Cirka 20 kg - 100 watt - til ca. 1980 eller deromkring.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Brugeravatar
Lo-Fi Logder
Tidligere LuxBerg
Lokalitet: København

Indlæg af Lo-Fi Logder »

Inspireret af et svar/skriv fra Freddy som jeg, om forlov, lige citerer fra her :

“Der findes en del virkelig lækre integrerede vintage forstærkere i 100W/20KG -klassen - fra Både Pioneer - Yamaha - Sansui - Kenwood - Marantz m.fl.(hvoraf flere af disse har stået eller stadig står på min ønskeliste)…..”

Tænkte jeg derfor at have en tråd som en hyldest dette segment af topmodeller af integrerede forstærkere.
De har jo et hav af funktioner og tilpasnings og tilslutningsmuligheder som standart og men også alle de "ekstra" funktioner i forsøget på måske at overgå hinandens produkter. Det kunne være interessant at få belyst lidt mere.

Hvad spiller du på ?
Hvad har du ? Hvad har du haft/hørt ?
Hvilken er din favorit ?
Og med hvilken højttaler ?
Er der en du går og drømmer om ?
Og så videre….

Byd ind med billeder, tips og overvejelser om hvad du synes om de om de forskellige features og specs.
Også gerne med historier om producenten og om tiden hvor de kom på markedet og lækre billeder
der ikke behøver at være af eget grej.
Om lytteoplevelser, recapping, vedligeholdelse og sammenligninger,anekdoter og hvad der ellers er på hjerte..

Jeg ved ikke så meget om tekniske/elektriske og om konstruktionerne men er nysgerrig derpå og synes jeg lærer noget når nogle “lægger teksten ud....."
Så måske er der allerede en tråd om emnet herinde ?

Jeg lægger ud med min elskede Accuphase e202 jeg har haft ca.3 år.
Udover det gennemførte design og den høje byggekvalitet har den en højtaler damping factor indstilling, som jeg nogle gange bruger.
Jeg spiller på Jbl Studio Monitors, fra samme periode som forstærkeren, der giver en tight og kontant “in your face” gengivelse.
Så nogle gange bruger jeg den til at få en lidt mere “sloppy” og flydende gengivelse.
Det kan også i nogle tilfælde virke “tilgivende” på dårligt programmateriale der ofte kan tages hårdt imod og ikke overaskende på studie monitors som jo pr. definition skal “afsløre” dette.
Som jeg forstår og hører det, virker det således at lav dampning medfører at højtalerens enheder får lov at bevæge sig mere efter når signalet stopper.
Og ved normal damping stopper signalet hurtigere og deraf den mere "skarptskårne" lyd .
Måske var funktionen lavet til højtaler tilpasning eller som en slags rørforstærkerlyd ?
Anyway, en versatil feature, synes jeg.

Nederst et billede af damping knappen bag på en e202 og et billede af min e202 med en pulverslukker stand-by til at redde klenodiet ved et lynnedslag om nødvendigt !

Den er iklædt det originale tilkøbs trækabinet A2, som jeg lige har lært det hedder (tak til Freddy igen) som jeg var heldig at finde og købe efterfølgende.
Kabinettet kan købes, som replica og helt nyt, endda i “solid wood” der passer til de fleste Accuphase enheder fra samme tid. Hvis man som ejer går med tanker om at opbløde maskinens “lab look” lidt og kan gå kompromis i forhold til originalitet.
Som f.eks. disse :
https://reverb.com/item/88909603-accuph ... t=88909603

Ud over E202, som jeg nok har flere betragtninger omkring en anden gang, bruger jeg også en NAD 3080 på 16kg 90 watt og har haft lånt en Accuphase E303 i 20 kilos klassen på 120 watt.

Cheers
Karsten
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

hep - hep! fed tråd at starte!

Jeg er ikke lige i det mood at tage billeder her og nu, men jeg kan godt elaborere lidt på min udtalelse om de "100W 20kg".

