Radford STA15
-
Fensten
- Lokalitet: Brabrand
Radford STA15
I dag var en af de bedre dage. Jeg fik hammerslag på denne fine, fine Radford STA15 mk III. Længe, rigtigt længe har jeg ledt efter en STA15/25. I dag lykkedes det.
Nu skal den “bare” hjem til Aarhus og hjem til Radford Renaissance sc25.
Med tanke på hvor smukke og vellydende disse forstærkere er findes der relativt begrænset information om dem på nettet.
Ved i hvad det skyldes?
Og kan I fortælle mig lidt mere om disse forstærkere?
Mvh.
Fensten
Nu skal den “bare” hjem til Aarhus og hjem til Radford Renaissance sc25.
Med tanke på hvor smukke og vellydende disse forstærkere er findes der relativt begrænset information om dem på nettet.
Ved i hvad det skyldes?
Og kan I fortælle mig lidt mere om disse forstærkere?
Mvh.
Fensten
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
- ralphandersen
- Lokalitet: Ydby
- Geografisk sted: Thy
Radford STA15
Hvis du fik den til 1500 er det eddermaneme billigt. Til lykke siger jeg med lysende grønt ansigt. Tekniske informationer har jeg ikke, men min seje kammerat i 90'erne havde en og det var den første rørforstærker, jeg hørte jævnligt. Den var så fin!
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
-
Fensten
Radford STA15
Den gik “lidt” over vurderingen. Så du behøver ikke at være misundelig 
Helicons Radford lyder skønt. Det håber jeg at denne også gør.
Mvh.
Fensten
Helicons Radford lyder skønt. Det håber jeg at denne også gør.
Mvh.
Fensten
Senest rettet af Fensten 07 sep 2026, 10:49, rettet i alt 1 gang.
-
Fredmarantz
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Radford STA15
Den er fed - tillykke med den
. Påregn dog minimum et grundigt eftersyn og sandsynligvis en kærlig, nænsom, kyndig og nok nødvendig restaurering, medmindre selvfølgelig dette allerede er foretaget.
Jeg tester gerne dine rør - hvis det kommer dertil. Rørene er jo noget af det fineste og de HELT rigtige til den forstærker.
De kan have siddet i den siden den blev produceret. Spændende, om de stadig har fordums styrke.
evt. lidt læsning her: https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?t=6686
Vh
Freddy
Jeg tester gerne dine rør - hvis det kommer dertil. Rørene er jo noget af det fineste og de HELT rigtige til den forstærker.
Vh
Freddy
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Radford STA15
Det bliver spændende at se hvordan den ser ud inden i.
Tillykke med den
Tillykke med den
Mvh Niels
______________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
______________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
-
Fensten
Radford STA15
Den skal naturligvis først testes forsigtigt, så vi sikrer at trafoer ikke er beskadiget.Fredmarantz skrev: 07 sep 2026, 00:25 Den er fed - tillykke med den. Påregn dog minimum et grundigt eftersyn og sandsynligvis en kærlig, nænsom, kyndig og nok nødvendig restaurering, medmindre selvfølgelig dette allerede er foretaget.
Jeg tester gerne dine rør - hvis det kommer dertil. Rørene er jo noget af det fineste og de HELT rigtige til den forstærker.De kan have siddet i den siden den blev produceret. Spændende, om de stadig har fordums styrke.
Vh
Freddy
Jeg har gode venner, der hjælper mig med en kærlig restauration, hvis det kræves.
Det er jo altid hyggeligt med besøg i Herning. Så jeg tager gerne imod rørtest assistance.
Mvh.
Fensten
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Radford STA15
Jeg har den eneste eksisterende Radford STA 25 Mark VI som pludselig kom til salg i hifi4all for næsten et årti siden (det er en lang historie hvorfor den stod i Danmark og hvorfor en prototype som aldrig blev sat i produktion var i landet. Men nu står den her i Skotland efter aftale med Peter Comeau)
Jeg har også en STA 15 mark 3 som jeg har haft siden 1978. Det var min første rørforstærker, men blev sat på pension da jeg flyttede til Canada i 1985 da jeg vendte tilbage til Storbritannien i 1992 hentede jeg den i Danmark og fik den repareret af Woodside Electronics og fik den ved samme lejlighed malet med grå nextel som jeg synes ser meget pænere ud end den oprindelige grå og hvidlig-grå farve som Radford brugte.
På et vist tidspunkt gik jeg lidt over stregen med min Redford-besættelse og havde et sæt Audiovector M3 signature sæt med elektronisk delefilter som blev drevet af 3 STA forstærkere. Det lød fandme godt, men fyldte en del og fordi jeg havde forstærkerne stående under en sofa kostede det temmelig dyrt i ødelagte rør. Det gjaldt for øvrigt også for min oprindelige STA 15 som jeg først havde stående på gulvet på et græsk hyrdetæppe i 1980: manglende ventilation er en reel fare med den forstærker serie.
