Grammofon studio 60erne søges

Analog når det bedst
thorlund321
Lokalitet: Nørresundby

Indlæg af thorlund321 »

Tror den bliver svær at finde, jan :-)
Fensten skrev: 08 sep 2025, 18:01
thorlund321 skrev: 08 sep 2025, 14:39 Det er en Neumann PAG grammofon. De leverede også andre ting til DR i 40´erne / 50´erne. Muligvis en Lyrec tallerken, men Lyrec kan også ha´ brugt Neumann´s ? Armen er Ortofon, noget RF

Sørens osse. Her troede jeg at mine Sony TTS og Garrard 401 værker var endgame.

Tak for det !!! :(

Mvh.

Fensten
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Jeg sad og studerede lidt musikhistorie - nærmere betegnet historien om pigtrådsmusikken i starten af 60'erne.

Jeg er vel nærmest naturligt optaget af både musikken, men i særdeleshed også om det tekniske grej, både på scenen og i studier/radiofoni og så videre.

Så stødte jeg pludselig på denne passage i billedstrømmen, hvor jeg ser mindst 2 af disse Neumann pladespillere stå i et studiemiljø i DR. Der står såmænd også i et andet klip 3 stk EMT 930 - tror jeg. :QQS:

Klippet er kort, men befinder sig her: https://www.youtube.com/watch?v=XvIaPRwz5-A på tidskoden 11:40

Vh
Freddy
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af bjerager »

...og fire Lyrec på stribe...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
peter1071s
Lokalitet: Greve

Indlæg af peter1071s »

Lidt ' Grammofon studio 60'erne' er der vel over mit Spillebord' som det er betegnet i brugsanvisningen fra 1959.

Det er udstyret med:
- en LYREC modificeret Garrard 301 pladespiller, med centreringsordning for skiverne, samt lyslampe for nemmere at kunne se og finjustere hastigheden. (samme anordninger som brugt på LYREC's AG 40-2),
- en DISA type 91M10 mono rørforstærker med justerings mulighed af Styrke, Nålefilter og Afspillingskurve. Selvfølgelig udstyret med de originale radiorør benævnt Statsradiofonien, JS trafoer og JS stepup.
- en Ortofon tonearm type RK 309
- en lineal i plinten, med lampeholder/spejle så man kan se hvor man er på skiven, samt et løfte-setup til tonearmen.

Alt i alt et fantastisk stykke arbejde, som nok ikke vil kunne gøres i dag for almindelige menneske penge.
….og den virker ganske fint.

Venlig hilsen
Peter
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar