Peerless 20-3 selvbyg

Rosinen i pølseenden
Brugeravatar
kj2005
Lokalitet: 2730 Herlev
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

En venlig bruger gjorde mig opmærksom på et komplet kit Peerless 20-3 i 4 Ohm der er til salg i Morsø....i kittet indgår to ekstra diskanter hvor domer er trykket ind.....

...på det seneste er det lykkedes at reducere lageret af "løse" højttaler enheder...derfor vil jeg ikke have flere på lager igen.....de 8 højttalere i nævnte 20-3 Kit må til en anden Peerless entusiast :p

https://www.facebook.com/groups/1654053074849725

En anden tidl. Peerless ejer tilbyder gratis kabinetter:

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

At lodde fra punkt til punkt ved hjælp af 2 mm gennemførings rørnitter fungerer godt, når man har brug for et højttaler delefilter.

Metoden fungerede for dette Peerless 20-3 filter.... problemet er de nævnte rørnitter med krave som stammer fra Brinck Elektronik som lå i Nørre Farimagsgade (senere i Frederiksborggade)....nitterne købt for 40 år siden.
Rør-nitterne kunne fås i to længder 3,2mm og 4mm. Kraven måler 3,5mm, og røret's ydermål er 2mm. Til 1,6 mm glasfiber print uden kobberbelægning borer man et 2mm hul der passer til rørnitten, som har en længde på 4mm. Efter man har nittet behersket med en dorn, efterlades rørnitten med en facon som en "trompet" på bagsiden af glasfiber printet.
Rørnitten's trompet facon egner sig til at man kan forme et "øje" på en massiv 0,7mm fortinnet kobbertråd. Med lidt snilde kan nitten's trompetfacon holde fat i to øjer af kobbertråd.

...begge print har rørnitter forbundet med 0,7mm fortinnet kobbertråd fra Elektronik Lavpris. Når først alle rørnitter har forbindelse, er det en smal sag at lodde komponenterne i. Der er kun et lille antal rørnitter tilbage i Brinck's æske og det er ikke lykkedes at finde brugbare alternativer.

Før montering af enheder mangler de resterende udfræsninger på forpladen plus monteringsclips til højttaler stoframmer.

Som det ses på papirfenol-printet måtte der nye filtre til, og samtidig er spolerne flyttet væk fra hinanden...det vil betyde mindre "samtale" mellem spolerne.
På forpladerne er mellemtone og diskant udskæring flyttet 20 mm væk fra center-aksen.....de er spejlede.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Tidligere har Peerless 20-3 kit været monteret på bagsiden af frontpladen.... bagpladen i trækabinettet fra BN-Elektronik var monteret med skruer. Med forplader der monteres forfra er bagpladen nu limet i for at styrke trækassen...trækasserne måler indvendig ca 28,5L incl. dæmpe materiale...kradsuld / returuld + acoustilux polyester......
...som montering bliver det et "B&O" udseende med metal-klamper der holder enhederne på plads incl. islagsmøtrikker til bassen. I øvrigt smart af B&O at anvende kradsuld / returuld som har gode akustiske egenskaber, og som er et restprodukt fra tekstilindustrien. :DK:

...for kun at optage begrænset intern volume og for at nedsætte vibrationer, er der monteret et kryds af tynde afstivnings lister på 11mm x 5mm af hård Jatoba træ....
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Når man lytter til dette selvbygger kit fra ca 1970, kan man undre sig over, at der ikke er flere som har lagret og bevaret disse Peerless 20-3 ikoner til eftertiden.

Når montering af enheder er udført som vist, og trækasserne er afstemt til de tre enheder, og vigtigt "med et opdateret delefilter", spiller de sammen som kun ganske få 3 vejs konstruktioner formår.
Det er det første indtryk, man oplever, når man lytter til Peerless højttalerne med en god effekt forstærker tilsluttet....der har endnu ikke været en rør-effekt forstærker sat til dette 20-3 kit!

.....jeg har lyttet til mange B&O højttalere, hvor S45 (S75, M70) har en top-placering i den sammenhæng....med den livlighed som L825WG disker op med foretrækker jeg dette 20-3 kit. Den meget stærke alnico magnet på G50MRC får sat fart på membranen der gengiver mellem frekvenserne.... G50MRC er meget neutral og får mange detaljer med.
..til slut fik jeg rettet min misforståelse af, at en pap-diskant ikke kan gengive høje frekvenser. Med et par MT225HFC og to aluminiums støvhætter med en vægt på 0,01 gram, hvor begge domer er uden "buler" , leverer diskanterne en gengivelse som jeg kun kan beskrive som værende "analog" naturlig og super detaljeret.
Data over MT225HFC stammer fra Roger Russell , som var chefdesigner for McIntosh.

