Olie til Pioneer plint
-
- Lokalitet: 9000 Aalborg
Olie til Pioneer plint
Hej,
jeg har fået min gamle Pioneer PL12 op at køre. Men træplinten trænger til lidt olie. Hvad vil I give sådan en? Har hørt godt om lemon olie. :-)
Det er den tidlige version, og ikke pl12d.
Her er et billede, ligner teak, men ikke sikker.
http://audio-database.com/PIONEER-EXCLU ... -12-e.html
jeg har fået min gamle Pioneer PL12 op at køre. Men træplinten trænger til lidt olie. Hvad vil I give sådan en? Har hørt godt om lemon olie. :-)
Det er den tidlige version, og ikke pl12d.
Her er et billede, ligner teak, men ikke sikker.
http://audio-database.com/PIONEER-EXCLU ... -12-e.html
- Cinemad
- Lokalitet: Hvalsø
- Geografisk sted: Midtsjælland
Re: Olie til Pioneer plint
Jeg plejer at bruge Danish Oil, og behandle tre gange vådt-i-vådt (2. Og 3. Behandling foretager jeg inden olien er hærdet op, jeg plejer at vente ca. 20 min mellem hver behandling). Hvis der er overskydende olie efter tredje behandling, skal den tørres af inden den hærder.
Learning by doing wrong.
-
ok! tak for det Cinemad. Vådt i vådt vil sige, at du behandler uden at tørre af, right?
-
- Udelukket fra forummet
- Lokalitet: Allerød
Prøv Rå Linolie - det er nok det bedste - giv det rigeligt, lad det sidde et par dage og tør det væk der er fugtigt!
Se hvordan træet får sin dybe farve igen!
Bruger det selv blandt meget andet til mine JBL TI 120
Med hilsen Torben
Se hvordan træet får sin dybe farve igen!
Bruger det selv blandt meget andet til mine JBL TI 120
Med hilsen Torben
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Vær opmærksom på at de fleste olier gør træet mørkere.
Men ellers er "danish" og Teaktræsolie (møbelolie) ikke dumt.
Linolie kan gå hen og blive meget mørkt med tiden. Hvis ikke man holder det ved lige.
Har selv haft en myahtoo plade, der blev næsten så mørk som en helt mørk palisander. Det var så udendørs, men alligevel...
Men ellers er "danish" og Teaktræsolie (møbelolie) ikke dumt.
Linolie kan gå hen og blive meget mørkt med tiden. Hvis ikke man holder det ved lige.
Har selv haft en myahtoo plade, der blev næsten så mørk som en helt mørk palisander. Det var så udendørs, men alligevel...
Bare det GLØDER!!!
- MaxJ
- Lokalitet: Et sted ca. i midten
- Geografisk sted: Lolland
Det hærder forhåbentlig ikke.Cinemad skrev:Jeg plejer at bruge Danish Oil, og behandle tre gange vådt-i-vådt (2. Og 3. Behandling foretager jeg inden olien er hærdet op, jeg plejer at vente ca. 20 min mellem hver behandling). Hvis der er overskydende olie efter tredje behandling, skal den tørres af inden den hærder.
Rå linolie eller teak olie som kan købes i byggemarkeder.
-
Ok, tak! kan teakolie bruges på andet end teak? Er lidt usikker på om plinten nu også er teaktræ?
- MaxJ
Kald det møbel olie i stedet for så går det.jac65 skrev:Ok, tak! kan teakolie bruges på andet end teak? Er lidt usikker på om plinten nu også er teaktræ?

-
Tak MaxJ..jeg må en smut i byggemarkedet!
-
- Udelukket fra forummet
- Lokalitet: Allerød
Alle de "navneolier" er i princippet bare en tyndere olie med farvestof!
Det har jeg fået at vide af en ekspert!
Han rådede mig til altid at bruge rå linolie!
Som jeg ikke har erfaret gør træet mørkere!
hilsen Torben
Det har jeg fået at vide af en ekspert!
Han rådede mig til altid at bruge rå linolie!
Som jeg ikke har erfaret gør træet mørkere!
hilsen Torben
- MaxJ
Det er også rigtigt at det er tyndere, det gør at olien lettere trænger ind i træet i stedet for at blive på overfladen.
Husk at købe farveløs olie og ikke de " smarte " med farvestof.
Husk at købe farveløs olie og ikke de " smarte " med farvestof.
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Linolie tager 3-4 dage om at hærde. det er en foto-kemisk proces som afhænger af sol- eller dags- (ultra-violet) lys. I læbet af den tid trænger den så langt ind i træet (op til fire cm) og dens molekyle struktur ændrer sig til større 'kæder'.
De 'tynde' olier er fortyndet med oplæsningsmidler/sikkativer som får olien til at tørre hurtigere men som også derfor betyder at oliens gennemtrængningsevne er formindsket. Men selvfølgelig: hvem har et 4cm tykt kabinet på deres forstærker?
De 'tynde' olier er fortyndet med oplæsningsmidler/sikkativer som får olien til at tørre hurtigere men som også derfor betyder at oliens gennemtrængningsevne er formindsket. Men selvfølgelig: hvem har et 4cm tykt kabinet på deres forstærker?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
Hej igen,
talte med en ekspert igår, han mente at plinten kunne være lakeret, og derfor ville ikke hjælpe med olie eller voks.
talte med en ekspert igår, han mente at plinten kunne være lakeret, og derfor ville ikke hjælpe med olie eller voks.
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
de fleste træsvøb er lakerede med en tynd fernis. giv den en tur med lidt sandpapir så kan olien trænge ind
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- MaxJ
Jeg har ofte brugt den tynde olie og den trænger aldeles fint ind i træet netop på grund af fortyndingsmidlet, derimod hærder det aldrig. Det er ikke maling men olie og olie hærder ikke.his067 skrev:Linolie tager 3-4 dage om at hærde. det er en foto-kemisk proces som afhænger af sol- eller dags- (ultra-violet) lys. I læbet af den tid trænger den så langt ind i træet (op til fire cm) og dens molekyle struktur ændrer sig til større 'kæder'.