I mange år har der været megen snakken og skriven frem og tilbage om alle mulige smarte elektriske løsninger og designs på konsumer forstærkere - alle mulige koblinger - topologier - "New class A" - osv....
I min verden har dette været mere til forvirring end gavn - så da jeg efterhånden havde prøvet at lytte til - håndtere efterhånden en hel del forstærkere af forskellig slags, er jeg langsomt kommet til den måske lidt naive konklusion, at jeg ville gøre livet lettere for mig selv ved at skære den enklere .... og omformulere en forstærkers kvaliteter fra data og smarte navne på de tekniske løsninger til at gå hen og tage ved den - løfte lidt og blive imponeret, når den vejede godt til - så ud til at være bygget übersolidt af gode og tunge materialer - og kunne den så slynge en 75-100Watt RMS 8ohm ud i hver kanal, så var den hellige grav velforvaret. Dette gælder i denne sammenhæng integrerede forstærkere.

Så min "kongesætning" (med mange forbehold) var, at blev man præsenteret for en forstærker, som opfyldte disse krav, så stod man med en fed forstærker, som kunne det hele.

Jeg kan her prøve at liste nogle af de integrerede forstærkere op, som jeg selv har haft disse erfaringer med - forstærkere, som jeg stadig har i min samling.

Karsten "low-fi lodger" - kaster jo en virkelig fin kandidat ind som en start, nemlig Accuphase E-202, som jeg også har et par stykker af i samlingen -
ellers kan jeg nævne:

Accuphase E-203
Kenwood 600 Supreme
Marantz 1150D
Marantz 1200
Marantz 1200B
Marantz 1250
Marantz 1180DC
Marantz 1300DC
Pioneer SA-9900
lige knap så store - men dog velbyggede og relativt tunge er Pioneer SA-8100 samt SA-9100

Disse ovennævnte fra min samling lægger sig sår'n ca. i det segment, som jeg holder meget af... ja, der er en del Marantz, selvsagt, da jeg jo samler på dette.

Men der er også nogle, som jeg har haft et godt øje til i maaange år - uden at erhverve dem, da det både bliver et økonomisk spørgsmål, samt et spørgsmål om plads.

Her kan da nævnes:
Flere Accuphase - fx E-301 - E-303
Luxman L-100
Luxman 5L15
Sansui AU-9500
Sansui AU-9900
Sansui AU-11000 (og dens storebror)
Sansui AU-999
Sansui AU-X1

Men de fleste af de "fine" fabrikater fra dengang havde vel een eller to i sortimentet, som kunne passe ind - ingen nævnt - ingen glemt. Ovenstående er bare fra mine egne erfaringer.

så 100W/20kg-klassen er selvfølgelig en snæver - og måske lidt naiv definition - men de må nu gerne emme af tyngde og nogle watt i området omkring de 75-100W da dette synes at være en fysisk mulighed uden for mange "sidesteps" for at opnå imponerende udgangseffekter uden reelt at kunne måle sig med de tunge drenge.

100W/20kg virker bare så ærligt og reelt.

vh
Freddy
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af bjerager »

Spændende... Jeg har siden jeg for alvor kastede mig over det her mest haft separate for- og effektforstærkere. Men en Pioneer SA-9800 sneg sig dog indenfor i en periode. Den var i meget ramponeret stand, jeg hev den op af en container. Men jeg slog den til, og den spillede sgu godt. Lidt lysere i klangen end det musicsl fidelity sæt, jeg ellers havde på det tidspunkt, og sikke mange lækre indstillingsmulugheder. Kræfter havde den rigeligt af. Men en dag fik jeg et rap over fingrene, da jeg rørte ved den, og så røg den ned fra hylden. Jec solgte drn billigt til en fyr, der havde tid og evner til at sætte den i stand igen. De blå fra Pioneer er sgu lækre...

Jeg hsr altid savlet over de store fra Yamaha - CA-1000 og CA-2000, og så er der Sony TA-F7B, uh gad godt, men tanken om at eje den og se den blive forvandlet til 20 kg skrot, fordi VFET'erne i den brænder af... hvilket mareridt...

Accuphase E-303 har du haft til låns, hvordan er den sammenlignet med sin forgænger E-203?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Indlæg af Dan63 »

Hej.

Jeg har for nogle år siden haft en Luxman L11 som trak et sæt JBL L110. Den kombination fungerede fint!
Jeg benyttede sættet til baggrundshyggemusik og havde dertil tilkoblet en Revox B77.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Brugeravatar
his067
Redaktør
Lokalitet: Aberdeen, Skotland
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlæg af his067 »

Hvis jeg havde plads og penge, så er min drømmeforstærker Sansui BA5000. Men den vejer nok for meget i denne sammenhæng (53 kg).....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Soundsmith The Voice, NLE22 med batteriforsyninger, Audiolab 9000 CDT, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Narh.....den ER jo fed, men vi kredser mest om de integrerede her i varmen :p

Vh
Freddy.
isle
Lokalitet: Esbjerg

Indlæg af isle »

Der har også været Accuphase her på matriklen. E-204 og E-303x med Mosfets. Lyden bliver lidt for blød og pæn, efter min smag. Så er rør at foretrække, som jeg har, men ikke vintage. Men E-202 er en helt anden kaliber. Den har jeg fortrudt, rigtig mange gange, at jeg solgte.

Men Denon PMA 830 har fulgt mig siden 1979. Det var før HiFi Klubben fik Denon under sine vinger.
Den har omskifter til 15 watt klasse A og Strømforsyningssektionen bruger en ultrastor toroidal transformer.
Skal man have lidt flere watt, er der store broderen PMA 850.
Den ser man af og til i DBA.
For nu en del år siden nu, fik min PMA 830 den helt store rensning og recap tur, udført af Per Knudsen.

De er nogle sjældne bæster, der sagtens kan følge med de gængse mærker.
Brugeravatar
Lo-Fi Logder
Tidligere LuxBerg

Indlæg af Lo-Fi Logder »

Freddy det er godt nok en imposant samling Marantz..."Jeez"...plus alt det andet.

Hvis man ikke lige har energien til at fotografere sine egne enheder (fuld forståelse for det her i sommervarmen) og det er heller ikke meningen med tråden, er velkommen til at copy paste fra nettet og lægge ind. For mig hjælper det at få præsenteret modellerne og for at huske dem lidt bedre og få stillet nysgerrigheden og måske kan vi over tid lave en tråd man kan gå tilbage tilbage til for inspirationens skyld og hvis man trænger til at savle lidt over noget lækkert grej når vintersyslingens tid kommer.
Og jo jeg kan da bare researche selv....det er bare lidt sjovere at blive lidt klogere med et "forum bruger touch".

Og segmentet bliver selvfølgelig flydende med diverse specs, så vi kan jo bare kalde det topmodeller fra diverse brands.

Isle:
Jeg har nok samme oplevelse med Accu E303 vs E202.
303 er utrolig smooth og lækker. Jeg havde lånt en af en ven der til dagligt bruger den med sine Jbl 166.
Det er en utrolig god kombi i hans stue der giver virkelig indladende, charmende og ørevenlig klang.
Jeg har nogle gange tænkt den lyder for godt og for perfekt og så bare finde fred og accept at det er sådan det er.
Men så blusser den indre "audio devil" op og prikker med den gamle velkendte parole :
"Part of the journey is not to arrive...."
Han har også et sæt Jbl 4333B hvor den så ikke fungerer så godt.
Så dér bruger ham en Sansui 9090 der virkelig får dem til at "synge" med en slags magisk glød.

Jeg er endt med E202 på mine 4315b og 4343a efter at have haft Accu P260 og C230 der har lidt samme klang som E303, måske pga mosfet-trinnet på dem.
Jeg synes musikken måske "lever" lidt mere 202éren og står skåret lidt skarpere, hvor E303 mangler lidt "nerve" men det er jo bare en personlig preference.
Jeg googlede så lige hurtigt din Denon PMA 830...wauu en flot enhed, vil lige kigge lidt mere...

