugergalleri".

Det ser ud til, at det for det meste kan lade sig gøre at rette ud.
Plant underlag med et plant pres (ca. 3kg) ...temperatur ca. 60 grader C....og nok tid i en ovn (fx 5 timer). ...langsom nedkøling.
Dog uden garanti.

Tak Fensten.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. nov 2024 01:03

nu fik jeg prøvet med noget plade-udglatning. Det gik ud over en ældre Joan Baez - plade, som jeg købte for nylig. Den er flot og velholdt, men har en bule- som måske nok er lidt mere "lokal" end jeg kan lide og ligeledes er pladen en smule konkav eller konveks (det er jo alt efter hvilken side der vender opad :p ) Den lokale bule var jeg mest spændt på.

Jeg tog en L75-pladetallerken, som også I har gjort og lagde hele molevitten på en rund blankpoleret stenplade, helt plan og smækkede det i (varmluft)- ovnen ved 60 grader, målt med infrarødt termometer. I hele processen lå den på 60 grader C plus/minus ½ grad. Ovnens temperturaflæsning ligger ca. 8-10 højere ift den reelle temperatur, så den sagde 70 grader i ovn-displayet, selvom den "kun" var på reelle 60 grader i ovnen. måske værd at tænke over?

Den fik 4 timer og herefter langsom nedkøling resten af natten. Næste dag skulle der kigges og resultatet var, at pladen var blevet helt ret/plan hvad angår det konkave/konvekse, men den lokale bule var der stadig - om end i måske lidt ringere grad, men stadig helt uacceptabelt.

Jeg ved sgu snart ikke, men jeg har altså lysten til at gentage processen, men med en smule højere temperatur - fx 65 C. - kunne jo være det rette....eller også er det for varmt. Pladen KAN jeg undvære, da den nemt kan findes igen.

Jeg prøver tricket, så snart ovnen er ledig = når fruen ikke er hjemme i længere tid. :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 19. nov 2024 01:40

Fensten skrev:Captainen har vist her på det seneste haft succes med højere temperatur og længere tid.

Jeg føler mig kaldet... ;)

Ja - jeg har haft et vist held med plade-udretning/"-flattening".
Det har fungeret bedst for mig - og det er også hvad jeg kan se på YT/nettet - ift. større, bløde buler, dvs.:
    Plader der er tallerkenformede
    eller
    Plader der har en lang bule - typisk 1/4 - 1/3 af omkredsen
Plader der har en kortere (5-10 cm lang ved periferien) og markant/skarp bule, har jeg ikke kunnet redde.
Det vil sige: jeg har godt kunnet gøre selve vinylens bule mindre, men rillerne har stadig haft et ujævnt forløb, der har umuliggjort afspilning.

Videoen her viser en vellykket udretning. Valget af CV Jørgensens "Vild i Varmen" er helt tilfældig... :lol: .

IMG_1835.jpg

Temperaturen har været 60 gr. (ovnens egen termostat, som jeg tror passer rimelig godt) og tiden 4-5 timer med langsom nedkøling (åben ovnlåge) ca. 2-3 timer til stuetemperatur blev nået.
Øverst en L75-pladetallerken (ca. 3 kg) nederst en anden, lettere pladetallerken.
50 gr. gav ingen effekt uanset tiden og jeg har ikke (endnu) turde gå op på 70 gr.

Jeg har været omhyggelig med at rense pladerne (ultralydsrensning) før turen i ovnen for ikke at støv og skidt skulle klistre sig fast.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf The Canadian » tirs 19. nov 2024 14:06

Jeg har en Furetech DF-2 -https://www.furutech.com/2013/02/02/1790/ .
Den køre med 57 grader og opvarmingstiden kan indstilles fra 1.5H - 3.0H i 1/2 H step ... Nedkølingen taget den samme tid som opvarminegn ... Ud af godt 300 rette plader, har jeg kun haft 2 der ikke kunne redes

Jake
Senest rettet af The Canadian ons 20. nov 2024 13:35, rettet i alt 2 gange.
Stuen - Rega RP10 + Athena 3 + Rega IOS / Tubelab pre + 2 x Rega Exon3/ Hørning Alkibiades Sig. Gold
Kontoret - Morgen Deva Int amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC Riaa / Mordaunt-Short Pageant
Brugeravatar
The Canadian

Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Indlægaf Captain Phoenix » ons 20. nov 2024 12:28

The Canadian skrev:Jeg har en Furetech DF-2 -https://www.furutech.com/2013/02/02/1790/ .
Den køre med 75 grader...

Det ser ikke ud til at den forhandles (mere) - ej heller af den hollandske distributør.
Eller overser jeg noget?

Det med øget temperatur (over 60 gr.) har jeg overvejet - måske får det de genstridige, skarpe buler til at give sig...
Du skriver jo 75 gr., men på produktsiden fremgår, at den går til maks. 57 gr +/- 3 gr.
Er det en anden model eller er der en justeringsmulighed, som bare ikke står på siden?

Skærmbillede 2024-11-20 kl. 11.18.02.png
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KenRas » ons 20. nov 2024 12:40

Måske en hurtig tastefejl med ombytning af 2 tal?

57 —> 75

Bare en tanke…
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf The Canadian » ons 20. nov 2024 13:24

KenRas skrev:Måske en hurtig tastefejl med ombytning af 2 tal?

57 —> 75

Bare en tanke…

Tak :p
Stuen - Rega RP10 + Athena 3 + Rega IOS / Tubelab pre + 2 x Rega Exon3/ Hørning Alkibiades Sig. Gold
Kontoret - Morgen Deva Int amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC Riaa / Mordaunt-Short Pageant
Brugeravatar
The Canadian

Indlægaf The Canadian » ons 20. nov 2024 13:32

Captain Phoenix skrev:
The Canadian skrev:Jeg har en Furetech DF-2 -https://www.furutech.com/2013/02/02/1790/ .
Den køre med 75 grader...

Det ser ikke ud til at den forhandles (mere) - ej heller af den hollandske distributør.
Eller overser jeg noget?

Det med øget temperatur (over 60 gr.) har jeg overvejet - måske får det de genstridige, skarpe buler til at give sig...
Du skriver jo 75 gr., men på produktsiden fremgår, at den går til maks. 57 gr +/- 3 gr.
Er det en anden model eller er der en justeringsmulighed, som bare ikke står på siden?

Skærmbillede 2024-11-20 kl. 11.18.02.png

Hi Captain ...

Taste fejl fra min side, 57 grader er det rigtige tal.

Jeg købte min via en lokal for handler i Odense - Audiocompagniet - men husker ikke hvor de fik den fra, men da de normalt har Furutech i deres program og for løbende leveringer af deres vare, så er mærket tilgængeligt i Danmark.

Jeg har tideliger i år skrivet med Furutech i Japan og de har stadigvæk DF - 2 i programet.
Brugeravatar
The Canadian

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage