Sensommer-vintagehifi-minitræf i august
- pqrannes
- Lokalitet: Nibe
- Geografisk sted: 9240 Nibe
Som jeg vist har mumlet noget om tidligere, vll jeg gerne invitere til et sensommer-vintagehifi-minitræf her på matriklen. Adressen er Rodstrupvej 4, 9240 Nibe.
Jeg har tænkt, at det skulle være enten fredag den 14. eller lørdag den 15. august 2026.
UPDATE: det bliver lørdag den 15. august 2026!
Da vi skal have noget at mødes om (og ikke bare hygge og grille og nyde august-sommeraften mm) har jeg tænkte, at temaet for minitræf skulle være mono vs. stereo, forstået sådan, at vi sætter os for at spille en række kendte plader i hhv mono- og stereo-udgaver op i mod hinanden og derefter taler om, hvad de forskellige mix gør ved pladen.
På min liste over mono-/stereo-plader, som jeg er leveringsdygtig, i er umiddelbart:
Beatles: Rubber Soul (1965).
Bob Dylan: Blond on blond (1966).
Harry Belafonte: At Carnegie Hall (1959)
Louis Armstrong/Duke Ellington: The Great Reunion (1961)
Der er sikkert flere i min samling, men det var dem, jeg lige kunne komme i tanke om.
Byd i øvrigt gerne ind, hvor du har nogle originale mono-/stereo-udgaver at byde ind med.
Jeg planlægger, at sætte vores store glampingtelt op, hvor der er plads til kbekke og ca. fem andre. Derudover kan man rulle sin madras og sovepose ud i det store rum i vores anneks (ca. 30 kvm), hvor vi også kan sidde og spise, hvis det - mod alle odds - skulle være dårligt vejr. Der er også masser af plads på grunde til at man kan have sit eget telt med.
I mit hifirum på førstesal af Elfridas hus kan vi nemt være 10 personer - kommer der flere, må vi finde på noget andet, evt. rykke anlægget ud i annekset.
Der spilles på, hvad der der nu spiller her; mono fra Gene Pack tonearmen (google den ikke, der kommer ikke meget op!) med en Denon DL-102 mono-pickup. Stereo på samme værk (TD-124) og en Excel-arm med dagens/ugens pickup. Nok en Shelter 201 eller en Shure V15.
Forstærkerne er Bofa V15ere, hvis den nybagte 2. gangsfar, August, får kigget på dem, ellers mine 5 watt'er Siemens/Klangfilm filmfremviser-monoblokke, i alle tilfælde med en L'audifile Le Tube rørforforstærker. Højttalerene er pt. nogle 12'' Goodmands i amerikanske Karlsson "gardin"-kabinetter, med Bofa - hurra! - mellemtonehorn og Goodmans hifax tweeterhorn.
Er du interesseret i at være med til minitræffet i august, så tilkendegiv gerne om fredag eller lørdag passer dig bedst. Så retter vi ind efter flertallet.
Resten tager vi henad vejen.
PQR
PS. Vi skal også høre Link Wray - i stereo.
Jeg har tænkt, at det skulle være enten fredag den 14. eller lørdag den 15. august 2026.
UPDATE: det bliver lørdag den 15. august 2026!
Da vi skal have noget at mødes om (og ikke bare hygge og grille og nyde august-sommeraften mm) har jeg tænkte, at temaet for minitræf skulle være mono vs. stereo, forstået sådan, at vi sætter os for at spille en række kendte plader i hhv mono- og stereo-udgaver op i mod hinanden og derefter taler om, hvad de forskellige mix gør ved pladen.
På min liste over mono-/stereo-plader, som jeg er leveringsdygtig, i er umiddelbart:
Beatles: Rubber Soul (1965).
Bob Dylan: Blond on blond (1966).
Harry Belafonte: At Carnegie Hall (1959)
Louis Armstrong/Duke Ellington: The Great Reunion (1961)
Der er sikkert flere i min samling, men det var dem, jeg lige kunne komme i tanke om.
Byd i øvrigt gerne ind, hvor du har nogle originale mono-/stereo-udgaver at byde ind med.