Peerless 20-3 kit er ikke en rock-højttaler til festbrug, men til almindeligt hifi lytte niveau får 20-3 sættet en anbefaling og topplacering fra undertegnede.
Senest rettet af kj2005 14 sep 2026, 19:50, rettet i alt 1 gang.
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af Dan63 »

Hej Kim.

Jeg kom til at tænke på hvad du benytter som dæmpningsmateriale i mellemtonekabinettet?
Selv har jeg gode erfaringer med karteflor.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Dan63 skrev: i går, 15:22 Hej Kim.

Jeg kom til at tænke på hvad du benytter som dæmpningsmateriale i mellemtonekabinettet?
Selv har jeg gode erfaringer med karteflor.

De bedste hilsner Dan
Hej Dan

Mellemtonen G50MRC er en kuppel-mellemtone som har sit eget kammer i metal bag membranen. Jeg ved det ikke, men tænker at Peerless har "polstret" kammeret med et eller andet.

Karteflor er kartet fåreuld som egner sig godt som dæmpnings materiale til transmissionline (TL) højttalere, men opfyldning af trækassen med 'kradsuld' passede lige til mit lille projekt.

Mvh Kim
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af Dan63 »

Hej igen Kim.

Ok. Så det er en mellemtonedome, der sidder i dem.
For nogle år siden havde jeg et sæt High Fidelity Niende, som var baseret på Peerlessenheder og deri sad der også en 2" mellemtonedome.
Bassen i refleksafstemt kabinet var dog ganske god i dem.
Diskanten i Niende lignede den, som sidder f.eks. i Beovox S75.
Desværre var der noget bøvl med dem. Måske var det delefiltrene men de lød ikke så godt. De røg videre.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Dan63 skrev: i går, 20:23 Hej igen Kim.

Ok. Så det er en mellemtonedome, der sidder i dem.
For nogle år siden havde jeg et sæt High Fidelity Niende, som var baseret på Peerlessenheder og deri sad der også en 2" mellemtonedome.
Bassen i refleksafstemt kabinet var dog ganske god i dem.
Diskanten i Niende lignede den, som sidder f.eks. i Beovox S75.
Desværre var der noget bøvl med dem. Måske var det delefiltrene men de lød ikke så godt. De røg videre.

De bedste hilsner Dan
Hej Dan

Nej , G50MRC har en konus-membran , og et ydermål på 125 mm .MRC står for ”midrange sealed can”

Sjovt du lige trækker ”High Fidelity Niende” frem....
En 10 graders tilbagelænet forplade som modspil til ”Trapez’en”?.... byggelysten var stor og alle valfartede til Roland Sørensen og DAT på Frederiksberg Allé .

KP 825 WFX fra 8” Peerless , KA20 DMR 2” dome Peerless, KO 10 DT (The Evergreen) 1” dome Peerless

Konstruktionen er fra 1981.
3 gode drivere fra Peerless, 18dB/oktav filter for alle tre enheder, impedanskorrektion for alle tre incl. et potentiometer til korrektion af diskant niveauet. ... kiggede på formlerne og de fine beregninger, der måtte sgu være noget om det! ....men nej, jeg blev klogere!
En bred forplade , enhederne fordelt på forpladen og en 22 mm spånplade...så var man i gang! ....men...men...

Der var en årsag til at ingeniørerne i Søborg brugte nogle år på at udvikle nogle enheder, som kunne spille sammen. Ligesom Edgar Willchur der udviklede ”Acoustic Suspension” , opnåede patentet i 1954 , hvorefter han brugte fire år indtil 1958, på at få de tre enheder i AR3a til at spille sammen (med et simpelt delefilter).

Det er kun få højttaler konstruktioner, der når helt op til ”mærket”, hvor man læner sig tilbage og tænker : ”Dem beholder jeg” .

Det var den fornemmelse fik jeg med det Peerless 20-3 kit ved at lytte til nogle super klare optagelser.

Mvh Kim
Besvar