indbygget strøm i pladespiller

Alt om GDS

indbygget strøm i pladespiller

Indlægaf chady » man 17. dec 2012 11:02

Hejsa.

Jeg har gået og leget lidt med et projekt hvor slutresultatet gerne skulle blive en pladespiller og rørforstærker der matcher hinanden visuelt (begge skiffer plint, samme type drejeknapper, og aluminium top).

Og jeg er så småt ved at være færdig med første del, pladespilleren. Men jeg har fået lavet et hul i bagsiden af den nye plint så jeg kan forbinde den direkte til en stikkontakt.
Som jeg har forstået det så er der allerede Thorens modeller der har indbygget strøm, så det må være muligt at bekæmpe den eventuelle støj fra en transformer.

Og så den egentlige grund til opslaget. Er der nogen der har en god ide til hvor en cirka 16volts ac transformer til intern montering kan anskaffes? Og eventuelle forslag til dæmpning er også velkommende ( jeg havde forestillet mig at montere på gummi og skærme med metal).

Indtil det er fikset tror jeg at jeg vil jerryrig en lille plade som kam skrues over hullet og montere et stik til ekstern strøm derpå.

Et par billeder at hvad der er sket sofar. Det er en td 160mk2 (sorry, jeg er dårlig til at tage billeder).

Billede Billede
Billede
Til venstre kan man se det firkantede hul som passer til, jeg kan ikke huske navnet, samme type stik som en computer bruger.
Billede
Højre, venstre lydkanal + jord loddet på.
Billede
Knapperne er næsten identiske med TD 150's knapper da jeg ikke er fan af de nyere knapper.
Billede
chady

Geografisk sted: Aaaaarhus
Lokalitet: Århus

Re: indbygget strøm i pladespiller

Indlægaf haflermicro » man 17. dec 2012 11:37

Hej!

Fint projekt du har gang i!
Såfremt du har muligheden, vil jeg råde dig til at lade strømforsyningen være ekstern i sin egen lille boks med en god
lang ledning, så den kan stilles fjernt fra værket.
Dette giver en klar fordel, hvis du anvender støjfølsomme pickupper...de kan være som mikrofoner, der optager brum fra
strømforsyningen....især moving coil er storeslem på dette område.
Det ville jeg gøre, hvis jeg alligevel konstruerede fra bund af :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Max » man 17. dec 2012 11:41

Jeg har lige pillet en transformator ud af min grammofon, den larmede mekanisk så kabinettet snakkede med på 50 Hz. Så skal du bygge trafoen ind gramofonen skal den nok hænges op i gummi, være indkabslet i mu-metal og anbragt så langt væk fra pickuppen som muligt.

Ps: hvor meget strøm skal du bruge ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf chady » man 17. dec 2012 12:28

Motoren køre 16v ac.
Jeg må indrømme at jeg har været i tvivl om det ku' lade sig gøre med den eventuelle støj og ender nok med en "lap" på bagsiden over stikket hvor stikket til en ekstern så må sidde i.

Jeg tænkte bare på om der var nogen herinde der måske kendte en superstille transformer man kunne smide i :)
chady

Indlægaf Max » man 17. dec 2012 13:53

Du kan jo prøve, men hvor meget strøm skal du bruge ?

Indstøbte printtrafoer er ofte temlig lydsvage og nemme at pakke ind i MU-metal.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf haflermicro » man 17. dec 2012 14:16

MU-metal har jeg gode erfaringer med...som en del af min pladespillers design, står strømforsyningsenheden klods op og ned af pladespilleren og dermed relativt tæt på pickuppen.
Med Ortofon moving coil pickup, levede jeg en del år med genereret støj fra strømforsyning, indtil en gut gjorde mig
opmærksom på MU-metal.
Jeg forede så at sige indersiden af plastichuset på strømforsyningen...siden da har der været O uønsket støj....så på min
pladespiller virker det fino.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf eggers » man 17. dec 2012 14:18

Husk at man ikke må skære i mu-metal plader – så mister de deres skærmningseffekt.
Jeg ville også bare placere trafo osv. i en ekstern kasse væk fra pladespilleren.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf haflermicro » man 17. dec 2012 14:59

Godt råd Eggers - som jeg dog først hører om nu.
Jeg klippede, tilpassede og klæbede det så på siderne og toppen af af kassen...så der forekommer masser af snit og samlinger...men det virker altså fint dæmpende anyways.
Jeg har nok bare været møg-heldig :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf eggers » man 17. dec 2012 15:14

De sagde det i en elektronikbutik hvor jeg spurgte om mu-metal. Det lød som om han viste hvad han talte om…
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf Max » man 17. dec 2012 15:18

eggers skrev:Husk at man ikke må skære i mu-metal plader – så mister de deres skærmningseffekt.
Jeg ville også bare placere trafo osv. i en ekstern kasse væk fra pladespilleren.

Det passer ikke, man kan klippe det, bukke det og bore i det som man lyster.

Det er forøvrigt også loddebart, og behøver ikke at blive forbundet til noget for at virke.

Ps: og bare lige for at sige det, jeg taler ud fra erfaring med MU-metal, bl. a. til at pakke rørkameraer og billedforstærkere til røngten brug ind i.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf eggers » man 17. dec 2012 15:33

Efter lidt søgning kan jeg dog se at fx. denne side: http://www.lessemf.com/mag-shld.html skriver at Mu-metal ikke kan knækkes eller skæres i uden at det mister sin effekt. Måske er det materiale du bruger ikke ægte Mu-metal, men en anden legering som fx. det i linket?
Brugeravatar
eggers

Indlægaf eggers » man 17. dec 2012 15:39

En anden reference her: http://www.magnetic-shield.com/faq/pma.html#q6
Ser ud til det kommer an på hvordan metallet er lavet, hvilken legering osv.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf Max » man 17. dec 2012 15:46

Som sagt stammer mine erfaringer fra produktion af udstyr til bl.a. industri, og hospitalsudstyr, så disse erfaringer er baseret på viden fra producenter af bl.a. MU-metal og røngtenudstyr, så jeg kan med sindsro sige at det var/er MU-metal.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf chady » man 17. dec 2012 17:03

Det lyder til at der er grobund for at forsøge næste år. Og jeg mener at den prøver at trække mellem 120 og 140 mA uden at kigge på nettet igen
I mellemtiden har jeg købt en af dem her
chady

Indlægaf mickr » man 17. dec 2012 23:46

Mange Thorens-entusiaster er glade for Pro-ject Speed Box mk II. Den er fuldt ud kompatibel med en 160 super.
Brugeravatar
mickr

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage