ACCUPHASE T-103_signalstyrke

Tuner/Radio i alle afskygninger
Besvar
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Indlæg af Nilau »

Hej alle FM’ere…

Jeg bruger en gang imellem min Accuphase T-103 via antenne oppe på taget. Generelt er jeg tilfreds med lyden.
Meget tilfreds, faktisk!
Og der er ingen sus der generer på nogen måde. Men jeg er kommet lidt i tvivl om udlæsningen af signalstyrke-meteret. Se på billedet.
Meteret siger “80%” og ikke “100%”. Er det normalt for en hjemmeantenne i 5. sals højde på Østerbro?
Hva’ siger eksperterne..? ;-)

MVH.
Nilau
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Hej Nilau!

Jamen jeg har også sådan en T-103 i fin stand. Den er jeg ligeledes utrolig glad for - lyden og modtagelsen er fantastisk. Jeg har ikke frisk hukommelse på, hvor "højt" signalstyrkemetret står på denne tuner, men de fleste af mine tunere viser en signalstyrke på ca. de 80 procent, hvilket er nok til at tunerne kan gengive støjfrit i stereo (altså levere de ca. 75dB's dæmpning af støjen, som jeg forstår det).. . Jeg bruger en udendørs 5 elementer triax pegende direkte på Mejrup-senderen, som ligger ca. 35 km væk i fugleflugtslinje. Antennen sidder på en et-plans villa i ca. 7-8m's højde uden forstyrrende bygninger og installationer - og deler ikke signal med noget andet.
Jeg agter at afprøve min T-103 i aften, så vi kan få at se, hvor højt min så går op.... :p

Hvor langt er der til din nærmeste/foretrukne sender (går ud fra, at det er DR, som du referer til?) - og er der generende bygninger, som kan forulempe modtagelsen? ("skygger" / Multipath) Peger din antenne lige på den foretrukne sender? Hvilken "hjemmeantenne" bruger du? kan den noget? Har du tidligere haft kraftigere udslag på dette meter med den samme station?

Tilføjet spørgsmål: Deler du din antenne med andre?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

hmmm - der ER noget med, at visningen viser hhv. % og Dbf - hvilket giver forskellige værdier..

I brugervejledningen ses dette forsøgt forklaret på side 4: hvis nogle af de tilstedeværende rigtige radioteknikere kan forklare hvordan man tyder dette for fx mig, som er en glad amatør - så kunne det nu være fint :p

Jeg har vedhæftet brugsvejledning - som er hentet på nettet:
Accuphase T-103 Manual.pdf
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

OK- nu har jeg haft min egen T-103 koblet til på de ovenfornævnte konditioner. Hhv på P1 samt P3 ( P1/2 er her 90,1MHz og P3 ligger på 92,9 MHz) -
Vi ser, at jeg kan få metret på signalstyrke op på ungefähr 100% (ca. 68dBf) på P1/2 og på P3 er værdien 110-120% og ca. 78dBf
20260213_173031.jpg
se gerne billeder:
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Men for at vi kan sammenligne dette yderligere og for at kunne fastslå, hvorvidt der er noget galt med tuneren eller dens meter, må vi vel nødvendigvis skulle kende feltstyrken?

Vh
Freddy
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Som Freddy så rigtig skriver, skal vi kende feltstyrken.
Der er flere parametre, der kan spille ind.
Hvilken antenne er der tale om?
Hvor langt er du fra senderen?
Hvor godt er senderen vedligeholdt? Og det er ikke helt godt, da mange af senderne er temmelig slidte! Husk politikerne mente FM skulle dø...
Hvor langt er antennekablet?
Hvilket kabel er det? - Kabler har forskellig dæmpning.
Hvor gammel er installationen?
Og hvordan er kablet trukket? Buk radius osv...

Men Alt det taget i betragtning, ser det vel ikke helt tovligt ud?
Er du i tvivl, kan du alliere dig med en tekniker, som har en målesender. Som så kan måle tuneren ud, ved at sende et kendt signal ind i tuneren...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Hej.
Så kunne Smoelfen ikke dy sig længere med at deltage i debatten her på sitet. Jeg er gammel hi‑fi‑nørd og byggede mine første rørforstærkere i 1977 som 11‑årig med EL84 i udgangen, og det er siden blevet til i alt ni forskellige rørforstærkere op gennem det forrige århundrede. Jeg byggede sågar en enkelt med Eimac HF‑rør, 4CX250, i single‑ended udgave.
Jeg nåede at holde 15‑års jubilæum som 24‑årig i samme radioforretning, hvor det meste af tiden gik på værkstedet. I dag lytter jeg mest på nogle Bose Studiocraft Type 4, som jeg købte tilbage i 1984, samt noget JVC‑udstyr fra samme tid.
Min interesse er nok mere radioteknik, så derfor bliver jeg lige nødt til at give mit besyv med her. 😉

Fredmarantz skrev: 13 feb 2026, 16:30 hmmm - der ER noget med, at visningen viser hhv. % og Dbf - hvilket giver forskellige værdier..

I brugervejledningen ses dette forsøgt forklaret på side 4: hvis nogle af de tilstedeværende rigtige radioteknikere kan forklare hvordan man tyder dette for fx mig, som er en glad amatør - så kunne det nu være fint :p

dBf forholder sig til den gamle, anerkendte måleenhed for signalstyrke dBµV i broadcast antenne anlæg således, at 50 dBf ≈ 38,75 dBµV (75 Ω). En normal tuner i stereo skal som udgangspunkt have – med rund hånd – omkring 30 dBµV → 31,62 µV (300 Ω) → 35 dBf for at fungere med rimeligt S/N i stereo. De gamle fællesantenneanlæg skulle - hvis jeg husker rigtigt - levere 54 dBµV i 75 Ω.

Jeg har vedhæftet brugsvejledning - som er hentet på nettet:
Accuphase T-103 Manual.pdf
Tonni skrev: 13 feb 2026, 21:05 Som Freddy så rigtig skriver, skal vi kende feltstyrken. På Østerbro burde der være rigeligt med signal.
Der er flere parametre, der kan spille ind.
Hvilken antenne er der tale om?
Hvor langt er du fra senderen? Ca. 10 km til Gladsaxe masten.
Hvor godt er senderen vedligeholdt? Og det er ikke helt godt, da mange af senderne er temmelig slidte! Husk politikerne mente FM skulle dø... Nej, det er ikke rigtigt. DR’s FM‑sendere kører med AGC og holdes inden for ca. ±1 dB af nominel udgangseffekt, netop for at sikre stabil feltstyrke og overholdelse af myndighedskrav. Store effektsving på senderen er ikke acceptable uanset anlæggets alder. Myndighederne accepterer ikke store udsving i udgangseffekt. Derudover står der helt nye Rohde & Schwarz‑sendere i Gladsaxe og stort set også i resten af landet. Modulationen kunne derimod variere i kvalitet på de gamle sendere.
Hvor langt er antennekablet?
Hvilket kabel er det? - Kabler har forskellig dæmpning.
Hvor gammel er installationen?
Og hvordan er kablet trukket? Buk radius osv...

Men Alt det taget i betragtning, ser det vel ikke helt tovligt ud?
Er du i tvivl, kan du alliere dig med en tekniker, som har en målesender. Som så kan måle tuneren ud, ved at sende et kendt signal ind i tuneren...Sig til, det kan måles :-)
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Smoelfen skrev: i går, 00:24 Nej, det er ikke rigtigt. DR’s FM‑sendere kører med AGC og holdes inden for ca. ±1 dB af nominel udgangseffekt, netop for at sikre stabil feltstyrke og overholdelse af myndighedskrav. Store effektsving på senderen er ikke acceptable uanset anlæggets alder. Myndighederne accepterer ikke store udsving i udgangseffekt. Derudover står der helt nye Rohde & Schwarz‑sendere i Gladsaxe og stort set også i resten af landet. Modulationen kunne derimod variere i kvalitet på de gamle sendere.

Mvh Smoelfen
Her er jeg glad for at blive korrigeret, med hensyn til sendeeffekt. Ved du, hvornår de nye sendere blev taget i brug?
Jeg har ikke rodet med antenneinstallationer, de sidste godt ti år.

Med hensyn til udmåling, er det et godt tilbud, du kommer med. Og dermed en god mulighed, for et sundhedstjek, til Nilau...

Med venlig hilksen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Gladsaxes high power sendere er fra Rohde & Schwarz og blev installeret i 2019.
Meget stabile og kommer til at køre i mange år endnu. Medium og low power senderne er et andet fabrikat.

Jeg ved det, efter 18 års ansættelse i Rohde & Schwarz :cool1:

EDIT:
low og medium ppwer senderne er vist nok fra Worldcast.
DR bruger kompression, så lydkvaliteten afhænger af hvor meget de bruger i den enkelte udsendelse.
Senest rettet af KenRas 14 feb 2026, 13:39, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Deltagere på træffet i 2024 oplevede også den fremragende FM stereo kvalitet jeg kunne lave i mit rent analoge setup.

IMG_1900.jpeg

Jeg kan selvfølgelig også lave målingerne :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
Smoelfen

Indlæg af Smoelfen »

Tonni skrev: i går, 10:43 Her er jeg glad for at blive korrigeret, med hensyn til sendeeffekt. Ved du, hvornår de nye sendere blev taget i brug?
Jeg har ikke rodet med antenneinstallationer, de sidste godt ti år.
Mener det er ca. 2 år siden, de blev skiftet på Gladsaxe. Jeg husker, at jeg skiftede nogle lyttere på tre Telefunken‑sendere på Mejrup‑masten tilbage i 2012, da jeg arbejdede i den verden. Jeg vil tro, at det hele er skiftet ud nu.
De nye sendere bygger på en exciter med DSP‑baseret modulator, så der er sikkert ikke mange variocaps og lignende analoge kredsløb tilbage, hvis man stikker hovedet ned i sådan en kasse :|
Det var ellers en fed, gammel disciplin at arbejde med oscillatorer med varicaps, spoler osv., både i sendere og et hav af tunere. Jeg kan huske, jeg lavede en digital syntese med MOS CD4046 til ECC85‑oscillator / forstærker‑røret i en tuner. Det var en rigtig sjov konstruktion. På den måde beholdt jeg "rørlyden" i hele tuneren, og syntesen gjorde lokaloscillatoren i den ene triode i ECC85 stabil – ingen drift i frekvens :-)
Fællesantenner tror jeg stort set ikke eksisterer mere, det er vel streaming i dag :-)
Tonni skrev: i går, 10:43 Med hensyn til udmåling, er det et godt tilbud, du kommer med. Og dermed en god mulighed, for et sundhedstjek, til Nilau...
Hvis Nilau har en retningsbestemt antenne ( f.eks. en Yagi ) på taget, så start med at tjekke, at den peger den rigtige vej. Nogle af de antenner, der blev sat op i Storkøbenhavn, peger faktisk mod de svenske sendere.
Dernæst, tjek kablet - især termineringerne, filter og fordeler. Hvis der ikke er andre brugere af antennesystemet, kan du med fordel pille alt det skrammel af, der sidder i signalvejen.
Hvis der stadig er problemer, kan vi måle tunerens følsomhed, både i mono og stereo :-)
( Det bliver dog først lidt senere på året - udstyret er lige pakket ned for tiden. )

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
Smoelfen

Indlæg af Smoelfen »

KenRas skrev: i går, 12:45 Gladsaxes high power sendere er fra Rohde & Schwarz og blev installeret i 2019.
Meget stabile og kommer til at køre i mange år endnu. Medium og low power senderne er et andet fabrikat.

Jeg ved det, efter 18 års ansættelse i Rohde & Schwarz :cool1:
Som tiden går… er det virkelig 7 år siden nu?
Hej Kenneth - så kender vi jo hinanden. Det var jo mig, der besluttede at skifte NEC‑senderne på MUX 3–5 ( DVB ) ud med Rohde & Schwarz‑sendere med Doherty‑effekttrin ( Teracom tiden ).

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
Smoelfen

Indlæg af Smoelfen »

Beklager lidt, Nilau, at tråden tog / tager en drejning, men nu hvor KenRas viser det analoge pirate‑radio‑setup frem, kunne jeg ikke lade være med at gå ud og finde en hjemmebygget vintage stereo‑coder og hjemmebygget vintage modulator - selvfølgelig syntesestyret - og som noget meget specielt og sjældent kører modulatoren på 10,7 MHz ( også normal mellemfrekvens i FM‑tunere ) og bliver blandet op i FM‑båndet ( det kan vel kaldes en omvendt superheterodyn‑sender ). Det giver den fordel, at modulatoren ikke generer sig selv af det udstrålede signal. Selv nettrafoen viklede jeg selv, da jeg byggede den vintage FM‑modulator under min studietid ( fusk - ikke selve projektet :p ).
Den har også stået på en messe som analog hjemmebygget FM‑transmission, og ja - selv RIAA‑delen til pladespilleren var hjemmebygget. RIAA’en har jeg også endnu, men den ligger langt nede i en kasse.
På en messe i Sverige for en del år siden høstede den en del ros for videreformidlingen af lyden ( en varme som de sagde.... ) blandt en række HI‑FI‑nørder, selvom den nok ikke overholder ret mange standarder :Thumpsup: Det havde jeg lidt svært ved at forstå, da selve lavpasfiltret, som skal sidde i indgangen til stereocoderen, var bygget med nogle særdeles billige Toko‑filtre, som skærer ved 15 kHz, og 16 kHz ligger næsten 60 dB nede. Det er jo voltægt af lyd 🙂 nok derfor man ikke kan finde databladet på disse filtre på nettet mere 🙂
Jeg lavede derfor på en seance en “blindtest”, hvor jeg havde strikket nogle vintage LM741‑operationsforstærkere sammen omkring disse Toko‑filtre for at se, om disse HI‑FI‑folk kunne høre forskel. Operationsforstærkerene sad som impedanstilpasning til selve filtrene, og jeg havde designet gain gennem setup’et, så vi “on the fly” kunne koble dem ind og ud uden nævneværdig niveauændring. Selve LM741 er jo nok hellere ikke en sag man normalt bruger i HI-FI, men det gjorde jeg. Kommentarerne på testen blandt nogle — i mine øjne — virkelig gode HI‑FI‑folk var: “Det fornemmes, at mellemtone var lidt fremhævet.”, øøøøøhhhh ja ;)
Og det kan nok være, de blev noget chokerede over at se, at de havde lyttet til et signal, som var blevet voldtaget / fasedrejet / dæmpet og alt muligt andet gennem signalvejen.
Nedenfor ses modulatoren og et par af de billige Toko‑filtre.
IMGP4190.JPG
IMGP4191.JPG
IMGP4192.JPG
Mvh Smoelfen
Besvar