Yamaha NS-20M

Rosinen i pølseenden
Besvar
Brugeravatar
Gottschalck
Lokalitet: Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Yamaha NS-20M

Indlæg af Gottschalck »

Disse for mig ganske ukendte Yamaha højtalere landede den anden dag her på matriklen. Erfaringen fra M modellerne sagde mig at de måske kunne være interessante, da jeg er svært glad for mine NS-1000M monitorer.
Der findes ikke meget info om dem på nettet, men kort fortalt en 3 vejs model på størrelse med den gamle Dali 3.
En bas på 23 cm i et lukket kabinet på 28 liter, en titanium mellemtone og diskant. Kabinetter lavet i samme look som NS-1000M. De er så vidt jeg kan finde frem til, lavet i en forholdsvis kort periode fra ca. 1983-87. Mine med serienummer 1085XX. Kabinetter mærket:left og right i spejlede sæt. I HifiÅrbogen fra 1985 står der, at diskant og mellemtoner er af titanium-karbid. Prisen var 2800,- stykket, immervæk meget i forhold til de 695 en Dali 3 kostede.
Der er kort lyttet til dem her i kontoret, altså et lille rum. De er meget monitoragtige og nok de mest afslørende små højtalere jeg har lyttet til i mange år. Bund er der ikke meget af, men godt med slam og punch, når det kræves. Mellemtonen og top fremstår afslørende, især stemmer fremstår utroligt klart. Jeg hører faktisk ting jeg ikke har hørt på referencepladerne før. Toppen er ikke bedre end på NS-1000M, men jeg tænker at en god sub kunne være sjov at prøve samme med dem. Der er virkelig lagt fokus på stemmer og dynamik her. Lyden minder lidt om lillebroderen NS-10M, som jeg husker det. Jeg tænker at den er tiltænkt, som en lidt større monitor, måske til kontrol af stemmer?
Who Knows
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Gottschalck 08 jan 2026, 07:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
Lokalitet: Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Yamaha NS-20M

Indlæg af Gottschalck »

Filter og enheder. Enhederne er som altid fra Yamaha flot lavet. Ikke så voldsomt, som de større modeller.
Filteret - tja. En kondensator på 10, 5,4 samt 1,5 uf. Mon det kan lønne sig at skifte dem?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway
Lokalitet: Aalborg

Yamaha NS-20M

Indlæg af Elway »

Sejt, Jesper. Tillykke med dem. De er jo måske lidt for store til et skrivebords setup, men super til en reol, stands mm. Man kan godt se et meget stærkt slægtskab til NS-1000m, og det er jo ikke nogen dårlig storebror :-)
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Besvar