Hjælp, Kanalerne spiller ikke lige højt.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp, Kanalerne spiller ikke lige højt.

Indlægaf Louis » man 27. okt 2014 01:39

Godaften

Jeg har her til aften fundet ud af at kanlerne i mit Citation 11 og 12 (for- og effekt) ikke længere spille lige højt. Faktisk spiller højre kanal betydeligt højere end venstre, umiddelbart også mere klart. Jeg har udlignet med Balancen pt. Men det er jo uholdbart. Citation 12'eren fik den helt store tur for 1 år siden, så jeg kan dårligt forestille mig at det er der den er i vejen, selvom det jo godt kunne tyde på det. 11'eren (forforstærkeren) har jeg aldrig gjort noget ved. Jeg har desværre ikke ekstra udstyr til at teste om fejlen er i effekt eller pre'en. Men fejlen følger med når stikkene byttes rundt.

Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være? Det er jo desværre nok ikke noget jeg selv kan fikse.
Men så ved jeg da hvilken del der skal til rep:)

På forhånd tak,
Senest rettet af Louis man 27. okt 2014 13:43, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Re: Hjælp, Kanlerne spiller ikke lige højt.

Indlægaf Fredmarantz » man 27. okt 2014 01:54

Rensning - Tape monitor - switches - pots ville være rigtig godt at starte med. Er det en model med relæ, kunne der også være en risiko for fejl der, men det er ofte mere enten/eller med det.
Kan du måle DC-balancen i udgangen på slut-ampen, vil det måske også kunne fortælle lidt.

En god ide kunne jo også være at finde en anden slutamp og sætte den på - er fejlen der stadig, ved du med stor sandsynlighed, at der ligger i pre-en. - og omvendt :-) - kan du ikke finde en "lånepre" eller "låneslut"?? måske du har en receiver eller integreret, som kan "skilles ad"??

Vh
Freddy

Ellers ved jeg snart ikke -
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » man 27. okt 2014 05:43

Louis skrev:....Men fejlen følger med når stikkene byttes rundt,,,

Så er det forforstærkeren den er gal med. (Idet jeg går ud fra at det er stikkene på forbindelsen mellem for og effekt der byttes).
Massér tapemonitor og indgangsvælger kontakter samt balance, tone og volume potentiometre. Hvis det hjælper bare en lille smule så er det tid til rensning igen. Har selv en forforstærker som lige skal ha' et pift i volumen-omskifteren ca. hver 3. måned (Egentlig er det nok en kondensator der lækker en smule, således at der dannes et oxydlag på kontakfladerne).
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf his067 » man 27. okt 2014 09:20

Det kan også være kablerne der har et problem, især (indrømmer han rødmende) hvis du har lavet dem selv.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Louis » man 27. okt 2014 09:39

Tusind tak for de mange svar allerede. En rensning af Relæ'er og omskiftere kan jeg altid starte med, det har jeg da gjort før:)
Det er kablerne i Pre out, det byttes rundt Spuncut:) til gengæld er det også kablerne jeg har lavet selv. Så kan det jo være der er en en svipser der. Det må også prøves.

Jeg vilsfe om jeg kan få prøvet lidt af det idag:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Re: Hjælp, Kanalerne spiller ikke lige højt.

Indlægaf Louis » man 27. okt 2014 13:45

Efter en rensning af forforstærkerne og en efterlodning af kablerne spiller det hele nu igen. Tusind tak for hjælpen:)
Højre siden er stadig en smule mere ulden, men det kan godt være en gammel delefilter tænker jeg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf spuncut » man 27. okt 2014 15:06

Så må du lige prøve at bytte kanaler på højtalerne. Godt at det er stereo vi roder med :Skor:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf Louis » man 27. okt 2014 16:19

spuncut skrev:Så må du lige prøve at bytte kanaler på højtalerne. Godt at det er stereo vi roder med :Skor:
MVH spuncut

Hmm, problemet med den lidt tamme bas, og det lidt forkerte niveau følger også med her. Så kan jeg da godt aflive ideen om delefilteret. Betyder det så at det er et problem i effekt delen? For jeg syntes jo egentligt at det hjalp at rense kontakter osv?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf rørglad » man 27. okt 2014 17:44

Louis skrev:....Men fejlen følger med når stikkene byttes rundt,,,
Jeg er ikke helt sikker på hvad "fejlen følger med" betyder ?
1. Er det den samme kanal, der fortsat er svag og ulden?
2. Eller flytter fejlen over i den anden kanal, når signalledningerne (L & R) mellem pre- og slut-forstærker byttes?
Hvis 1 - er det slutforstærkeren
Hvis 2 - er det pre.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf Louis » man 27. okt 2014 18:07

Så er det nr. 2. Altså pre'en. Men der kan selvfølgelig være mere i vejen end min rensning kunne klare. Jeg må se om det er noget jeg selv kan løse. I morgen må jeg lige se på det igen.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf spuncut » man 27. okt 2014 20:02

Gælder det både for RIAA og linie -indgange ?
MVH spuncut
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. okt 2014 00:42

Og husk alle omskiftere. I nogle forstærkere (f.eks. min mors Sansui), kan samtlige omskiftere give de problemer (high, low, tape monitor, mono/stereo osv.).

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Vintage transistor-udstyr