Hej Björn!
Velkommen til kaos med rør

. Det er rigtig svært at beskrive lyd og øret husker normalt ikke særlig godt.
Mine erfaringer er ret enkle. Samtidig vil jeg nævne, at jeg stort set KUN har erfaring med de gamle rør (NOS) og i den dur.
Jeg bruger rør i alle mine guitarforstærkere uden undtagelse. Hertil (guitarforstærkere) er rør fra Philips-familien utroligt velegnede, godt med kød - kraft - og fylde (varme om man vil) - Philips familien er rør fra Mullard - Philips - Miniwatt - Valvo og jeg har helt sikkert glemt flere. De amerikanske GE-Sylvania - RCA- m.fl. er generelt i mine ører hen ad det samme.
De eneste, der i det store hele skiller sig ud i mine ører, er, at rør fra Telefunken/Siemens i højere grad lyder slankere - mere finkornede - egale og analytiske - og mange føler, at disse rør i høj grad egner sig til Hifi... hvilket man jo altid kan diskutere. Dem holder jeg af at bruge i de få Hifi-rørforstærkere, som jeg har. Men også her er "Philips-rørene" fine - blot med en lidt anden, men også lækker, lydsignatur.
I det hele taget, så er det med om rør har forskelig lyd altid været kilde til debat - og læner sig til tider op ad woodoo, som jeg helst ikke vil argumentere for, da jeg ikke tror på det.
Men rør er konstrueret lidt forskelligt og der ER mange variable i spil. Fx hvordan røret bruges - hvilke spændinger der tilføres - slidtageniveau og sikkert meget mere.
Det bedste du efter min beskedne mening kan gøre, er at indkøbe en røvfuld fabrikater - og prøve dem af under retvisende og nogenlunde ensartede forhold og danne dig dine egne indtryk. ECC83/12AX7 er et glimrende rør at eksperimentere med. Rørene skal selvfølgelig gerne være noogenlunde friske, men de kan lyde og virke fint "langt ned" i slidtagefeltet før de bør skiftes.
Om et rør bør "tilspilles" har jeg ingen mening om eller erfaring med. Nogle mener det, fordi de synes at kunne høre en forskel og nogen synes ikke at der er forskel på et såkaldt tilspillet rør. og et ikke-tilspillet (hvis det ord overhovedet kan bruges i rørverdenen).
Jeg gør opmærksom på, at jeg har været vant til at lytte i mange årtier - men det har også lært mig, at det er utrolig let at bilde sig selv en hel masse ind - for herefter at videregive det. Som tidligere skrevet, så er psyken en grim modspiller i disse sager og øret husker dårligt - går der meget mere end et par minutter, så er det vanskeligt at skelne mellem subtile lydforskelle.
Jeg glæder mig til at læse, hvad du erfarer og hvad du gør
Ps: De eneste "nyere" rør, som jeg har erfaring med er RTF (EL34) samt de Russiske 6P14P-EB (EL84) - disse rør er fra primært 70'erne og 80'erne - og de fungerer bare fantastisk. Robuste og driftsikre.
Venligst
Freddy