Ortofon AS212 antiskating problem

Analog når det bedst
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Jeg har en fin AS212 arm på min Beogram 3000 / TD124-II, men har konstateret at antiskating funktionen ikke virker. Sætter jeg min blanke Pioneer antiskating test plade på, så kører armen temmelig hurtigt ind mod midten. Selve justeringen på armen er ret løs og har ingen virkning.

Efter lidt Google søgninger kan jeg se at problemet jo nok er enten løse eller manglende magneter. Jeg kan også læse at de kan miste deres magnetisme.

Så spørgsmålet til de kloge pladespiller eksperter er hvordan det skal gribes an? Er der nogen der har erfaring med dette problem?

Der er vel ingen anden mulighed end at få armen afmonteret og få den skilt ad, så jeg kan se magneterne?

Gode råd og vejledning modtages meget gerne :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Ikke, at jeg tror, at jeg kan være til stor hjælp, men jeg har også sådan en arm - og jeg kan godt lige kigge lidt på den og se, om jeg kan knække nødden.
Det bliver nok en gang sent i aften.... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Ok- nu har jeg kigget lidt på sagerne:

Jeg har den samme arm - men sat på en ERA MK4 (originalt). Jeg satte det op, så jeg kunne teste antiskatingen - endda også på formentlig den samme Ortofon/Pioneer testplade med glat overflade, som du antageligt bruger, Kenras.

Jeg ved ikke, men jeg har jo den lille magnet - men den var faldet af og jeg har derfor haft den gemt i en lille pose ved pladespilleren. Den magnet er jo altafgørende for antiskatingfunktionen. Den minder vel egentlig lidt om den "Eddy-brake" teknik, der er anvendt i hastighedsjustering på en Thorens TD124.

Jeg har set, at Tonni (som jeg ved har en stor mekanisk forståelse samt endda også har en AS212-arm) har lagt en "limekommentar" ind i his067's Bokrand-tråd - hvor jeg har tilladt mig at få uddybet, hvordan magneten skal sidde for korrekt funktion.https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?t=16176

Min magnet har tilsyneladende ikke mistet kraft - men jeg må spørge dig, OM du har magneten?

Her et par billeder af magneten + et billede med bevis for, at der stadig er en vis magnetkraft:
20251106_225854.jpg
20251106_230039.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

20251106_234233.jpg
Her et billede af mit magnet/arm-kompleks med "løs magnet", som egentlig ifølge Tonni skal limes på . Jeg forestiller mig, at denne magnet, med sikker hånd og god lim, skal limes på den konkave del af den grå plastslæde for at det skal give mening,
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

Jeg kan ikke bidrage med magneter el. lign til den specifikke tonearm.

Men at bruge en blank plade uden rillemodulation er ikke måden at finde den passende/rigtige antiskating-indstilling på. Det kan godt være det ser pænt ud, men med dén metode inddrager man ikke "de faktiske forhold i metalindustrien", som Dansk Metal-formanden Claus Jensen engang sagde.

Skatingen (og dermed behov for antiskating) afhænger bl.a. af rillemodulationen, da denne medfører friktion mellem rille og pick-up (hvilket der stort set ikke er på en blank plade).

Dette (altså betydningen af rillemodulationen og friktionen den medfører) ses f.eks. på en del pladespillere, hvor antiskating-skalaen afspejler nåletrykket/sporingskraften: Jo højere nåletryk - jo højere antiskating (fordi højere nåletryk medfører øget rillefriktion og dermed skating).

Det samme ses på nogle pladespillere, der har forskellige AS-skalaer for sfærisk og elliptisk nåleform (da de har forskellig rille friktion).

Det vi gerne vil opnår med en AS-indstilling, der er så rigtig som mulig *) er at fordele sliddet på de to rillevægge, så ensartet som muligt, således at vi ikke får for lavt eller for højt tryk på nogle af væggene. Det første er værre end det sidste, da for lavt (nåle)tryk gør at pu'en ikke ligger an til rillen hele tiden, men "slipper og rammer" den gentagende gange. Det svarer lidt til hvad der sker med ens fødder, hvis man vandrer langt i sko, der "svupper" og ikke sidder ordentligt fast på foden: Man får vabler - og efter dette åbne blødninger pga. det gentagende slid.

For ikke at løbe risikoen ved for lavt nåletryk på nogle af rillevæggene justerer jeg nåletryk og AS på følgende måde:
Start med det nåletryk producenten foreslår og den AS, der fremgår på pladespilleren.
Kan man ved dette afspille den kraftigste skårne plade (rillemodulation), man har, uden forvrængning i nogle af kanalerne (V og H), så er nåletryk og AS godt indstillet.
Jeg bruger til dette en testplade - nemmest Ortofons, der har rillemodulation i forskellige trin op til 80 um. Jeg er glad når pu'en kan spore 70 um uden forvrængning.

Man kan evt. reducere nåletrykket til forvrængning forekommer, hvis man vil opnå lidt mindre pladeslid. Men ikke mere end at forvrængning ikke høres (det er ret let på nævnte plade - det er bl.a derfor den er god).
Hvis forvrængningen forekommer først i H kanal, så man øge antiskatingen - hvis den forekommer i V kanal, skal man reducere den.
Hvis man ikke kan få forvrængningsfri gengivelse i begge kanaler, må man øge nåletrykket og juste AS'en til man opnår dette.

