Telarcs indspilning af Tchaikovsky's 1812 Overture

Fundamentet for vores passion
Besvar
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

Indlæg af ScanDynacoNut »

Indspildningen på vinyl fra 1979, blev anset som audio systemers skrappeste test for både pickup, højttalere og forstærkerdynamik. Kun få pickupper klarer mosten.

I 2001 kom så en version på SACD, som lige strammer skruen en ekstra omgang omkring dynamik, og så mixede man den i surround, som man kan fravælge, hvis det ikke lige væder ganen.

Her er en mere detalieret udlægning af begge indspildninger:

Telarks 1812-ouverture med Erich Kunzel og Cincinnati Pops findes i to markant forskellige audiophile milepæle: Den legendariske, oprindelige optagelse fra 1978 (udgivet på vinyl i 1979) og den helt nye DSD-indspilning (Direct Stream Digital) udgivet på SACD i 2001.

Selvom begge udgivelser er berømte for deres ekstreme dynamikområde og ægte kanonskud, adskiller de sig væsentligt på både det musikalske indhold, det tekniske format og lytteoplevelsen.

Egenskab: Oprindelig Vinyl (1979) - Ny SACD: DSD / SACD (2001)

Optageteknologi: Oprindelig: Soundstream (50kHz digital) til vinyl – Ny SACD: Ren DSD (Direct Stream Digital)

Kor-medvirken: Oprindelig: Rent instrumentalt (ingen kor) – Ny SACD: Kiev Symphony Chorus & børnekor

Lydkanaler: Oprindelig: 2.0 Stereo – Ny SACD: Multi-channel (5.1 surround) & Stereo

Kanonspor: Oprindelig: Enorme riller, risiko for at pick-up hopper – Ny SACD: Subsonisk bas, perfekt surround-panorering

Det musikalske indhold: Det store kor-tilføjelse
• 1979 Vinylen: Følger den traditionelle, rent instrumentale udgave af ouverturen. Den indledes af strygere, som efterligner den russisk-ortodokse hymne "Gud, bevar dit folk".

• 2001 DSD-udgaven: Telarc valgte at genindspille værket helt fra bunden og tilføjede Kiev Symphony Chorus. Hymnen i begyndelsen samt den russiske tsarhymne i finalen synges derfor her af et fuldt, autentisk russisk kor. Dette giver en mere pompøs og vokalbåret oplevelse, som dog deler vandene blandt purister.
Teknologisk spring: Soundstream vs. DSD

• 1979 Vinylen: Blev optaget på et af de tidligste digitale systemer (Soundstream-prototypen med 50 kHz sampling) og derefter skåret til analog vinyl. For sin tid var det en teknologisk sensation.

• 2001 SACD'en: Er indspillet i det langt mere moderne og højtopløselige DSD-format. Dette fjerner bånd- og vinyloverfladestøj fuldstændigt og leverer en mikrodetaljering i diskanten (klokker og bækkener) og en renhed i bassen, som vinylen af fysiske årsager ikke kan matche.
Kanonskuddene og det fysiske problem

• 1979 Vinylen: Er berygtet i hi-fi-historien for sine kanonskud. Rillerne var skåret så voldsomt (med enorme fysiske udsving), at datidens pickupper og tonearme bogstaveligt talt hoppede ud af rillen, medmindre grejet var perfekt kalibreret. De dybe frekvenser var begrænset af, hvad en vinylplade fysisk kunne rumme.

• 2001 SACD'en: De nye 19-århundredes kanonskud er optaget med DSD og går ekstremt dybt ned i det subsoniske område (under 20 Hz). Der er ingen fysisk rille, der begrænser energien, hvilket gør, at dynamikken er fuldstændig ukomprimeret. Det stiller i stedet gigantiske krav til din forstærker og subwoofer.
Rumfornemmelse og Surround Sound

• 1979 Vinylen: Præsenterer et flot, bredt og dybt stereolydbillede, men du er låst til de to fronthøjttalere.

• 2001 SACD'en: Er et multi-channel surround-mix (5.1). Du bliver omsluttet af det store carillon-klokkespil, og kanonskuddene er mixet, så de bogstaveligt talt affyres fra specifikke positioner rundt om i rummet (f.eks. bagfra eller fra siderne), hvilket skaber en tredimensionel og cinematisk slagmarkseffekt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ScanDynacoNut 24 aug 2026, 19:14, rettet i alt 1 gang.
Venligst Brian

Aurex Sysem 15 - Ortofon 445 - ITT 6090S
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
JVC 4VN880 - JA-X9 - JT-V6 - SEA V7E
Denon DBP 2012UD - DVD 3930
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000 - A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY PS-4750 - SDP-EP 90 ES
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Telarks indspilning af Tchaikovsky's 1812 Overture

Indlæg af Helikon »

Jeg har selv Telarcs vinyl udgave, så det er en meget interessant sammenligning. Jeg vidste faktisk ikke den var digitalt optaget. Tak for det.
Mvh Niels
______________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Telarks indspilning af Tchaikovsky's 1812 Overture

Indlæg af Nilau »

Helikon skrev: 24 aug 2026, 16:30 Jeg har selv Telarcs vinyl udgave, så det er en meget interessant sammenligning. Jeg vidste faktisk ikke den var digitalt optaget. Tak for det.
Jeg har den også. Og har altid kunnet afspille den…på trods af de enorme rilleudsving. Jeg må ha’ været go’ til pladespilleropsætning altid! ;-)
Jeg har ikke et foto, men det kunne være interessant at vise et foto af de vildeste udsving. Man behøver ikke lup for at se at det er helt ekstraordinært..! (Kan ses på en halv meters afstand og ligner IKKE noget man kan/tør afspille med en pickup…).

MVH.
Nilau
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

Indlæg af ScanDynacoNut »

Her en prøve på vinylen :p

Beklager fnuggene. Fik ikke lige støvet den af :'(
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Brian

Aurex Sysem 15 - Ortofon 445 - ITT 6090S
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
JVC 4VN880 - JA-X9 - JT-V6 - SEA V7E
Denon DBP 2012UD - DVD 3930
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000 - A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY PS-4750 - SDP-EP 90 ES
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Indlæg af Nilau »

Føj da…. !
Fensten
Lokalitet: Brabrand

Indlæg af Fensten »

Interessant.

Jeg har ikke hørt TelArcs version. Men har altid fået at vide at det er den, man købe have.

Jeg fandt imidlertid en original Decca blueback 1 presning i den lokale kirkens korshær. På trods af de falske kanoner er udgivelsen en fryd for øret. Måske er en shootout på tide.

https://milestomozart.blogspot.com/2014 ... e.html?m=1

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Besvar