Pt er der lidt snak om store sub-woofers i "Set til salg på nettet" hvilket gør at jeg kommer i tanke
om mit ungdoms anlæg fra start 80'erne ("Den brune periode" !) - det var et vildt anlæg dengang :
Højttalere : bas : Coral 15-L100 i 500 liter Minic P500 baglade horn, mellem : Coral M-100 + AH501,
diskant Coral H-104, passivt delefilter fra Studio 400, Sub : Fostex FW-800 i 1000 liter box, kabinettet måtte jeg re-designe for at kunne få det igennem døråbningerne til mit værelse (jeg boede lidt separat i en tilbygning).
Forstærkere : for: Nikko Beta II, eff, sidesystemer : Nikko Alpha II, eff sub : Nikko Alpha 220, delefilter : aktivt, hjemmebygget 2-vejs, 24 db/okt, 60 Hz, variable outputs), grammofon : ERA m. SME 3009 Improved, PU ?.
Der var virkeligt skub i det anlæg, og det var noget af et tilløbsstykke for venner og bekendte. Det var tiden
hvor jeg begyndte at gå på Roskilde Festival, og det var sjovt at kunne genskabe lidt af stemningen (lydtrykket !)
når man vendte hjem og lige skulle op på niveau igen om man så må sige. Alene højttalersystemets fysiske størrelse gjorde, at nogle besøgende slet ikke opdagede det lige med det første, idet man troede det var en væg eller rum-opdeling (man gik ind bagved og gik gennem den smalle åbning til højre) og de fik først chokket når de vendte sig om og skulle til at spørge efter hvor de hersens store højttalere var henne
Sub-bassen kunne flytte luft så det ville noget - buler i pladerne kunne ses på en kaktus i vindueskarmen der
stod og svajede svagt i takt med bulerne - no shit ! Man kunne måske tro at jeg levede i en evig akustisk feed-back, men en effektiv "armering" af pladespilleren i et sand- og betonflise fyldt omkransende rack gjorde at der
kunne spilles meget højt inden det begyndte at runge.
Oh, ja - det var sgu sjovt, men da tiden kom til at flytte i lejlighed i Kbh blev hele baduljen solgt
til diverse lyd-freaks og diskoteker rendte med bas-horn og forstærkere. Sub'en ? - enheden var lånt hos SLT
under en Hi-Fi udstilling i Bellacenteret mod at de måtte komme og få et lyt - de havde på det tidspunkt
ikke selv hørt den og var selvfølgelig nysgerrige for at komme til at høre det de stod og solgte,
Imidlertid dukkede de ikke op, og deres revision fandt først ud af udlånet flere år efter udstilling, så de kom selv og hentede den incl kabinet som de endte med at give et par tusinde for - tak for lån
Hva' så - er der andre der har historier og billeder af deres ungdoms anlæg ?
... jeg havde også et sindssygt anlæg i min Datsun 100A varevogn ...