Jeg husker fra tidligere, at der er forskellige "trosretninger" indenfor AS-justering (og folk må jo behandle deres egne pu'er og plader så tosset som de vil).
Den her beskrevne måde hviler på "de faktiske forhold i metalindustrien", men man må jo selv afgøre, hvilken rillemodulation, man finder er det højeste niveau, man har brug for at kunne afspille forvrængningsfrit. 60 um kan også være et bud.

*) AS-indstillingen vil altid være et kompromis mellem forskellige forhold, så derfor vil den aldrig være 100 % korrekt over f.eks. en hel pladeside - men man kan ramme det bedst mulige kompromis.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

20251107_001106.jpg
Hvis Magneten (ental) ikke er til stede - kan man måske med lidt file-evner selv lave een?
Man kunne måske "pelse" een af de køleskabs-magnetfigurer, som man ofte har siddende arbejdsløse på køleskabslågerne - og bearbejde den. Det kunne næsten være morsomt for en gangs skyld at gå så lavpraktisk til værks, som tilfældet ville være.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Lige en hurtig.
Du har ret Freddy. Magneten skal ganske rigtig limes ind i plastslæden, hvor din pil peger.

Beklager jeg ikke lige har været på... ;)
Bare det GLØDER!!!
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Jeg skrev følgende til Tonni i en anden tråd. Det er naturligt at fortsætte det her, synes jeg:

Jeg skrev:

"Tak Tonni! :thumbsup:

Det link forklarer rigtig meget. Jeg vil fortsætte emnet "ovre" i Kenras' tråd omhandlende det samme.

Men selve magneten (som der ifølge linket dog skal være 2 af?) - skal den limes ind i den grå slæde eller blot på? - er der en ""hylde" i den grå, som magneten skal ind i - eller skal den blot limes på kanten af slæden?

Vi kan fortsætte ovre i den nævnte tråd.

Vh
Freddy"

Tak for det Tonni - jeg synes bestemt ikke at du skal beklage noget - du er jo hjælpsomheden selv. :cool1:
:p Du ser vel mine spørgsmål herover?

Og er der een eller to magneter - og hvor skal nummer 2 i givet fald sidde? og hvordan?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Hvis man kigger ind i den del af konstruktionen, som er tættest på armens omdrejningspunkt / pivot'en), er der tydeligvis en plads til en magnet ligeledes. Så det kan jo være, at der skal sidde 2 - både een i enden af plastslæden og een i det lille kammer, som er lavet i selve godset til pivot. eller tager jeg fejl mon?
20251108_151435.jpg
Brugeravatar
Tonni

Indlæg af Tonni »

Der skal være to. En konveks i armen. Og en konkav i plast slæden.
Og de skal tiltrækkes hinanden, når de monteres...
Bare det GLØDER!!!
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Nu har jeg siddet og kigget - både lidt på min egen AS212 og diverse billeder på nettet: Jeg kan med min bedste vilje ikke få øje på ét eneste billede som viser, at der sidder en magnet limet på den grå plastslæde, selv om det ville give god mening.

Kan man forestille sig, at der sidder en magnet indstøbt i den grå plastslæde?

Se lige dette link samt på billedet, som jeg bringer her.

https://share.google/O3M2ZNwB1ycKhDqxL
images.jpg
Kunne du, Tonni evt. lokkes til at tage et tydeligt og illustrerende nærfoto af arnestedet?

Vh
Freddy
Brugeravatar
Tonni

Indlæg af Tonni »

Limet i et indhak.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlæg af Tonni »

- I hvert fald i min "Mk.I."
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlæg af Tonni »

Begge magneterne, som er sluppet i limningerne, kan også ses på det første billede.
I den tråd jeg linkede til, i nabotråden, her.

Link direkte til billedet. Som jeg håber virker:
https://soundmediagroupau.s3.ap-southea ... 9d8e69.JPG

Billede
Bare det GLØDER!!!
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

hmmm - ja, det kan jeg godt se :p . Min AS212 er en såkaldt MK1 - dvs en Ortofon med bl.a. lysegrå plastdele og metalfarvet kontravægt - og som så vidt vides aldrig har siddet på en Telefunken-pladespiller.

Jeg har nu fisket min ensomme Magnet frem og prøvet at se, om jeg kan gennemskue mekanismen - og hvis jeg nærmer min magnet til den grå plastslæde, så suges min magnet altså mod plastslæden - som om der sad en magnet inde i selve slæden. Der sidder tydeligvis ikke en magnet pålimet plastslædens konkave frontdel.
Konstruktionen lift/antiskating/armholder er lavet af et ikke-magnetisk materiale. Hvis min magnet skal lade sig "suge" mod plastslæden, må slæden være magnetisk i sig selv (dvs. med evt. indbygget magnet?)- eller også sidder der nogle ståldele under plastslæden, som påvirker eksperimentet.

Hvordan ser dit eget eksemplar (MK1) ud nede i "arnestedet"?

Vh
Freddy
Besvar