Indgangsimpedans

Alt om GDS

Indgangsimpedans

Indlægaf csso » man 23. apr 2012 11:01

Hej

Er der nogen der kan forklare mig (ultra novice) hvorledes jeg måler indgangsimpedansen på min effektblok?

PFT
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Indgangsimpedans

Indlægaf r-l-b » man 23. apr 2012 12:44

jeg lytter gerne med her ...
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf mcs_5 » man 23. apr 2012 13:58

Rør eller transistor? På rørforstærkere kan du tit bare måle med et ohmmeter (med forstærkeren SLUKKET) - men hvis forstærkeren har en indgangskondensator, kan det ikke måles så let. På transistorforstærkere er det sjældent så enkelt.

Hvis du vil måle det (på alle typer forstærkere), kan du bruge en tonegenerator og et millivoltmeter. Men det er nok lettere at slå op i en gammel Hifi revy eller kigge på diagrammet :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » man 23. apr 2012 16:14

Det er korrekt som mcs siger...når der er transistorer indblandet er det en smule besværlig og det er nødvendigt med tone-generator og ac-mV meter. Med disse kan man finde den ækvivalente modstand...tone-generatoren indstilles til f.eks 0,5V 1Khz...så indskyder man modstand i serie med signalet. Den modstand som medfører at signalet falder til halvdelen målt på forstærker indgang er den ækvivalente modstand...med tændt forstærker.

Da forstærkere er liniære kan man også måle udgangs-spændingen...ikke effekten.

Får 47k i serie spændingen til at falde 50% er indgangs impedansen 47k

Forestil dig en box med et 100k pot...en indgangs bøsning og en output...indskydes mellem generator og forstærker...stil potten på 0-ohm og generator så forstærkeren giver 10V. Drej på knappen til den viser 5V...sluk det hele og mål fra input til output på boxen...resultatet er forstærkerens input impedans.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf csso » man 23. apr 2012 16:30

hmmm - noget sværere end jeg havde forestillet mig.....

Det magter jeg ikke selv - må finde en der kan hjælpe.

1000 tak for svar :cool1:

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Indlægaf csso » man 23. apr 2012 22:05

Næste spørgsmål fra novicen er så, om man forholdsvis nemt kan konvertere fra singleended til balanceret drift?

Brugeravatar
csso

Indlægaf mcs_5 » man 23. apr 2012 22:14

Ja, med en trafo eller receiver IC som f.eks. INA134. Men hvorfor? Balanceret drift er normalt ikke nødvendigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf csso » man 23. apr 2012 22:51

mcs_5 skrev:Ja, med en trafo eller receiver IC som f.eks. INA134. Men hvorfor? Balanceret drift er normalt ikke nødvendigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg har lidt problemer med egenstøj, og jeg har læst mig til at dette måske kunne mindskes ad den vej, også har jeg byttet mig til en pre med balanceret udgang...... tænkte at det var worth a shot.

Brugeravatar
csso

Tilbage til Gør-det-selv-vintage