Fredag løb 2 multimetre tør for strøm ...som så mange gange før. Havde tidligere overvejet 4 – 5 strømforsyninger 9V til multimetrene ........... nej.....ikke flere 10 styks pakninger af Kameda 9V ved Harald Nyborg
Så det blev en tur til Harald Nyborg for at købe 4 styk Ni-MH , VARTA 9V...laver selv en oplader .. viste kredsløb blev løsningen som indeholder en genbrugs 230VAC/ 2 x 16V /350mA trafo , en LM317T reguleret forsyning fra nogle få volt til over 30 Volt.....der skulle bruges ca 11,5V i opstillingen ...
Valget blev Harald Nyborg’s VARTA 7HR9V 56722 200mANi-MH (nikkel-metalhydrid-akkumulator) med 7 celler af 1,2V = 8,4V
Nominel spænding: 8,4V max. lade spænding: 10,5V ved standard ladning (0,1C / 20°C)
Nominel kapacitet : 200mAh afladning ved 0,2C. Større end 165mAh afladning ved 1,0C.
https://www.farnell.com/datasheets/39693.pdf
Man kan købe en færdig både bedre og dyrere ladestation til 9V batterier, men nu var det også det "at ikke have 9 V batterier" der drev værket....
Det første forsøg var med en print trafo på 22V / 80mA.... opstillingen fungerede.... 33R udgangsmodstanden kan varieres til ønsket strøm og 10K P1 sætter ladespænding....
Edit: rettet for stavefejl
Edit: små ændringer i kredsløbet 14. juli 24
Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
- kj2005
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 30 nov 2010, 22:34
- Lokalitet: 2730 Herlev
- Geografisk sted: Herlev
- Kontakt:
Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 14 jul 2024, 16:33, rettet i alt 3 gange.
- kj2005
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 30 nov 2010, 22:34
- Lokalitet: 2730 Herlev
- Geografisk sted: Herlev
- Kontakt:
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Info om Ni-MH batterier
VARTA ACCU 7HR9V indholder 7 celler derfor 7 x 1.2 = 8,4V ...men holder typisk en spænding på ca 9,3V ved fuld opladning
NiMH-celler siges at foretrække "langsomme" opladningshastigheder (sammenlignet med NiCd-celler), især for den indledende opladning.
VARTA ACCU 7HR9V er klassificeret til 200mAH...
1,4V til 1,6V pr. celle ved 1C er den anbefalede ladehastighed med temperaturovervågning for Ni-MH batterier.
VARTA ACCU 7HR9V indholder 7 celler derfor 7 x 1.2 = 8,4V ...men holder typisk en spænding på ca 9,3V ved fuld opladning
NiMH-celler siges at foretrække "langsomme" opladningshastigheder (sammenlignet med NiCd-celler), især for den indledende opladning.
VARTA ACCU 7HR9V er klassificeret til 200mAH...
1,4V til 1,6V pr. celle ved 1C er den anbefalede ladehastighed med temperaturovervågning for Ni-MH batterier.
Senest rettet af kj2005 10 jul 2024, 01:40, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 04 nov 2010, 09:15
- Lokalitet: Randers
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Hvorfor ikke bare købe sådan en her. De stopper ladningen med deltapak. Hvor de lige måler spændings hoppet når de lige topper.
https://www.computersalg.dk/i/5776135/a ... content=48
Eller denne her.
https://www.akkushop.dk/dk/trustfire-bc ... gKaa_D_BwE
https://www.computersalg.dk/i/5776135/a ... content=48
Eller denne her.
https://www.akkushop.dk/dk/trustfire-bc ... gKaa_D_BwE
MVH J Green
- Tonni
- Indlæg: 4953
- Tilmeldt: 20 apr 2010, 17:47
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Eller hvis du vil lave den selv, kan du søge "9V:delta:V:Charger diy", og gå lidt på jagt...
Bare det GLØDER!!!
- kj2005
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 30 nov 2010, 22:34
- Lokalitet: 2730 Herlev
- Geografisk sted: Herlev
- Kontakt:
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
...forstår ikke helt ....opladeren er allerede lavet... 9 V's oplader som starter med at oplade, når den grønne led lyser...og automatisk slukker så relæet falder og den røde lysdiode lyser, når alle 1,2V celler i Ni-MH batteriet er opladet....Tonni skrev:Eller hvis du vil lave den selv, kan du søge "9V:delta:V:Charger diy", og gå lidt på jagt...
.... årsagen til at lave min egen oplader: ...det var weekend stod uden 9V Alkaline batterier....
.....pris nul kroner............Man kan købe en færdig både bedre og dyrere ladestation til 9V batterier, men nu var det også det "at ikke have 9 V batterier" der drev værket.
Senest rettet af kj2005 27 mar 2025, 15:03, rettet i alt 2 gange.
- Tonni
- Indlæg: 4953
- Tilmeldt: 20 apr 2010, 17:47
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Det jeg mener er, at DeltaV ladere er mere sikre, da de måler det lille spændingsfald, som opstår når batteriet er fuldt opladet, og derefter enten slår over på vedligeholdelsesladning. Eller afbryder ladningen.
Hvorfor? Fordi NiMH modsat NiCd og bly, ikke er pokkers glade for at stå med spænding, efter de er fuldt opladet.
