Elway’s ting & sager
- Elway
- Lokalitet: Aalborg
Elway’s ting & sager
tak, Tonni og trikker - det giver mening. Jeg måler lige de firkantede når jeg har fået havet kredsløbet ud. Hvis de ikke måler skævt, så nøjes jeg med at skifte lytterne. De måler iøvrigt "mærkeligt" på deres plads - min komponent-tester siger at de er en "resistor", så enten er de off eller mine fingre er. Det må ud og måles i fri luft - men skiftes uanset hvad.. :-)
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
- Elway
Elway’s ting & sager
Loddekolbe og tinsuger+ desoldering wick på en søndag... mens fruen bager småkager ovenpå... ja, tak
Jeg fik de 2 x 2 50uF lytter ud er de Brauns. Målte: 60,6, 60,3 (fra samme højttaler) og 51,5 og 55,9 (fra den anden). Så, et godt 20% skred i den ene og til ca 12% i den anden. Højeste ESR var 0,27Ohm på en enkelt, pænt derunder for de 3 andre. Fint nok.
Jeg fik de 2 x 2 50uF lytter ud er de Brauns. Målte: 60,6, 60,3 (fra samme højttaler) og 51,5 og 55,9 (fra den anden). Så, et godt 20% skred i den ene og til ca 12% i den anden. Højeste ESR var 0,27Ohm på en enkelt, pænt derunder for de 3 andre. Fint nok.
- Elway
Elway’s ting & sager
Iøvrigt, stor ros til Braun for filteret. Og boltet fast.
Der var dog brugt pænt meget loddetin og min nye Weller skulle et stykke over de 400gr før der var lidt hug. Men det gik.
Der var dog brugt pænt meget loddetin og min nye Weller skulle et stykke over de 400gr før der var lidt hug. Men det gik.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Elway’s ting & sager
Hmm, de er loddet med blyholdig tin så du burde i princippet ikke behøve over 270 gr. da det smelter ved 180 gr. Som tommelfingerregel kan man regne med spidstemperaturen skal være smeltetemperaturen + 100 gr.
Hvad er det for en spids du har på? Når der er så meget kobber skal du have en stor spids på. tag et billede af spidsen og læg op.....loddekolbespidsen....
400 gr. er for varmt, det brænder fluxen alt for hurtigt af og du får dårligere lodninger. Du skal virkelig være hurtig for at køre med 400 gr.
Hvis du bruger blyfri tin skal din spids være vædet når du sætter den i holderen, det er for at undgå spidsen oxiderer
Hvad er det for en spids du har på? Når der er så meget kobber skal du have en stor spids på. tag et billede af spidsen og læg op.....loddekolbespidsen....
400 gr. er for varmt, det brænder fluxen alt for hurtigt af og du får dårligere lodninger. Du skal virkelig være hurtig for at køre med 400 gr.
Hvis du bruger blyfri tin skal din spids være vædet når du sætter den i holderen, det er for at undgå spidsen oxiderer
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Elway’s ting & sager
Og også af hele loddestationen. Weller laver flere forskellige typer kolber/spidser.
Bare det GLØDER!!!
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Elway’s ting & sager
Hvad skal man regne med hvis man bruger blyholdigt loddetin?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- Tonni
Elway’s ting & sager
Som Niels skriver, vil 270-80 grader være nok. Så en Weller, med den rigtige spids, på 340-370 grader skulle ikke have problemer. Den rigtige spids er så stor. Som en skruetrækker på 4-8mm...
Hurtig opvarmning, så det hele ikke bliver brændt i stykker.
Hurtig opvarmning, så det hele ikke bliver brændt i stykker.
Bare det GLØDER!!!
- Elway
Elway’s ting & sager
Det er en meget "spids" spids jeg har på, det er nok der den ligger. Det giver mening med en bredere, det kan jeg godt se
Min Weller er en WE1010
Min Weller er en WE1010
- Tonni
Elway’s ting & sager
Ja så ville jeg gå efter en som denne:
https://elektronik-lavpris.dk/p90933/we ... flat-32mm/
Eller endda lidt bredere...:
https://el-supply.dk/shop/790-weller-lo ... 053298699/
https://elektronik-lavpris.dk/p90933/we ... flat-32mm/
Eller endda lidt bredere...:
https://el-supply.dk/shop/790-weller-lo ... 053298699/
Bare det GLØDER!!!
- Elway
Elway’s ting & sager
Jeg har lige bestilt et sæt på 5 forskellige. Tak for hjælpen!
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Elway’s ting & sager
Sammenligning: Et æg skal koges.
eksempel 1: En gryde med 5 l vand bringes i kog
eksempel 2: En lille gryde, kun lige med plads til ægget, med en spiseskefuld vand bringes i kog
I hvilket eksempel vil ægget hurtigst tage varme? jeg ved godt det lidt giver sig selv, det er blot for at illustrere det er det samme der sker med den lille spids, men det er nemmere at forholde sig til æg
eksempel 1: En gryde med 5 l vand bringes i kog
eksempel 2: En lille gryde, kun lige med plads til ægget, med en spiseskefuld vand bringes i kog
I hvilket eksempel vil ægget hurtigst tage varme? jeg ved godt det lidt giver sig selv, det er blot for at illustrere det er det samme der sker med den lille spids, men det er nemmere at forholde sig til æg
Mvh Niels
- Tonni
Elway’s ting & sager
Så lidt Morten!
Du vil blive overrasket, over hvor meget spidser, og teknik, betyder...
Bare det GLØDER!!!