Cheers,
Karsten
Brugeravatar
his067
Redaktør
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlæg af his067 »

For mig er det jo Sansui, p.g.a. min tid som studentermedhjælp hos Quali-Fi. Så hos mig står den fantastiske Sansui AU 11000A og TU 9900. Alting fungerer som det skal: vippe-kontakter, potentiometre, og alt det der. Og så har de begge ovenikøbet graverede forplader, der, ligesom McIntosh, er sorte.

KenRas var så venlig at måle AU11000A igennem for mig da jeg fik den fra Gottschalk. Selv efter 50 år overholder den med en stor margin, sine specifikationer.

De er simpelthen Quali-vare (som vi plejede at sige om Sort Afghan med mug).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Soundsmith The Voice, NLE22 med batteriforsyninger, Audiolab 9000 CDT, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

I klassen "100W/20kg" tilslutter jeg mig E202, i hvert fald, når det er integrerede, vi drøfter.

Den Accuphase kan altså noget. Og så er den fra, svjh, 1972.
Trio/Kenwood gik glip af noget der!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Da jeg i Januar 2019 meldte mig ind i dette herlige forum, var det begrundet i en spirende interesse for - og erkendelse af at - vintage udstyr fra 1970'erne kunne noget som mere moderne udstyr jeg kendte til ikke kunne. Det blev kickstartet af en Marantz MR-230 receiver jeg fik foræret, som spillede så meget bedre end det surround sound skrammel jeg havde købt i HiFi-Klubben mange år tidligere.

Jeg havde jo stadigvæk min ungdoms Akai AM-2650 forstærker, ERA pladespiller med SME arm og Akai GX-210D båndoptager stående, men de havde været kørt ud på et sidespor en del år tidligere. Man var jo bare ikke klogere :shock:

Fra min ungdom kunne jeg især huske Pioneer, Marantz og Luxman. Ikke at jeg nogensinde havde ejet nogen af dem, det var mest fra den lokale radioforretning jeg kendte dem. Et mærke som Sansui havde jeg aldrig hørt om :QQS:

I starten (2018-2019) var det især Marantz der havde min store interesse - og stadigvæk har - men relativt hurtigt fik jeg øjne og ører for det der Sansui mærke fra Japan. Sansui er efterhånden det dominerende / foretrukne mærke her på parcellen, når det gælder forstærkere og receivere. Bevares, jeg har stadigvæk en lille håndfuld fede Marantz integrerede forstærkere, primært Marantz 1250 (2x125W), 1150D (2x75W) men også de mindre 1060 og 1030.

Af integrerede Sansui forstærkere, der nogenlunde passer ind i denne tråds tema, har jeg følgende:

Sansui AU-9900, fuldstændig renoveret i 2022 og kosmetisk mint:
IMG_2760B.jpg

Sansui AU-999, Fuldstændig renoveret i 2024 og kosmetisk mint:
IMG_2012.JPG

Sansui AU-9500, Fuldstændig renoveret i 2024 og i flot kosmetisk stand:
IMG_E2085.JPG

Men hvorfor Sansui?
For mig som tekniker er en stor del af det bygge kvaliteten og så det man kalder "serviceability". Altså hvor nem er den at servicere. Især de tidlige modeller fra før 1975 var opbygget på printkort i sokler, som er nemme at tage ud og servicere. En anden ting er den måde de laver diagrammer i service manualen, her overgår de klart fx. Marantz.

Her er et par eksempler med AU-9500 og AU-999 serviceability:
IMG_E2150.JPG
IMG_4868.JPG

Se iøvrigt mine renoveringstråde af disse forstærkere under "Gør-Det-Selv-Vintage" forummet...

Og så er der selvfølgelig lyden :thumbsup:
Disse Sansui forstærkere er i min optik (og hørelse) et perfekt match til de Edd May designede Marantz højttalere som jeg er meget glade for. Feature sættet på disse forstærkere er som kan forvente af en high-end forstærker fra 1970'erne. Så de 3 nævnte forstærkere skal ikke videre foreløbig. I det sidste års tid er det mest AU-9500 og AU-999 jeg har spillet på. AU-9500 er på alle måder bare et monster med sine 75W og 23kg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
Lo-Fi Logder
Tidligere LuxBerg

Indlæg af Lo-Fi Logder »

his67 : Var Quali-Fi en hifi butik eller distributør eller lignende ?

