Dan63 skrev: i går, 20:23
Hej igen Kim.
Ok. Så det er en mellemtonedome, der sidder i dem.
For nogle år siden havde jeg et sæt High Fidelity Niende, som var baseret på Peerlessenheder og deri sad der også en 2" mellemtonedome.
Bassen i refleksafstemt kabinet var dog ganske god i dem.
Diskanten i Niende lignede den, som sidder f.eks. i Beovox S75.
Desværre var der noget bøvl med dem. Måske var det delefiltrene men de lød ikke så godt. De røg videre.
De bedste hilsner Dan
Hej Dan
Nej , G50MRC har en konus-membran , og et ydermål på 125 mm .MRC står for ”midrange sealed can”
Sjovt du lige trækker ”High Fidelity Niende” frem....
En 10 graders tilbagelænet forplade som modspil til ”Trapez’en”?.... byggelysten var stor og alle valfartede til Roland Sørensen og DAT på Frederiksberg Allé .
KP 825 WFX fra 8” Peerless , KA20 DMR 2” dome Peerless, KO 10 DT (The Evergreen) 1” dome Peerless
Konstruktionen er fra 1981.
3 gode drivere fra Peerless, 18dB/oktav filter for alle tre enheder, impedanskorrektion for alle tre incl. et potentiometer til korrektion af diskant niveauet. ... kiggede på formlerne og de fine beregninger, der måtte sgu være noget om det! ....men nej, jeg blev klogere!
En bred forplade , enhederne fordelt på forpladen og en 22 mm spånplade...så var man i gang! ....men...men...
Der var en årsag til at ingeniørerne i Søborg brugte nogle år på at udvikle nogle enheder, som kunne spille sammen. Ligesom Edgar Willchur der udviklede ”Acoustic Suspension” , opnåede patentet i 1954 , hvorefter han brugte fire år indtil 1958, på at få de tre enheder i AR3a til at spille sammen (med et simpelt delefilter).
Det er kun få højttaler konstruktioner, der når helt op til ”mærket”, hvor man læner sig tilbage og tænker : ”Dem beholder jeg” .
Det var den fornemmelse fik jeg med det Peerless 20-3 kit ved at lytte til nogle super klare optagelser.
Mvh Kim