Teleprint mosfet forstærker

Alt om GDS
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

JGreen skrev: i går, 14:04 Kan du kører den uden temperatur kompensering??
og lige hvor meget skal de mos fet have i tomgangs strøm??(K135/J50 køre med ca 100ma)
Dem jeg byggede kørte uden temperaturkompensering, da FET’erne har en positiv temperaturkoefficient.
Et andet trick var at vikle to ekstra viklinger på transformatoren og lave to galvanisk adskilte, ustabiliserede forsyninger, som vist på den vedhæftede tegning. På den måde kunne vi udstyre FET’erne lidt mere og opnå yderligere 2 dB udgangseffekt.

Mvh Smoelfen
forstaerker1.PNG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
JGreen
Lokalitet: Randers

Indlæg af JGreen »

Jeg har kun leget med 2sk135/2sj50 har også et par stykker med 2sk1058/2sj162. Og det med at give drivertrinet 8-10V mere en udgangen er en god ide.

Det jeg var lidt efter var om man kunne bruge IRFP240/ IRFP9240 i stedet for 2sk135/2sj50 for så er der en hel del forstærker som kunne vækkes til live for små penge igen. (IRF240/IRF9240 er i To 3 hus)
For dem fra Exicon er der godt nok en heftig pris på 25£ per stk.

(Kan se der er kommet nye priser fra Exicon 5-10£ men det ser ud til de faser to3 huset ud!!)

PS. Mangler du ikke D/Zn mellem G og S når du bruger 135/50 der er vist dioder i dem i plast hus men mange bruger dem for en sikkerhed .
MVH J Green
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Klarskov »

Jeg ved ikke hvor relevant det er, men Nelson Pass skriver om hans F5M, hvor han bruger IRFP140 og IRFP9140, at forvrængningen falder med øget bias, hvilket jeg faktisk har verificeret (hvis der skulle være interesse for det uploader jeg gerne forskellige spektra). Jeg husker ikke, hvor langt ned man kan gå for lige netop at slippe af med cross-over-forvringingen, men det vil næppe være klogt at køre med mindre end 100mA.

IRFP140 og IRFP240 er ikke vildt forskellige. IRFP140's Vds er 100V, IRFP140's Vds er 200V, som angivet. Den meste markante forskel er Rds(on): IRFP140: 0,077ohm, IRFP240:0,18ohm. Alt andet lige skulle IRFP140 kunne give en lidt lavere udgangsimpedans og dermed en lidt bedre dæmpningsfaktor - men i Teleprint versionen er der så meget modkobling, at det næppe spiller nogen rolle.

Vh
Hans Jørgen

PS. Pass' F5M er den mest elegante forstærkerkonstruktion, der nogensinde er lavet! Tag et kig på diagrammet:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 5m.406472/
Besvar