De sorte Sansui's som din er bare "sexy as a fu.k". Som du nævner med indstandset skrift der lige løfter klassen op.
Jeg kunne godt tænke mig en sådan en dag og måtte sige nej til en som din til en god penge, grundet de altid ekstensielle forhold : tid, pris og plads .

Jeg kan sige at Acuuphase "03 serien" lidt skuffende" har printet tekst, måske som et udslag af en begyndende oliekrise.
Men speaking about, oil så var min første indskydelse af omtalte Quali-vare denne åbenlyse dedikerede
"oliesang" fra 1976. Her er teksten, beklager hvis der går lidt Café og Hygge i den.

Our first stop is in Bogotá
To check Colombian fields
The natives smile and pass along
A sample of their yield
Sweet Jamaican pipe dreams
Golden Acapulco nights
Then Morocco, and the East
Fly by morning light

We're on the train to Bangkok
Aboard the Thailand Express
We'll hit the stops along the way
We only stop for the best

Wreathed in smoke in Lebanon
We burn the midnight oil
The fragrance of Afghanistan
Rewards a long day's toil
Pulling into Kathmandu
Smoke rings fill the air
Perfumed by a Nepal night
The Express gets you there

We're on the train to Bangkok
Aboard the Thailand Express
We'll hit the stops along the way
We only stop for the best

Jeg ville godt have hørt sangen den gang på en lækker Sansui med gode speakers. Men jeg var kun 7 år
Jeg tog så revanche senere i 1989 med sangen på en NAD3020 med JBL L18ti under indflydelse af Quali-vare.
Og hvor nogle ville mene at ham dér Karsten zoner da lige rigeligt ud.
Hvorimod jeg oplevede at være totalt i ZONEN !

Lidt lyt eller genlyt hvis man orker :

https://www.youtube.com/watch?v=eFiNpMxV3Ss

Awesome musicianship efter min mening, humoristisk percussion, lækker Mistress flanger guitarsolo med Tauruspedal under.
Senest rettet af Lo-Fi Logder 06 aug 2026, 21:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlæg af his067 »

@ Lo-Fi Logder: Quali-fi importerede Sansui til Danmark.
Brugeravatar
Lo-Fi Logder
Tidligere LuxBerg

Indlæg af Lo-Fi Logder »

@ his 067 : Tak for opklaringen, det var da et meningsfuldt studiejob : )

@ KenRas : Jeg har set dine tråd om div. rep og renovering og følger altid dem altid med spænding .
Det er godt nok lækre sager og når de har fået al den TLC må jeg bare sige : Passioneret og Impeckable.
Den AU 9500 "taler til mig" visuelt med sin bredde og lave højde.

Nu kan jeg ikke lige huske alle dine projekter og hvilken fungerende stand dine AU's har været i da du erhvervede dem, men et spørgsmål melder sig vedr. lyden "før og efter".
Hvilken forskel kan du høre ud over det man kan måle ?
Med al respekt for det vanskelige i at beskrive lyd.

Jeg har en Sansui AU 5500 med tilhørende tuner TT5000 jeg har fremme en gang i mellem, senest som pre-amp, da jeg den virker lidt træt og trænger til et eftersyn. Et flot sæt der bringer mig tilbage til barndommen og mine bedsteforældre der havde et sæt der lignede. Hvor det blev af da de døde og der blev ryddet op efter dem kan jeg ikke melde noget om.

Grej med sort faceplate og diverse aluknapper og den røde power diode kan noget visuelt efter min smag.
Her et billede af min 5500 som på vistnok ca. 10,5 kg 32 Watt år 1975 egenlig ikke helt er inde for skiven i denne tråd :

Cheers
Karsten
Brugeravatar
Elway
Lokalitet: Aalborg

Indlæg af Elway »

Jeg synes at Freddy-Doktrinen holder vand. Jeg ønsker mig en Accuphase E-202... Selvom den vist er 500gr "short" af de 20kg
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Besvar