Måling af enheder: Thiele-Small (T/S)

Alt om GDS
Besvar
Lautreamont
Lokalitet: København

Indlæg af Lautreamont »

Kære alle

Jeg har for nyligt modtaget mine nye fuldtoneenheder. Hvis der begynder at afføde sig en vis skepsis hos det nærlæsende medlem, der formentlig studser over tillægsordet "ny" på et "vintage"-forum, så fat mod. Der er tale om nye enheder, bevares, men de er fremstillet med udgangspunkt i en original Telefunken ramme og ligeledes en original alnico magnet.

Jeg er interesseret i at måle enheders parametre, der forekommer at være afgørende når man ønsker at fremstille et passende højttalerkabinet.

Er der nogen her i dette forum der har forstand på den slags? Måske kunne der endda være et medlem her på siden, der kunne være behjælpelig med at måle enhederne. Jeg bor i hovedstaden.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Jeg har ikke forstand på det. Men har ladet mig fortælle REW, som kan hentes gratis, skulle kunne bringes til det.
Angivelig er der dog behov for et lydkort, som kan sløjfe udgang til indgang, for det skal kunne lade sig gøre. Samt en ekstern forstærker, til at drive højttalerne.

Prøv at søge REW og T/S på nettet og YouTube...
Bare det GLØDER!!!
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Klarskov »

Jeg kan ikke huske hvor meget REW kan gøre på den front, men den tyske Audiotester er nok mere oplagt - den kræver også et lydkort (som både kan "sende" og "modtage") og en PC, naturligvis. Desværre ser det ud til, at udvikleren har nedlagt projektet. Men det kan stadig hentes her: https://www.heise.de/download/product/audiotester-1115 - hvis manualen ikke følger med, kan jeg sende dig den. Den forklarer ganske godt, hvordan man gør. Alternativt: Jeg riggede en måleopstilling op for ikke så lang tid siden. Den kan sikkert genskabes, hvis du har mod på en udflugt til nordsjælland.
vh
Hans Jørgen
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Bare det GLØDER!!!
Besvar