Interessant respons fra AI

Vintage 4.0 quadrofoni
Besvar
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

Indlæg af ScanDynacoNut »

Spørgsmål: Er der en fornyet interesse for quadrofoni?

Ja — der er klare tegn på, at quadrofoni (4-kanals surroundlyd) oplever en vis genopblussen, især blandt audiofile og fans af retro-udgivelser. Her er nogle indikatorer og betragtninger:

Beviser for fornyet interesse
1. Genudgivelser af gamle klassikere
Plademærker som Rhino har udgivet en række 70’er albums i quadrophonic mixes, som ikke har været tilgængelige i det format i næsten 50 år. Eksempler inkluderer udgivelser med Alice Cooper’s Billion Dollar Babies, Black Sabbath’s Paranoid, Donny Hathaway, Roberta Flack og flere. 
2. Nye projekter og kunstneriske eksperimenter
Der er også nye værker skabt med quadrophonic (eller nærmest quad) lydformater, såsom Suzanne Ciani’s live quadraphonic LP og projekter som “Quadraphonic Leslie Experience”. 
3. Festivaler og immersive setups
For eksempel har Glastonbury annonceret planer om at installere quadrophonic ambient lydsystemer ved en scene, hvor musikken skal omgive publikum fra fire kanter. 
4. Teknologisk relateret interesse
Udover de analoge mix og reudgivelser ser man også interesse for moderne formater (Blu-ray, højopløst digitalt), der kan indeholde quad mixes. 

Hvorfor nu?

Her er nogle mulige årsager til, at quadrophoni vender tilbage:
• Nostalgi og samler-værdi: Mange har stor kærlighed til de originale quad mixes, og at disse nu bliver tilgængelige igen giver incitament for samlere og audiofile.
• Teknologisk modenhed: De moderne hjemmestereo/lydsystemer og digitale formater med høj opløsning gør det lettere at udgive og nyde quadrophonic lyd sammenlignet med dengang i 1970’erne, hvor udstyret var dyrt og komplekst.
• Immersive lydtrends: Der er generel interesse for surroundlyd og immersive audio (f.eks. Dolby Atmos, 3D-lyd), og quadrophoni kan betragtes som et simpler eller mere “puristisk” surroundformat.
• Kunstneriske muligheder: Nogle musikere og producere ser quadrophoni som en kreativ dimension – at det åbner for en anden måde at placere lyd på, skabe rum og stemning.

Begrænsninger / Hvorfor det stadig er niche

Selvom der er interesse, er quadrophoni ikke tilbage som mainstream:
• Det kræver fire højtalere og ofte specifikt udstyr for at høre quadmixes korrekt, hvilket ikke alle har.
• Mange moderne forbrugere foretrækker nemme løsninger som soundbars, stereo eller Atmos-systemer, hvilket ofte gør quad mere besværligt.
• Markedet for quad mix-mastere og den nødvendige hardware (decodere osv.) er stadig relativt lille.

Hvis du vil, kan jeg undersøge, hvordan interessen er i Danmark / Skandinavien — om der f.eks. udkommer quad versioner her, butikker, events osv.?
Venligst Brian

Aurex Sysem 15 - Ortofon 445
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Denon DBP 2012UD
ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Ja, man kan spørge ChatGBT om meget og med lidt held også få brugbare svar.

Jeg er nu af den opfattelse at gammeldags Quadrofoni altid vil være et niche område indenfor hifi. Interessen her på forummet vidner om dette. Men derfor kan vi jo godt nørde videre med vores grej, plader, SACD’er, DVD’er osv.

Men det er sjovt at se folks reaktion, når de hører det for første gang. De fleste musikelskere, som måske ikke er super audiofile, bliver som regel blæst bagover af oplevelsen. Kombinerer man det gode gamle vintage anlæg med en lidt mere moderne SA-CD / DVD afspiller, så er systemet ret imponerende. Men også de gamle SQ, QS og CD-4 skiver kan lyde ret godt.

På loppemarkeder kigger jeg altid efter quad plader, men også efter musik DVD’er. Mht musik DVD’er er der langt mellem snapsene. Jeg har dog nogle stykker som alle er fantastiske, fx:

Metallica S&M, live koncert fra 1999
Scorpions live
Eagles - Hell Freezes Over
Leonard Cohen - Live in London
David Gilmour - live fra London
En af Eric Claptons Crossroads guitar events
Og nogle flere…

Af SA-CD’er har jeg:

Jeff Wayne - The War Of The World
Pink Floyd . Dark Side Of The Moon

Jeg har en konto på det forum der hedder quadraphonicquad.com, men omkring musikken og medier handler det desværre mest moderne releases i dolby Atmos og hvad det nu hedder alt sammen. Så ikke så interessant for mig.

Lidt ældre DVD’er i 5:1 surround kan nemt afspilles på min Harman-Kardon DVD-47 afspiller i 4:0 format der matcher det gamle system.

Men jeg har grejet og omkring 30 gamle quad plader, så det snurrer jævnligt her på parcellen 8)

IMG_2397.jpeg
IMG_2394.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Tak for dit indlæg Kenneth!
Jeg er i proces med at opbygge et 4.0 anlæg på vores kontor, hvor den første del er oppe at køre, altså forstærkerne (Aurex) og to Ortofon 445. Mangler at installeres 2x13m 6kvt kabel fra monoblokkene til baghøjttalerne, som også bliver Ortofon 445. Stuen er allerede "omringet" med din 4VN880 og den restaurerede BG6000, som du kender.

Jeg har kun små 20 quad plader 98% i CD4.

Har været på jagt efter gamle quadmix genudgivet på SACD, DVD-A og BluRay-A. Her er lyden super fin på de gamle anlæg. Intil videre har jeg kun en fire stykker, men det antal vil helt sikkert ændre sig. Du har ret i at de gamle CD4 plader kan lyde godt, men ikke altid gør det :lol: CD4 systemet giver jo heller ikke bedre kvalitetslyd en FM-båndet kan præstere. Hertil skal man lægge lidt knas, som ofte stammer fra dårlig presning at vinylet.

Jeg ligge på lur efter en Sony QD-2020, da jeg også har et par skønne SQ skiver, men nok først til næste år. Min bedre halvdel mener at hifi budgettet er brugt for i år :lol:

En JVC 4DD-10 er på vej ind på hylden. Den skulle være designet uden brug af de nu sjældne CD4 IC'ere, men med konventionelle komponenter. Glæder mig til at se hvordan den arter sig.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ScanDynacoNut 08 okt 2025, 09:32, rettet i alt 1 gang.
Venligst Brian

ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
trikker
Lokalitet: Viborg
Geografisk sted: Foran højtalerne

Indlæg af trikker »

En hurtig søgning på Ebay viser mange titler. men er det så det man kan lide ?
Der er i alle prislejer.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=qu ... m570.l1311

Men hvis den bedre halvdel siger budgettet er brugt, gælder det om at træde varsomt.
Når hun spørger " er den ny ?", er det med at være hurtig og sige
" den der ? nej den har jeg bare ikke hørt længe"
Brugeravatar
ScanDynacoNut

trikker skrev: i dag, 08:58 Når hun spørger " er den ny ?", er det med at være hurtig og sige
" den der ? nej den har jeg bare ikke hørt længe"
Farlig strategi, når hendes ankomst ikke var med 4-toget ;)
Venligst Brian

ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Jeg er fristet ;)

https://www.ebay.com/itm/365900353254?_ ... R5rAjqq4Zg

23 Black Sabbath albums i Quadradisk format :Thumpsup:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Her vil jeg kritte skoene og byde ind. Jeg holder mig væk, da budgettet er brugt, siger chefen ;)
Venligst Brian

ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
trikker
Lokalitet: Viborg
Geografisk sted: Foran højtalerne

Indlæg af trikker »

KenRas skrev: i dag, 09:41 Jeg er fristet ;)

https://www.ebay.com/itm/365900353254?_ ... R5rAjqq4Zg

23 Black Sabbath albums i Quadradisk format :Thumpsup:
Hvad venter du på ? Vi går vinteren imøde, med mange mørke timer. :p
Besvar