Jeg sidder og fedter med en herlig gammel toga grammofon, som jeg meget gerne vil have til at spille igen.
Jeg har rep. Potmeter og renset dem, haft alle kondensatorer ude og målt dem. De virker alle tilsyneladende, da jeg kan udlæse en værdi fra dem (indenfor en træskolængde).
Motor adskilt, renset og smurt, så den kører fint nu.
Men men, lyden. Kan høre en svag diskantet lyd og en svag brummen.
Det giver ingen støj/effekt af berøre pickuppen, som tilsyneladende er i ok stand.
Har desværre ingen rør tester, men begge rør bliver varme ved drift, så helt døde er de ikke - men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at de virker korrekt
Er der nogle gode kloge mennesker herinde, der har erfaring i disse gamle spiller og kan give et godt råd til, hvordan jeg kommer videre?
Pft
Hotwing
Manglende lyd polyphon toga v6
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Billeder gør det meget nemmere at hjælpe
Mvh Niels
______________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
______________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Kondensatorerne kan sagtens måle ok, ved en lav spænding.
Og alligevel være defekte. De kan lække, ved højere spændinger, og dermed lave rav i den.
Som Helikon skriver, er billeder nødvendige.
Hvad med rørene. Hvilke er der tale om? E eller U rør?
Og alligevel være defekte. De kan lække, ved højere spændinger, og dermed lave rav i den.
Som Helikon skriver, er billeder nødvendige.
Hvad med rørene. Hvilke er der tale om? E eller U rør?
Bare det GLØDER!!!
-
tctla
- Lokalitet: Aars
- Geografisk sted: Denmark
Må være en UCL82 / UY82 forstærker. Med et voltmeter, er det en smal sag, for dem der ved, hvordan sådan et bruges, at tage nogle essentielle DC-målinger på forstærkeren. Så bliver det nemmere at overskue, hvor problemet er. Et rør kan sagtens være varmt og alligevel være defekt. Varmen siger bare, at glødestrømskredsen fungerer. I den indgår antagelig motoren, så kører den rundt, ja så SKAL gløden være i orden.
Worst case scenario:
Kondensatoren fra triode forforstærker delen af UCL82 til gitter-1 på udgangsforstærker pentode delen er læk. En MEGET sandsynlig fejl. Når det sker, trækker pentodedelen af UCL82 alt for megen strøm og ødelægger over tid sig selv. I processen ødelægges også UY82, der slet ikke langvarig klarer den forøgede strøm. Du isætter 2 nye rør, og forstærkeren virker igen, men fordi den defekte koblingskondensator ikke blev skiftet, gentages destruktionen af de 2 rør lige så tit, du har lyst at købe 2 nye.
Rådet må derfor lyde, at du får en person med viden og erfaring omkring rørkredsløb til at kigge på grammofonen.
Nu skrev jeg jo "worst case" og det BEHØVER jo ikke stå så galt til, men jeg har som radiomekaniker set netop det beskrevne, så det er ikke fri fantasi.
Mvh,
/Torben
Worst case scenario:
Kondensatoren fra triode forforstærker delen af UCL82 til gitter-1 på udgangsforstærker pentode delen er læk. En MEGET sandsynlig fejl. Når det sker, trækker pentodedelen af UCL82 alt for megen strøm og ødelægger over tid sig selv. I processen ødelægges også UY82, der slet ikke langvarig klarer den forøgede strøm. Du isætter 2 nye rør, og forstærkeren virker igen, men fordi den defekte koblingskondensator ikke blev skiftet, gentages destruktionen af de 2 rør lige så tit, du har lyst at købe 2 nye.
Rådet må derfor lyde, at du får en person med viden og erfaring omkring rørkredsløb til at kigge på grammofonen.
Nu skrev jeg jo "worst case" og det BEHØVER jo ikke stå så galt til, men jeg har som radiomekaniker set netop det beskrevne, så det er ikke fri fantasi.
Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.