Hastighed og WOW - måling m. App.

Analog når det bedst
Besvar
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

Forleden erhvervede jeg 2 Philips pladespillere.
Billigt.
Meget billigt.

Sælgeren sagde, at de ikke kørte konstant/med rigtig hastighed, men da prisen var lavere end værdien af pick-up'erne på dem alene, tog jeg chancen. Selvfølgelig...

Den ene er denne Philips AF-667.
En enkel, clean-looking begynder-pladespiller:
Rem-drev, 2 hastigheder, lift og auto-retur ved pladeslut.
Færdigt havearbejde - den kan alle finde ud af at bruge.
.
IMG_5424.jpg
.
Men kørte den ujævnt..?
For hurtigt at undersøge det, downloadede jeg en gratis app kaldet "RPM WOW" fra App-store (ved ikke om den findes til andre end iPhone).
.
IMG_5422.PNG
.
En stor tape-rulle blev placeret over center-tappen og oven på den min iPhone (centreret).
App'en er meget let af bruge:
  • Placér smart-phonen som beskrevet.
  • Start pladespilleren.
  • Berør "Start"-feltet på smartphonen.
Og så gennemfører og lagrer app'en automatisk målingen af hastighed og WOW (som er de langsomme hastighedsvariationer).
Pissenemt!

Og her er hvad målingen viste:
.
IMG_5425.jpg
.
Som man kan se, kører den 0,3 % for langsomt og har 0,04 % WOW (efter RMS-målemetoden *).
Desuden viser den lille graf øverst variationerne over 10 sekunder (svarende til 5,5 omdrejninger)
Det kan man bruge til at afsløre, hvis noget skraber på et sted i mekanikken, men det synes ikke at være tilfældet her.

Resultaterne er klart godkendt (min quartz-styrede Sony PS-X7 målte lidt bedre, men det var jo også forventet).
Jeg har gjort et godt køb :p
Og har fundet en meget nyttig app, som andre herinde sikkert også kan have stor nytte af.

*) RMS (Root Mean Square) måler gennemsnits-variation, mens DIN-normes er "strengere" og måler peak-to-peak-variationen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Ja- dén app er da cool :thumbsup: . Tak for det tip!

Jeg prøvede den lige hurtigt på en Dual 1219, som tilsyneladende opfører sig rigtig pænt og resultatet blev umiddelbart, uden at jeg var overgrundig med centrering osv, at Den holder hastigheden rigtig pænt. Der er jo en "pitch"- indstillingsfacilitet på denne Dual- og jeg satte den nok ikke heeelt nøjagtigt. Dual'en her er afhængig af den presente netspænding og er ej kvartsstyret.

Så - App'en sagde:
33.34 RPM / +0.03% (denne værdi tror jeg hidrører, at jeg nok ikke satte "pitch" helt præcist- men dog tæt på)
min: 33.30 RPM / 0,11%
max: 33,37 RPM /0,09%
wow (2-sigma) +/- 0,06%
Wow (RMS) +/- 0,04%

Dual'en her er mellemhjulsdrevet med en ret tung pladetallerken og nyrenset og nysmurt mekanik (motorleje - centerleje - drivhjul m.m.)

Den pågældende App lader sig fint downloade og bruge på en Android (Samsung) tlf.

Jo..og så lige. Min måling blev foretaget, mens der blev afspillet en plade. Ved ikke, om det kan påvirke lidt...

Vh
Freddy
Brugeravatar
dfms
Lokalitet: Esbjerg
Geografisk sted: Vestpå

Indlæg af dfms »

Fredmarantz skrev: 27 feb 2026, 01:40
Jo..og så lige. Min måling blev foretaget, mens der blev afspillet en plade. Ved ikke, om det kan påvirke lidt...

Vh
Freddy
Det er også den rigtige måde at gøre det, så er der belastning på motoren.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Har man en testplade, med fast frekvens/amplitude, f.ex. en 1kHz tone, vil det være det bedste at bruge.
Ellers vil musikken i rillen jo modulere rotationshastigheden, mere eller mindre. Jo lettere pladetallerken, svagere motor, jo værre. Dette i form af opbremsning, grundet drag fra pick-up'en.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

Tonni skrev: 08 mar 2026, 11:39 Har man en testplade, med fast frekvens/amplitude, f.ex. en 1kHz tone, vil det være det bedste at bruge.
Ellers vil musikken i rillen jo modulere rotationshastigheden, mere eller mindre. Jo lettere pladetallerken, svagere motor, jo værre. Dette i form af opbremsning, grundet drag fra pick-up'en.
Jamen dfms's pointe er jo netop, at en plade med musik bedre afspejler de reelle forhold, hvor under man bruger pladespilleren - og hvor f.eks. wow kan forstyrre gengivelsen.
Jeg sidder i hvert fald ikke og lytter til plader med sinustoner med fast frekvens eller amplitude *) ;)

Iøvrigt er (lange) klaver-toner de, der bedst afslører om pladen ikke kører konstant.

*) Jeg har ikke sat mig ind i de nærmere målebetingelser for RMS- eller DIN-måling af WOW.
Det kan meget vel være, at disse foreskriver måling uden belastning, da det vil komplicere tingene at beskrive en reproducérbar belastning (i form af frekvens, amplitude, pladecentrering, afstand fra pladecentrum o.l.).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Jeg kan netop godt følge idéen med lange klavertoner – de afslører især, hvis der er problemer. At måle med en skive med 1 kHz er vel ok. Jeg husker dog, at da jeg sad på værksted, havde vi en DIN‑testskive, og hvis jeg husker rigtigt, var det 3150 Hz, der blev brugt til wow‑ og flutter‑måling, og som var standard i DIN‑normen. Det blev sagt, at denne frekvens passede bedre til det menneskelige øre… øh ja. Jeg kan sagtens huske forkert, altså frekvensen 🙂
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
dfms
Lokalitet: Esbjerg
Geografisk sted: Vestpå

Indlæg af dfms »

Har lige repareret en kassettebånd maskine, og testet den for waw og fut med et testbånd med 3150 Hz tone.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Besvar