Jeg planlægger, at sætte vores store glampingtelt op, hvor der er plads til kbekke og ca. fem andre. Derudover kan man rulle sin madras og sovepose ud i det store rum i vores anneks (ca. 30 kvm), hvor vi også kan sidde og spise, hvis det - mod alle odds - skulle være dårligt vejr. Der er også masser af plads på grunde til at man kan have sit eget telt med.
I mit hifirum på førstesal af Elfridas hus kan vi nemt være 10 personer - kommer der flere, må vi finde på noget andet, evt. rykke anlægget ud i annekset.
Der spilles på, hvad der der nu spiller her; mono fra Gene Pack tonearmen (google den ikke, der kommer ikke meget op!) med en Denon DL-102 mono-pickup. Stereo på samme værk (TD-124) og en Excel-arm med dagens/ugens pickup. Nok en Shelter 201 eller en Shure V15.
Forstærkerne er Bofa V15ere, hvis den nybagte 2. gangsfar, August, får kigget på dem, ellers mine 5 watt'er Siemens/Klangfilm filmfremviser-monoblokke, i alle tilfælde med en L'audifile Le Tube rørforforstærker. Højttalerene er pt. nogle 12'' Goodmands i amerikanske Karlsson "gardin"-kabinetter, med Bofa - hurra! - mellemtonehorn og Goodmans hifax tweeterhorn.
Er du interesseret i at være med til minitræffet i august, så tilkendegiv gerne om fredag eller lørdag passer dig bedst. Så retter vi ind efter flertallet.
Resten tager vi henad vejen.
PQR
PS. Vi skal også høre Link Wray - i stereo.
Senest rettet af pqrannes 18 jun 2026, 20:41, rettet i alt 1 gang.
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
- KenRas
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Super initiativ, det lyder spændende, Peter! Jeg vil gerne deltage
Begge dage er OK med mig, har dog et tandlæge besøg Fredag kl. 9, som worst-case kan flyttes.
Jeg kan umiddelbart byde ind med følgende i stereo og mono:
Rolling Stones - Aftermath
The Beatles - Help
The Animals - House of the rising sun (bare dette nummer)
Måske er der flere...
Begge dage er OK med mig, har dog et tandlæge besøg Fredag kl. 9, som worst-case kan flyttes.
Jeg kan umiddelbart byde ind med følgende i stereo og mono:
Rolling Stones - Aftermath
The Beatles - Help
The Animals - House of the rising sun (bare dette nummer)
Måske er der flere...
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
-
Fredmarantz
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Ja- Dét er da bare lige i øjet. Det vil jeg også gerne deltage i. Foreløbig ser det ud til at jeg ville kunne - men der kan komme en endnu uannonceret barnedåb i vejen.
Jeg ved enndu ikke, hvad jeg ville kunne bidrage med plademæssigt, men mon ikke....
Dejligt initiativ!
edit: Fredag er bedst for mig - meeeen måske lørdag også bliver mulig.
Vh
Freddy
Jeg ved enndu ikke, hvad jeg ville kunne bidrage med plademæssigt, men mon ikke....
Dejligt initiativ!
edit: Fredag er bedst for mig - meeeen måske lørdag også bliver mulig.
Vh
Freddy
-
bjerager
- Lokalitet: Kvistgård
- Geografisk sted: Kvistgård
Altså... kommer kaptajnen? For så har han mono Beatles boxen, og jeg har den i stereo. Jeg vil gerne lege med. Og lige nu ser det ud til at jeg godt kan...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
- NikonSP
- Lokalitet: Herning
- Geografisk sted: Jylland
Hej Peter
Super spændende intiativ
Jeg vil rigtig gerne deltage, - sætter begge dage i kalenderen, så ser vi.
Mht. plader mener jeg, at jeg har flere ældre jazz plader både i mono og stereo udgaver, men det er noget
jeg skal arbejde på, for det er tidligere ikke noget jeg er gået så højt op i, at jeg har katalogiseret det.
Vh/
Harvey
Super spændende intiativ
Jeg vil rigtig gerne deltage, - sætter begge dage i kalenderen, så ser vi.
Mht. plader mener jeg, at jeg har flere ældre jazz plader både i mono og stereo udgaver, men det er noget
jeg skal arbejde på, for det er tidligere ikke noget jeg er gået så højt op i, at jeg har katalogiseret det.
Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
- kbekke
- Lokalitet: Vejle
Jeg kommer selvfølgelig også Peter - begge dage om nødvendigt
Vi har jo talt om det her så mange gange og jeg glæder mig til at det endelig sker.
Jeg skal nok tage noget original-mono med til dig.
Men jeg tvivler dog på at der også findes stereo-versioner af dem
Vi har jo talt om det her så mange gange og jeg glæder mig til at det endelig sker.
Jeg skal nok tage noget original-mono med til dig.
Men jeg tvivler dog på at der også findes stereo-versioner af dem
Ornithology
-
MAJ
- Tidligere P. M. Hedegaard
- Lokalitet: Hassing
- Geografisk sted: Thy
Hvis jeg ikke skal arbejde, vil jeg rigtig gerne deltage: Jeg har aldrig forstået, hvorfor mono skulle være et “hit”…
Vh Poul
les realisations de
L’AUDIOPHILE
les realisations de
L’AUDIOPHILE
-
Fensten
- Lokalitet: Brabrand
Hej Peter,
Hvis der er en ledig plads vi lige også gerne deltage :)
Jeg har Coltrane’s Blue train Tone Poets, hvor det kan være tilfældet at mono’en er en fold down stereo.
Mvh.
Fensten
Hvis der er en ledig plads vi lige også gerne deltage :)
Jeg har Coltrane’s Blue train Tone Poets, hvor det kan være tilfældet at mono’en er en fold down stereo.
Mvh.
Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
-
baek47
- Lokalitet: København
Hej Peter
Det lyder ellers bare spændende og hyggeligt!
Er desværre/heldigvis til min datters sommerhus-fødselsdagfest hele weekenden!
I ønskes det bedste sensommertræf...
Hilsen baek47 .....stor fan af mono
Det lyder ellers bare spændende og hyggeligt!
Er desværre/heldigvis til min datters sommerhus-fødselsdagfest hele weekenden!
I ønskes det bedste sensommertræf...
Hilsen baek47 .....stor fan af mono
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Det lyder særdeles spændende!
Jeg kunne sagtens fristes! Men har desværre ikke nogle pladesæt, at byde ind med.
Jeg kunne sagtens fristes! Men har desværre ikke nogle pladesæt, at byde ind med.
Bare det GLØDER!!!
- ralphandersen
- Lokalitet: Ydby
- Geografisk sted: Thy
Jeg er på med mindre der kommer noget i vejen, som jeg ikke har forudset. Hvis kaptajnen ikke kommer, kan jeg tage min Beatles in mono med. Jeg har også The great reunion i stereo og vist nok også Harry Belafonte i stereo. Jeg har en del mono jazz og klassisk plader.
Hvis det skulle være, kan jeg tage min Thorens 524 med EMT arm og EMT TSD stereo og TMD mono pickupper med, der er sammenlignelige og kan skiftes hurtigt.
Jeg glæder mig til at se dit nye rum i virkeligheden.
Hvis det skulle være, kan jeg tage min Thorens 524 med EMT arm og EMT TSD stereo og TMD mono pickupper med, der er sammenlignelige og kan skiftes hurtigt.
Jeg glæder mig til at se dit nye rum i virkeligheden.
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
- pqrannes
Tak for det mange positive tilbagemeldinger.
Det ser ud til at Sensommer-vintagehifi-minitræffer bliver til noget.
Uden rigtigt at kigge tilbagemeldingerne mht. om det skal være fredag eller lørdag, har jeg tænkt mig om og besluttet at lørdag der bedst: så har de der kommer langvejs fra bedre tid til at finde til Nordjylland. Jeg skriver lige denne beslutning ind i den første post.
Ellers vil jeg lige pointerer at det "officielle" program går ud på at sammenligne hhv. mono og stereo-udgaver af vinylplader, der hvor det giver mening. Det vil i min optik være der hvor mono- og stereoudgaverne er udkommet nogenlunde samtid.
Jeg nævnte ovenfor Bob Dylans Blond-on-blond som et eksempel på sådan en plade; begge versioner kom ud samtidig og der er er STOR forskel på deres miks; det er det der er interessant. Det samme gælder for flere Beatles-plader fx Rubber Soul som jeg også nævnte. Monoudgaven er ren garagelyd, stereoudgaven er tosset udpanoreret todelt lyd (det var sådan jeg hørte det album første gang).
Personligt kunne jeg godt tænke mig at høre monoudgaverne af disse plader for at sammenligne dem med stereoudgaverne som jeg har og kender:
Beatles: Sgt. Pepper og The White Album.
Stan Getz m.fl.: The Girl from Ipanema
Miles Davis: Kind of Blue - helst i den org. mono-udgave men ellers en af de mange senere mono-udgaver.
Der burde også kunne findes nogle Rolling Stones-plader i samtidige mono- og stereoversioner: der findes nogle "fup"-stereoplader med RS som er lavet med et elektronisk filter; dem giver vi ikke høre på.
Lad mig lige slå fast at man ikke behøver at kunne byde ind med nogle mono-plader for at kunne være med. Man skal bare have lyst til at være sammen med os andre og til at lytte til mono/stereo-udgaver af samme plader.
Der bliver sikkert også mulighed for at lytte til andre (mono-)plader, så tag dem bare med.
Og Ralph, tak for tilbuddet om at tage din Thorens grammofon med ETM-arm med og tilhørende mono/stereo-pickupper med. Jeg kan ikke lige overskue om det komme til at være fokus-forstyrrende at bringe ekstra grej i spil. Det tager vi senere (og nej, det var ikke en egentlig afvisning).
Fortsat god torsdag!
PQR
Det ser ud til at Sensommer-vintagehifi-minitræffer bliver til noget.
Uden rigtigt at kigge tilbagemeldingerne mht. om det skal være fredag eller lørdag, har jeg tænkt mig om og besluttet at lørdag der bedst: så har de der kommer langvejs fra bedre tid til at finde til Nordjylland. Jeg skriver lige denne beslutning ind i den første post.
Ellers vil jeg lige pointerer at det "officielle" program går ud på at sammenligne hhv. mono og stereo-udgaver af vinylplader, der hvor det giver mening. Det vil i min optik være der hvor mono- og stereoudgaverne er udkommet nogenlunde samtid.
Jeg nævnte ovenfor Bob Dylans Blond-on-blond som et eksempel på sådan en plade; begge versioner kom ud samtidig og der er er STOR forskel på deres miks; det er det der er interessant. Det samme gælder for flere Beatles-plader fx Rubber Soul som jeg også nævnte. Monoudgaven er ren garagelyd, stereoudgaven er tosset udpanoreret todelt lyd (det var sådan jeg hørte det album første gang).
Personligt kunne jeg godt tænke mig at høre monoudgaverne af disse plader for at sammenligne dem med stereoudgaverne som jeg har og kender:
Beatles: Sgt. Pepper og The White Album.
Stan Getz m.fl.: The Girl from Ipanema
Miles Davis: Kind of Blue - helst i den org. mono-udgave men ellers en af de mange senere mono-udgaver.
Der burde også kunne findes nogle Rolling Stones-plader i samtidige mono- og stereoversioner: der findes nogle "fup"-stereoplader med RS som er lavet med et elektronisk filter; dem giver vi ikke høre på.
Lad mig lige slå fast at man ikke behøver at kunne byde ind med nogle mono-plader for at kunne være med. Man skal bare have lyst til at være sammen med os andre og til at lytte til mono/stereo-udgaver af samme plader.
Der bliver sikkert også mulighed for at lytte til andre (mono-)plader, så tag dem bare med.
Og Ralph, tak for tilbuddet om at tage din Thorens grammofon med ETM-arm med og tilhørende mono/stereo-pickupper med. Jeg kan ikke lige overskue om det komme til at være fokus-forstyrrende at bringe ekstra grej i spil. Det tager vi senere (og nej, det var ikke en egentlig afvisning).
Fortsat god torsdag!
PQR
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
- Elway
- Lokalitet: Aalborg
Hvis der er mere plads, vil jeg også gerne med. Jeg har eget telt osv
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
- pqrannes
Der er masser af plads og ja, også teltplads - det glemte jeg vist at skrive.
PQR
PS: min søn August (Aqrannes) som også planlægger at være med, hvis ellers børneflokken giver ham tid til det, minder mig om at nævne at trappen op til mit hifi-rum ikke den mest imødekommende.
Den ser sådan ud:
Jeg kan endnu gå op og ned af den uden at holde i gelænderet. Det tror jeg også de fleste af jer kan.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.