Hvis den ellers er i original stand kan du nok regne med at alle ledningerne skal skiftes ud: den plastikisolation som de har opfører sig ikke pænt på grund af varmen og er nok klar til udskiftning.
Jeg har prøvet så mange forskellige rør i STA 15, men har ikke kunnet høre forskel på dem (det vil sige: faktisk kunne jeg høre meget tydelig forskel på ensretterrøret: Mullard er klart bedst, men de øvrige rør er temmeligt ligegyldige).
Der er mere læsning (og billeder) her: https://www.radfordrevival.co.uk/ og her: https://ukhhsoc.torrens.org/makers/Radford/index.html.
Jeg har også en STA 15 mark 3 som jeg har haft siden 1978. Det var min første rørforstærker, men blev sat på pension da jeg flyttede til Canada i 1985 da jeg vendte tilbage til Storbritannien i 1992 hentede jeg den i Danmark og fik den repareret af Woodside Electronics og fik den ved samme lejlighed malet med grå nextel som jeg synes ser meget pænere ud end den oprindelige grå og hvidlig-grå farve som Radford brugte.
På et vist tidspunkt gik jeg lidt over stregen med min Redford-besættelse og havde et sæt Audiovector M3 signature sæt med elektronisk delefilter som blev drevet af 3 STA forstærkere. Det lød fandme godt, men fyldte en del og fordi jeg havde forstærkerne stående under en sofa kostede det temmelig dyrt i ødelagte rør. Det gjaldt for øvrigt også for min oprindelige STA 15 som jeg først havde stående på gulvet på et græsk hyrdetæppe i 1980: manglende ventilation er en reel fare med den forstærker serie.
Hvis den ellers er i original stand kan du nok regne med at alle ledningerne skal skiftes ud: den plastikisolation som de har opfører sig ikke pænt på grund af varmen og er nok klar til udskiftning.
Jeg har prøvet så mange forskellige rør i STA 15, men har ikke kunnet høre forskel på dem (det vil sige: faktisk kunne jeg høre meget tydelig forskel på ensretterrøret: Mullard er klart bedst, men de øvrige rør er temmeligt ligegyldige).
Der er mere læsning (og billeder) her: https://www.radfordrevival.co.uk/ og her: https://ukhhsoc.torrens.org/makers/Radford/index.html.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Soundsmith The Voice, NLE22 med batteriforsyninger, Audiolab 9000 CDT, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
Fensten
Radford STA15
Radford STA15 er nu i hænderne på KenRas og Helicon. KenRas har været yderst hjælpsom og har afhentet forstærkeren. Derefter undersøger han trafoernes tilstand. Hvis de er ok overleveres forstærkeren til Captain’en, som bringer den til Jylland.
I Jylland overleverer jeg den til Helicon.
Altså, sikke et fornemt eksempel på hvor hjælpsomme brugerne herinde er
Jeg tænker at vi ligeså godt kan holde liv i tråden herinde og lade jer følge restaurationen
Mvh.
Fensten
I Jylland overleverer jeg den til Helicon.
Altså, sikke et fornemt eksempel på hvor hjælpsomme brugerne herinde er
Jeg tænker at vi ligeså godt kan holde liv i tråden herinde og lade jer følge restaurationen
Mvh.
Fensten
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Radford STA15
Indgangs røret er EF86
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Soundsmith The Voice, NLE22 med batteriforsyninger, Audiolab 9000 CDT, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
Fredmarantz
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Radford STA15
EL34'erne er RFT-rør. Ikke Blackburn, men dog meget gode og solide Østtyskere.
GZ34'eren kan jeg ikke se, hvad er - er der måske ætsekoder på det?
Vh
Freddy
GZ34'eren kan jeg ikke se, hvad er - er der måske ætsekoder på det?
Vh
Freddy
- KenRas
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Radford STA15
Et første tjek af den viste at der manglede glød til rørene i højre kanal
Jeg målte sikringerne og de så umiddelbart fine ud. Surt show.
Men efter aftensmad, lidt fjernsyn og noget aften the, så hentede jeg diagrammet på nettet og kunne hurtigt konkludere at sikringer skulle tages ud for at teste dem ordentligt. Og sørme om ikke der var gået en 6,3A sikring til gløden. En ny fra lageret blev monteret og nu spiller den bare
Som Jan allerede har vist, så er den i ret flot stand. Tillykke med købet, Jan
Jeg målte sikringerne og de så umiddelbart fine ud. Surt show.
Men efter aftensmad, lidt fjernsyn og noget aften the, så hentede jeg diagrammet på nettet og kunne hurtigt konkludere at sikringer skulle tages ud for at teste dem ordentligt. Og sørme om ikke der var gået en 6,3A sikring til gløden. En ny fra lageret blev monteret og nu spiller den bare
Som Jan allerede har vist, så er den i ret flot stand. Tillykke med købet, Jan
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...