Efter renovering af et par Isophon højttalere er turen kommet til Leak Stereo 20 fra 1961....min bedste EL84 forstærker.
Sættet blev købt fra et gammelt lydstudie på Skalbakken i Vanløse.....forforstærkeren Varislope og Stereo 20 har ikke været behandlet godt.
I Stereo 20's chassis er der boret nogle huller .. ...sikkert til et beskyttelses gitter, da forstærkeren nok er flyttet rundt lydstudiet.
For os vintage folk er det en gru at se på.
Der bliver gjort et forsøg på at reparere chassis'et uden svejse-klatter og udglødning af metallet. En farvehandel i Glostrup havde en hel reol fyldt med acryl autolak fra Motip.
Stereo 20's antik-guld-bronce farve er ikke let at ramme, men denne spraydåse med Motip farve nummer 55930 burde ifølge en fagmand komme meget tæt på min farveprøve .....det var en glad mand, som kørte hjem med trofæet.
Lidt info til os som ikke kender hele historien om Leak:
Til en anden Leak ejer på Vintagehifi oplyste jeg, at min forforstærker hed "Point One Stereo", men da jeg kiggede nærmere efter stod der "Varislope Stereo"?.......tak og lov for gamle billeder...De gamle billeder af min første Leak forforstærker viste navnet "Point One Stereo" printet på forpladen, og så måtte jeg finde ud af forskellen som kommer her:
"Postby Tom_I » 03 May 2009 15:04
The Leak Point One and Varislope preamps were not the same.
The Varislope models included a low-pass filter with switchable turnover frequencies and variable cut-off slope between about 5 dB and 50 dB per octave. Point One models didn't have this feature."
"@ Tom
You are correct, of course. I do have a Varislope II as well. Mono of course. It's got control selectors for equalisation and a variable filter which I use for 78's. Then as you mentioned, there was the Varislope which looks like the Point One.
Have to put on my thinking cap to see if I can improve things with the Point One. Perhaps the guys on the NZ site will have some ideas.
blue angel"
Lige et spørgsmål til sidst:
Hvor kommer en del brun voks fra på den indvendige side af chassis'et på komponenter og på hardwire print ?.....samme voks belægning forekom også på det første Leak sæt jeg havde....er det voks der smelter fra nettransformator/ udgangstransformatorer pga. høj temperatur?
..........Mvh. Kim