Jeg havde læst din tekst. Men foreslog alternativ. - Af rent saglige grunde. My bad.
Hvorfor? Fordi NiMH modsat NiCd og bly, ikke er pokkers glade for at stå med spænding, efter de er fuldt opladet.
Jeg havde læst din tekst. Men foreslog alternativ. - Af rent saglige grunde. My bad.
Bare det GLØDER!!!
- kj2005
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 30 nov 2010, 22:34
- Lokalitet: 2730 Herlev
- Geografisk sted: Herlev
- Kontakt:
- KenRas
- Indlæg: 1464
- Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Altid spændende projekter du har gang i, Kim
Jeg er IKKE ekspert i at lade batterier, men jeg mener at vide at det som er vigtigt at kontrollere er ladestrømmen, mere end spændingen over batteriet. Dette er også forholdsvis tydeligt beskrevet i datasheet.
Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.
Batteriets levetid er i høj grad afhængig af hvordan der lades på det, derfor er det vigtigt at have styr på strømmen, mere end på spændingen.
Dette billede sakset fra datasheet, viser hvordan du på simpel vis kan få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for som spændings regulator.
Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.
Det vil efter min mening være den mest korrekte måde at gøre det på.
Mvh Kenneth

Jeg er IKKE ekspert i at lade batterier, men jeg mener at vide at det som er vigtigt at kontrollere er ladestrømmen, mere end spændingen over batteriet. Dette er også forholdsvis tydeligt beskrevet i datasheet.
Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.
Batteriets levetid er i høj grad afhængig af hvordan der lades på det, derfor er det vigtigt at have styr på strømmen, mere end på spændingen.
Dette billede sakset fra datasheet, viser hvordan du på simpel vis kan få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for som spændings regulator.
Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.
Det vil efter min mening være den mest korrekte måde at gøre det på.
Mvh Kenneth
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
- kj2005
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 30 nov 2010, 22:34
- Lokalitet: 2730 Herlev
- Geografisk sted: Herlev
- Kontakt:
Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA
Hej KenRas
....et godt indlæg
På forhånd var jeg klar over at ladestrømmen skulle være moderat til lav.....
Og du skriver:
Når spændingen stod stabilt på 11,5V kunne der ikke leveres mere end 27mA...ved at justere udgangsspændingen fra LM317T ned til f.eks. 10,5 V kunne man reducere max. antal leverede milliampere til = eller tæt på 20 mA....en størrelse som passer til dette VARTA 9 V 56722 batteri....
Da VARTA og Panasonic anbefaler en opladningsrate på 1/10 af max. strøm som for VARTA’s 9V’s batteri er 200mA passer det fint med en ladeeffekt på 20mA.
VARTA anbefaler langsom opladning og max opladningstid på 16 timer for deres 9 V type 56722 , så de klarer nok plus minus 1 times tid i opladeren ....når spændingen bliver max lidt over ca 1,2 ~1,3 volt pr celle x 7 = 9,1 V slukker relæet og den røde led lyser,. Efter hvilepause 1 – 2 – 3 dage falder VARTA 9V batteriet til præcist 9,3V uden load....ikke 8,4 V! ...flere selvtest’s
Fra nettet:
....et godt indlæg
Det handler om at løse de problemer der opstår , derefter starter projekterne af sig selv....Altid spændende projekter du har gang i, Kim
På forhånd var jeg klar over at ladestrømmen skulle være moderat til lav.....
Og du skriver:
Ja den part er jeg med på, men udsvinget vil være nogle få millivolt så længe vi ikke taler om ”helt flade” 9 Volt’s batterier..... en serie modstand til batteriet som ved en given fast spænding fra LM317T f.eks.: 10,7V i kredsløbet leverer ca 9,7V på Ni-MH anoden og kan max. levere 21mA ved et ”halvflat” batteri omkring 6-7-8 Volt....en opladning med ca 20 mA kan ikke ødelægge de 7 celler i VARTA 56722, som tåler at sidde 16 timer til opladning...henimod max. opladning af 56722 dykker strømmen til ca 8 mA og spændingen stabilt på 10,7V i min lader....Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.
Når spændingen stod stabilt på 11,5V kunne der ikke leveres mere end 27mA...ved at justere udgangsspændingen fra LM317T ned til f.eks. 10,5 V kunne man reducere max. antal leverede milliampere til = eller tæt på 20 mA....en størrelse som passer til dette VARTA 9 V 56722 batteri....
Da VARTA og Panasonic anbefaler en opladningsrate på 1/10 af max. strøm som for VARTA’s 9V’s batteri er 200mA passer det fint med en ladeeffekt på 20mA.
VARTA anbefaler langsom opladning og max opladningstid på 16 timer for deres 9 V type 56722 , så de klarer nok plus minus 1 times tid i opladeren ....når spændingen bliver max lidt over ca 1,2 ~1,3 volt pr celle x 7 = 9,1 V slukker relæet og den røde led lyser,. Efter hvilepause 1 – 2 – 3 dage falder VARTA 9V batteriet til præcist 9,3V uden load....ikke 8,4 V! ...flere selvtest’s
Fra nettet:
Det lyder rigtigt; Jeg kigger på at få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for nuværende som spændings regulator.Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.
Mvh Kim