Hej alle lydhajer!
Jeg vil starte med at præsentere mig selv, da jeg i noget tid kun har fulgt lidt med på sidelinjen herinde.
Navnet er Simon, jeg er (kun) 21 år gammel og jeg bor i Odense. Jeg har i lang tid været interesseret i teknik og grej af den ene eller anden form. Dog har grej indenfor lyd helt klart fyldt mest, og det startede nok, da jeg spillede bas i et forholdsvis seriøst band på min efterskole - for så begyndte vi jo også at kigge på forstærkere, kabinetter, etc. Det er nu ca. 5 år siden. Bassen er ikke lagt helt på hylden, men bliver kun rigtig brugt, når der skal indspilles numre til et dansktop projekt, som nogen gymnasiekammerater og jeg har kørt lidt videre, efter vi blev studenter.
(Hvis nogen har lyst til at høre noget af det så er her et par links:
Efterskoleband; optagelse fra 2010, et år efter efterskolen: http://www.myspace.com/midshipmensite
Dansktop projekt; http://www.soundcloud.com/guffebanden (Der advares mod upassende tekster og en kærlighed til øl.))
Men men men! Nok om bands og musikudøvelse - lad os så komme til sagen!
I januar fik jeg den økonomiske mulighed, efter at have arbejdet i nogle måneder, at investere i et hifianlæg. Det havde været et længerevarende ønske, så jeg var begyndt at kigge lidt rundt omkring efter noget. I starten var jeg så småt interesseret i noget nyt grej, men ændrede hurtigt mening, da jeg i lang tid også har været glad for ting af ældre dato, og man med det også får en helt anden byggekvalitet.
Min far har altid fortalt om, hvordan han, da han var på min alder, sparede hver en krone op til hans Tandberg TR-200 - som stadig den dag i dag står i stuen og spiller upåklageligt. Så Tandberg var for mig et nemt sted at starte.
Efter et par uger eller tre, var jeg derfor i besiddelse af en TR-2055'er
Den havde desværre en død udgang, og hvis man skal være lidt bagklog, var det jo ikke smart at købe sådan en, når man ikke selv har evnerne til at reperere. Men den fik altså en tur til en lokal radiomekaniker, og nu spiller den uden at svede! (Jeg fik dog også en defekt TR-200 med gratis, så den brugte jeg til at skifte pærer i min fars eksemplar, da alt lys der var gået). Noget lidt sjovt ved denne TR 2055, er sidepanelerne, som helt sikkert er blevet skiftet ud. Det er sådan set bare to massive stålplader med et par huller. Ydermere er de lige nogen milimeter tyndere end de originale plader. Ligeledes er toppladen modificeret, så den kan passe med siderne. (Så jeg er på udgik efter enten nogen originale plader (også gerne i fineret træ) - eller også mål og billeder af nogen orignale, så jeg selv kan snedkerere lidt i kælderen).
Ret hutigt fik min fars Tandberg TCD-300 også ben at gå på, da han aldrig brugte den mere. Nu bliver den brugt til at lave små mixtapes, som man kan sætte på afhængig af stemning og humør - rigtig hyggeligt!
Nu kom turen så til nogle andre højtalere. Indtil videre havde jeg brugt disse ITT'ere (som også er min fars gamle).
Hvis nogen ved noget mere om disse, er informtion altid meget velkommmen! Jeg har ikke rigtig kunne finde noget rundt omkring på det store net.
Jeg faldt over en god og fair handel med et par B&W DM7 MK II, som jeg havde læst rigtig meget godt om, så jeg tog ud og hørte dem, og faldt straks for dem.
De er simpelthen så behagelige at lytte til! Jeg var klar over at min TR-2055'er nok ikke kunne levere helt det samme, som det jeg hørte dem på - men jeg var overbevist om, at jeg nok skulle blive tilfreds. Ganske rigtigt var der ikke helt det samme overskud, da jeg kom hjem, men de lød (og lyder) stadig hammergodt! Evt. kan jeg jo opgradere på et senere tidspunkt, se de virkelig kan få noget at leve af.
Pt. står de desværre som på billedet. Meget trængt op af væggen og et skab på venstre side - på ingen måde optimalt. Men det er den eneste mulighed lige nu, hvor jeg stadig bor ved mine forældre, men nok inden længe flyver fra reden. Så jeg har ikke den helt store mængde plads - og vil ikke til at lave meget om på værelset, hvis jeg alligevel kun får glæde af det i kort tid.
Nå. Så langt, så godt. Nu blev det så tid tid til at få udskiftet den gamle pladespiller (min mors). Det var/er en ældre Phillips 677 Direct Control - udemærket, da jeg havde sat den til mine computerhøjtalere vha. et lydkort, men nu blev det altså lidt en plastikafspiller. Så jeg begyndte at kigge efter mærker som Luxman, Technics, Lenco og Thorens, hvor sidstnævnte nok var i højeste kurs. Og det var også hvad det endte med - og endda et rigtig fint eksemplar.
En TD 165 i Tandberg-udgaven. Yes! Pickup'en havde jeg næsten lige købt og er en forholdsvis billig Ortofon OM-10. Men den skal nok også skiftes på et tidspunkt. Tænker lidt på noget Denon eller Audio Technica.
Hele opsætningen er ret midlertidig, og den Thorens skal selvfølgelig op at hænge på et tidspunkt! Men pt. er det her lige hvad jeg har at gøre med.
(Hovedtelefonerne er et par moderne ( ) Beyer Dynamic DT 770 Pro 80ohm)
Jeg har virkelig nydt at læse alle indlæg herinde om alt mellem himmel og jord (i hvert fald alt vintage hifi relateret ), så jeg tænkte at nu måtte jeg hellere komme på banen. Jeg håber i har nydt en lille kort beretning om en, i de flestes øjne, ung fyrs indtræden i hifiverden. Jeg er helt sikkert kommet for at blive! Og jeg glæder mig til at lære meget mere!
--Simon