Indstilling af tomgangsstrøm.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Besvar
Poul
Lokalitet: Strandby

Indlæg af Poul »

Er blevet lidt i tvivl om, hvor hurtigt man skal indstille tomgangsstrømmen på en Beomaster 4400.
Service Manualen siger med kolde Udgangsforstærkere ( og selvfølgelig nedlukket volumen og ingen højttalere tilsluttet ).
På en Beomaster 3000 siger Service Manualen, at radioen tilsvarende skal være tændt i 10 minutter, inden tomgangsstrømmen indstilles.
Hvor hurtigt indstiller I tomgangsstrømmen?
Mvh.
Poul
cdp
Lokalitet: midtfyn

Indlæg af cdp »

Hej Poul
Læser alle dine gode indlæg, da de altid er kompetente og veldokumenterede - nu er jeg blot amatør, men prøver at suge god viden til mig herinde. Logisk set ville jeg justere på kold tilstand og måle efter i driftvarm - mht. til udgangen, troede jeg der skulle være en belastnings modstand for korrekt I-måling - jeg kan jo sagtens tage fejl .
Mvh. Carsten
Poul

Indlæg af Poul »

Hej Carsten, og tak for kommentaren!
Jeg har lige indstillet tomgangsstrømmen på den Beomaster 4400, som jeg er blevet færdig med at totalrenovere.
Service Manualen siger 10-15 mV over Emittermodstandene i h.h.v Højre og Venstre kanal.
Jeg ventede cirka 1 minut, inden jeg finjusterede tomgangsstrømmen i begge kanaler, og lod den så køre i de 10 minutter, som Service Manualen til Beomaster 3000 foreskriver.
Tomgangsstrømmen ændrede sig stort set ikke i hele perioden, så jeg sluttede med en indstilling på cirka 12 mV i begge kanaler, se foto :p
Mvh.
Poul
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Poul skrev: 10 apr 2026, 20:48 Er blevet lidt i tvivl om, hvor hurtigt man skal indstille tomgangsstrømmen på en Beomaster 4400.
Service Manualen siger med kolde Udgangsforstærkere ( og selvfølgelig nedlukket volumen og ingen højttalere tilsluttet ).
På en Beomaster 3000 siger Service Manualen, at radioen tilsvarende skal være tændt i 10 minutter, inden tomgangsstrømmen indstilles.
Hvor hurtigt indstiller I tomgangsstrømmen?
Mvh.
Poul
Der har gennem tiden været mange holdninger, beskrivelser, anbefalinger og dermed også tvivlsspørgsmål vedrørende tomgangsstrøm. En af de mest mystiske er, når der står: 'Juster til minimum tomgangsstrøm (f.eks. counter‑clockwise) og lad trinnet varme op.'
Øhhh… ja, minimum tomgangsstrøm betyder for det meste ingen strøm. Hvad skal så varme hvad op?

Hos B&K – nok det sted i Danmark, der har udviklet flest udgangstrin – var dette netop en af diskussionerne. Jeg mener, at et trin skal kunne justeres korrekt op, mens det er koldt, og derefter skal det holde strømmen inden for et snævert vindue, når det bliver varmt. Hvis ikke, er det et dårligt design ( eller der er noget galt :oops: ).

Jeg mener også – som man ser i nogle designs – at man ikke må kunne justere op til 'maksimal røg'. Det er ligeledes et dårligt design.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Poul

Indlæg af Poul »

Hej Smoelfen.
Jeg plejer at justere tomgangstrimmeren ind på midterposition, inden jeg starter et udgangstrin op første gang.
Så burde der være en god mulighed for, at tomgangsstrømmen ligger nogenlunde korrekt.
Selvfølgelig under forudsætning af, at der ikke er fejl på udgangstrinnet. Så hvis tomgangsstrømmen “stikker af”, er det med at få slukket radioen i en fart, og derefter lede efter fejlen :shock:

Det der forvirrer lidt er, at mange manualer skriver “indstilling med kolde transistorer”, men der går altså lidt tid, inden tomgangsstrømmen stabiliserer sig. I mit seneste tilfælde med en BM4400 gik der altså mindre end 1 minut, inden tomgangsstrømmen stabiliserede sig, og kunne justeres til korrekt niveau.

Jeg mener derfor, at manualerne burde foreskrive, at indstillingen af tomgangsstrømmen først skal ske, når strømmen har stabiliseret sig.

Og til Carsten - nej, der skal ikke tilsluttes en belastnings-modstand til højttalerudgangen, medens man justerer tomgangsstrømmen.
Tværtimod så skal højttalerne være afbrudt, og volumen skal skrues helt ned.
Mvh.
Poul
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Poul skrev: 13 apr 2026, 09:10 Og til Carsten - nej, der skal ikke tilsluttes en belastnings-modstand til højttalerudgangen, medens man justerer tomgangsstrømmen.
Tværtimod så skal højttalerne være afbrudt, og volumen skal skrues helt ned.
Mvh.
Poul
Nemlig. En tilsluttet belastning bidrager måske med en DC‑strøm, der løber ud af eller ind i trinnet ved DC‑koblede udgange, hvor der er et lille offset, og derfor bidrager til fejljustering.
Ved forstærkere med en kondensator i udgangen – hvor der egentlig ikke burde løbe nogen DC‑strøm gennem kondensatoren – vil man alligevel kunne måle et øget strømforbrug. Det skyldes den støj, der afsættes i belastningen, som forstærkeren selv genererer, og som forplanter sig gennem udgangen til belastningen. Dette demonstreres ofte med små forstærkere ( 2–3 watt ), fordi effekten er mere udtalt og synlig her.

Det sjove er så at beregne den støjeffekt, der afsættes i belastningen, og få det til at stemme med det øgede forbrug – men det kan faktisk lade sig gøre.
MEN hvad skal vi egentlig bruge det til :Thumpsup:

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
cdp
Lokalitet: midtfyn

Indlæg af cdp »

Tak for korrektion, det har sikkert været oppe her flere x, min husker tog fejl. ;)
En effekt måling er jo noget andet.
Mvh. Carsten
Besvar