Men mangler lidt viden om Riaa, hvad skal man købe (nyt/brugt) og noget bud?
Pladespiller med pickup koster ca. 4000kr, så skal stå i forhold til det selvfølgelig

Den nye bruger vil tydelig vis gerne vide hvilken RIAA han skal købe til sin pladespiller - og véd at der skal en RIAA til. Så hvad med at være lidt hjælpsom i stedet for bedrevidende-smart *), Alex...acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Det tror jeg ikke - men OP kan jo sagtens have noget moderne krimskrams der ikke er født med sådan en indgang, vi kender jo ikke resten af historienFredmarantz skrev:I alt vintagehifigear (-> ca. 1985) ser jeg intet udstyr i kontrolsektionen, hvor der ikke er indbygget en RIAA-kreds - tager jeg fejl?
Spørger du 99.99% af ungdommen nutildags - vil de ikke ane en bønne om hvad en pladderspiller er for en størrelse, selv sammenhængen mellem en blyant og et casettebånd er direkte sort snak for dem :)spuncut skrev:Hvad skulle man dog med en forstærker hvis der ikke kunne tilsluttes en pladespillerForøvrigt er der da RIAA i min 3 år gamle snurrerundtting FWIW
![]()
MVH Henning
Intet med at spille smart eller bedrevidende, men antog at det var det Redwine ville vide (spørgsmålet blev opfattet som lidt løst, derfor mit svar) men overlader gerne pladsen til andre der ved bedre, intet problem i det, og TAK jeg ved udmærket godt hvorledes en riaa endsige kurven er, vi blev undervist i det skidt på 3.skp i elektronik uddannelsen..Captain Phoenix skrev:Den nye bruger vil tydelig vis gerne vide hvilken RIAA han skal købe til sin pladespiller - og véd at der skal en RIAA til. Så hvad med at være lidt hjælpsom i stedet for bedrevidende-smart *), Alex...acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Redwine - velkommen til.
Ejeren af Sound2Vision er også bruger herinde, så Kelds råd om at gå dén vej er sikkert ikke så tosset
Ellers har Hifi-klubben et par RIAA'er. De må kunne prøves/lånes/købes med returret - https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pla ... rtilbehor/
Navnlig Pro-ject'en ser lovende ud med justeringsmuligheder + subsonisk filter (der har dog været skrevet på nettet om en mulig fejl i nogle eksemplarer - en peak i den høje ende af frekvensområdet - så tjek dette først).
*)
I øvrigt korrigerer en RIAA også signalet i den høje ende af frekvensområdet - ikke kun under 500 Hz.
Og grunden til korrektionen i den lave ende af frekvensområdet er ikke "korrektion for manglende forstærkning", men skyldes, at de lave frekvenser dæmpes ved skæring af masteren.