Hafler DH-101 preamp til setup

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hafler DH-101 preamp til setup

Indlægaf LarsW » lør 21. jan 2012 14:58

I forbindelse med opbygning af mit kommende miniværksted for vintage HiFi og andet elektronik,
har jeg overvejet at sætte en preamp til et mindre krydsfelt og i forbindelse med dette projekt
havde jeg i dag mulighed for købe en Hafler DH-101, iøvrigt noget af det første som David Hafler
startede med at sælge både som færdig produkt og byggesæt, efter at han skulle have forladt
Dynaco. Men er der nogen der kan fortælle mig lidt om denne preamp. udover at der skulle efter
hvad jeg har hørt, sidde en del lidt dyre transer i den og lydde fint ?

Hafler DH-101pic-2-bmp.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Hafler DH-101 preamp til setup

Indlægaf KlausM » lør 21. jan 2012 16:43

DH-101 var den første Hafler forforstærker efter Dynaco, DH-100 var efterfølgeren. Der findes et originalt MC modul, der kan installeres i kabinettet, så den kan klare MC-pick-up'er. Med den alder den har, er der nok lidt elektrolyt kondensatorer der burde skiftes, især i strømforsyningsdelen. Jeg synes den lyder meget fint, omend ikke den bedste forforstærker jeg har hørt. Nogle mener at forgængeren DH-100 lyder bedre, men den har jeg ikke hørt.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 12. dec 2017 21:41, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf LarsW » lør 21. jan 2012 16:57

Hej Klaus.

Takker for dit fine svar og ja der var også DH-100 som var den første forforstærker
og som jeg kan forstå, at denne skulle være bedre.
Ja at elektrolytter skal evt. skiftes på en sådan sag er ikke nyt, det skal der jo efterhånden
på det meste vintage HiFi udstyr og jo et MC- kit kan man også få til den.
Men jeg har en anden Vintage preamp. istedet for med Mc indgang, som jeg måske heller
vil anvende til mit kommende værksteds setup. Iøvrigt fik jeg ikke købt denne DH-101
til iøvrigt en fair pris af 150 kr., da jeg tænkte at den måske ikke særlig velegnet til mit formål.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf haflermicro » ons 1. feb 2012 17:10

Hej med jer!

Når nu snakken går på Hafler DH-100 og 101, så nævnes ovenfor et evt. behov for at skifte elektrolytter grundet ælde.
Hvormed begrundes dette behov for udskiftning?
Er det alene den mistanke at forstærkeren drifter i værdi grundet lytternes alder fordi de udtørrer eller?

Min DH-100 er (naturligvis) fra midtfirserne...og den er bare blevet brugt massivt meget i over 25 år.
Måske mine ører osse er "driftet" over årene, men jeg synes altså stadig den lyder fantastisk...den er meget tavs i tomgang og har ingen "plop", "knald" eller andre unoder.
Tager man off-knappen mens musikken spiller, holder den sig i live i lang tid efter....altså som om spændingen
holder fint i elektrolytterne...er det ikke rigtigt forstået at lytterne bliver dårlige fordi de taber væsken...og vil
dette så ikke være synligt i form af sammenfald/korrossion på tønderne?
Min reserve DH-100 opfører sig ligeså eksemplarisk og den har selvsamme elektroniske layout da de begge er samlet/bygget hos Electrolab, Odense (HiFi Centrum)

De gode gamle ordsprog "never change a winning team" og "if it ain't broken - don't fix it" gælder de ikke osse her?

Noget helt andet...og der må i komme efter mig, hvis jeg har sovet i fysiktimen...men DH-100 får 15 volt ind fra transformeren...er dette ikke lavspænding i forhold til så meget andet udstyr og dermed mere skånsomt mod komponenter end 220 volt...eller det er måske nærmere alle pre-amps som får neddroslet spænding, hvor det
bare bliver mere synligt på Hafleren fordi den har en ekstern strømforsyning?

Med hi-fi hilsen
Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 1. feb 2012 18:52

der er jo altid én eller anden tilpasning af spændingen, i rørforstærkere skal der både transformeres op og ned, hvorimod transistor apparater typisk kører på lavspænding, både minus/plus og ofte minus/nul/plus. Så der er altid en strømforsyning.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mcs_5 » tors 2. feb 2012 00:18

haflermicro skrev:Hvormed begrundes dette behov for udskiftning?

Sådan nogen har begrænset levetid. Hvis du kan finde et datablad, opgives levetiden som et antal tusinde timer. Men i praksis holder nogen typer meget bedre end andre. Hvis forforstærkeren ikke har stået i sollys, på en radiator eller på en varm effektforstærker holder delene også længere.

Er det alene den mistanke at forstærkeren drifter i værdi grundet lytternes alder fordi de udtørrer eller?

Ja og ja.

og vil dette så ikke være synligt i form af sammenfald/korrossion på tønderne?

Du kan ikke altid se noget.

De gode gamle ordsprog "never change a winning team" og "if it ain't broken - don't fix it" gælder de ikke osse her?

Jo, men du opdager jo ikke altid at det er noget galt, før der kommer røg ud :)
Det er tit en god idé lige at checke at DC-spændinger passer nogenlunde med dem på diagrammet.

Noget helt andet...og der må i komme efter mig, hvis jeg har sovet i fysiktimen...men DH-100 får 15 volt ind fra transformeren...er dette ikke lavspænding i forhold til så meget andet udstyr og dermed mere skånsomt mod komponenter end 220 volt...eller det er måske nærmere alle pre-amps som får neddroslet spænding, hvor det bare bliver mere synligt på Hafleren fordi den har en ekstern strømforsyning?

15V er en meget normal spænding i en forforstærker. Om trafoen sidder internt eller eksternt betyder ikke noget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf haflermicro » tors 2. feb 2012 00:43

Mange tak Mikkel!
Det var nogle vældigt gode svar du kom med!
Kan da godt være man skal få een eller anden til at sætte noget måleudstyr på...men føler det nu nok
lidt drastisk at skifte lytter på en forstærker som ingen unoder har overhovedet...og jeg får opbakning i den tanke fornemmer jeg.
Om jeg så kan leve med risikoen for røg og sudden death?...hmmm, der er jo en risiko ved al elektronik, osse nyt
kan futte af :D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Tilbage til Vintage transistor-udstyr